Hoofdmenu

Bladroller

Gestart door boogey55, mei 18, 2011, 19:39:37 PM

Vorige topic - Volgende topic

boogey55

Vreemd dat ik dezen niet kan vinden....  ???
Groet, Pim Frijling
Wolvega

nielsyese

Geisha, rare naam vind ik.
Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

Elachista

Wat vind je gek aan de naam, Niels?
Groet,
Tymo

boogey55

Groet, Pim Frijling
Wolvega

nielsyese

Citaat van: Avondrood op mei 18, 2011, 19:57:39 PM
Wat vind je gek aan de naam, Niels?
Het lijkt nergens op, ik weet amper hoe ik het uit moet spreken ;D
EDIT: Het is Japans zie ik, laat ik die taal nou net niet spreken..
Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

Elachista

Haha. Hij is bedacht door iemand uit Zeeland, uiteindelijk vond ik hem zo origineel dat ik hem op de lijst heb gezet. Spreek uit "geesya".

Geisha is een bekend woord, net als een Joker bijv. en komt inderdaad vooral uit Japan. Volgens de recente betekenis (Wikipedia), ik citeer, betekent het letterlijk "kunstpersoon". In Japan komen deze dames voor op feesten en voeren soms rituelen uit, doen toneelstukken en dansen. Het is een toonbeeld van schoonheid.

Wat je terug ziet in de vlinder is de rode tot oranje kleur, zoals vaak de kleding van de Geisha. De banden en parels als decoratie, en de dunne streepjes doen denken aan de parasol (of eventueel waaier) die de meeste Geisha's bij zich dragen. Als geheel dus ook een toonbeeld van schoonheid bij de microvlinders.

Op Kleine vlinders heet deze, een beetje ondankbaar, Strooisellaagbladroller. Wij hadden eerst als nominatienamen: geoogde bladroller en prachtbladroller. Omdat er al meerdere bladrollers waren met voorvoegsel 'pracht', leek dit wat verwarrend.

Mogelijk is er straks sprake van een tweede soort: Olethreutes subtilana. Deze soort zal dan kunnen heten: oostelijke geisha. Slechts een speculatie.

http://www.japanology.nl/fotos/1241941934_Geisha%20Brug.jpg
Groet,
Tymo

nielsyese

Het is wel een naam die ik niet meer vergeet ;D
Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

gko

#7
Citaat van: Avondrood op mei 18, 2011, 19:57:39 PM
Wat vind je gek aan de naam, Niels?
Citaat van: Avondrood op mei 18, 2011, 20:14:39 PM

Wat je terug ziet in de vlinder is de rode tot oranje kleur, zoals vaak de kleding van de Geisha. De banden en parels als decoratie, en de dunne streepjes doen denken aan de parasol (of eventueel waaier) die de meeste Geisha's bij zich dragen. Als geheel dus ook een toonbeeld van schoonheid bij de microvlinders.

Op Kleine vlinders heet deze, een beetje ondankbaar, Strooisellaagbladroller. Wij hadden eerst als nominatienamen: geoogde bladroller en prachtbladroller. Omdat er al meerdere bladrollers waren met voorvoegsel 'pracht', leek dit wat verwarrend.

Mogelijk is er straks sprake van een tweede soort: Olethreutes subtilana. Deze soort zal dan kunnen heten: oostelijke geisha. Slechts een speculatie.

http://www.japanology.nl/fotos/1241941934_Geisha%20Brug.jpg

ik wilde de naam een kans geven, maar het klikt nog steeds niet, kan de naam nog veranderd worden voor dit prachtige vlindertje? Bijv. (pracht) vermiljoentje, maar dit verzin ik a la minute (groentje )

ik begrijp wel dat elke naam zijn voor- en tegenstanders zal hebben
met vr gr gkoopman

boogey55

Oranje lijnbladroller? :angel:
Groet, Pim Frijling
Wolvega

belle

Prachtige naam, kort en prima te onthouden (vind ik)  :angel:

@ Niels-Jan moet dan dit boek maar eens lezen: http://boeken.rubriek.nl/boeken/recensie_dagboek_geisha.php
Alle waarnemingen gedaan op Domaine de la Fontouret, Indre, Midden-Frankrijk, tenzij anders vermeld is.

Met vriendelijke groet,
Tjitske Lubach

http://observado.org/user/view/2721

gko

#10
Citaat van: belle op mei 22, 2011, 16:11:22 PM
  Prachtige naam, kort en prima te onthouden (vind ik)  :angel:
 

je hebt bijv. een mooie dagvlinder: die Pasja heet, het beest komt rond de Middellandse zee voor,
in de arabische wereld en de naam is verbonden met het gebied waar hij voorkomt,
als het gaat om kort en prima te onthouden kun je arcuella  ook Jopie noemen.
Japan is zo ver weg en geisha is toch een erg beladen woord, die lading vind
ik niet terug in het vlindertje
met vr gr gkoopman

boogey55

#11
Citaat van: belle op mei 22, 2011, 16:11:22 PM
Prachtige naam, kort en prima te onthouden



Voor beginnelingen ook vrij gemakkelijk op naam te vinden misschien
Groet, Pim Frijling
Wolvega

Elachista

Er zijn altijd voor- en tegenstanders. Pasja zegt mij niks, dan kan je beter "passiemotje" meegeven. Lijnbladrollers moeten we maar niet meer hebben, die hebben we al. De soort moet "exclusiviteit" en "schoonheid" in zich dragen.

We hebben een jaar lang de deuren open gehouden voor correcties/betere ideeën voor de Nederlandse namenlijst, dus op dit moment iets corrigeren, dat zou problemen geven. In twee jaar tijd zijn de namen al zeer ingeburgerd.

Er zijn slechts twee families waarvan de namen nog niet 100% zijn goedgekeurd: de Nepticulidae en de Gelechiidae. Op de nieuwe Microlepidoptera.nl zullen deze nog geen naam dragen. Op Waarneming.nl gebruikt men al wel de conceptnamen.
Groet,
Tymo

boogey55

Vandaag heb ik weer een Geisha ingevoerd. Ik had nergens last van. :angel:
Groet, Pim Frijling
Wolvega

gko

volgens mij gaat het niet om voor- of tegenstanders in dit geval, maar om de voorstanders.
Pasja als dagvlinder bestaat al, ik kan op zich wel leven met geisha, maar mooi en adequaat is anders,
ik vind het een te grote naam voor zo'n klein vlindertje, dus vermiljoentje lijkt me beter, maar dat had ik al gezegd,
over 5 jaar maalt niemand nog ergens om, rare naam denken ze dan, maar 't is nu eenmaal zo,
woudaap of kwak of wulp denkt ook bijna niemand nog over na


met vr gr gkoopman