4 zweefvliegen

Gestart door andre.schulten, mei 18, 2011, 16:43:35 PM

Vorige topic - Volgende topic

andre.schulten

toch maar even checken op het forum, hoewel geen beste foto's

foto 1+2 lijkt me Paragus spec.
foto 3 Dasysyrphus venustus
foto 4 Cheilosia albitarsis
foto 5+6 Myatropa florea, hoewel ik wat twijfelachtig ben vanwege de vage tekening op het borststuk; is dat normaal in het voorjaar?

(beter toch maar een netje meenemen.. :P )

Sander Bot

Dag André,

Het zwartje op de eerte 2 foto's zou zo maar kunnen, maar de kwaliteit van de foto's is wel een beetje heel erg mager....
Ja, de volgende is Cheilosia albitarsis, hoewel de zeer zeldzame Cheilosia ranunculi niet is uit te sluiten.
M Florea klopt ook, misschien omdat de foto van opzij is genomen dat het borststuk patroon niet zo goed overkomt.

groeten,
Sander

Sander Bot

oh ja, die ertussen, D venustus klopt waarschijnlijk ook, maar omdat het gezicht er niet op staat is D. hilaris niet uit te sluiten....

han.endt

De eerste lijkt me inderdaad een Paragus sp.

De tweede (foto 3) is Scaeva selenitica.

andre.schulten

Han, waarom Scaeva? als ik de foto's van beide soorten vergelijk zie ik nauwelijks verschil.

Sander, dank, Han ook alvast.

han.endt

Door de scheefgeplaatste bredere vlekken en kleur/glans borststuk. Ook de frons is anders.

Dasysyrphus venustus (niet vanaf foto gedetermineerd):

andre.schulten

Oké, gezien. Dank.

voorlopig nog maar even vangen en de tabel volgen.

gerardpennards

Geen Scaeva, ogen zijn duidelijk kaal. De frons lijkt wat opgezwollen maar dat komt door de kwaliteit van de foto.
Lijkt me een vrouwtje Eupeodes luniger......  ;D ;D
Altijd bereid interessante beesten verder te bekijken, neem in dat geval contact op!
Groeten, Gerard Pennards

han.endt

Hoe kan je van een dergelijke foto nu stellen dat de ogen kaal zijn? Ik heb wel aan E. luniger gedacht, maar op het algehele uiterlijk toch verworpen. ik zie ook geen Y op het voorhoofd (voor zover je dat kan zien).
Het beste lijkt me om deze dan maar helemaal niet te determineren. Per slot van rekening is het helemaal niet de bedoeling om vliegen te determineren vanaf foto. Als het toevallig kan is het mooi meegenomen, maar verder.........

andre.schulten

nu nóg mooier.. E. luniger.. er komt geen eind aan.. (grote grijns)

ik voer 'm niet in
en beloof hierbij plechtig dat ik voortaan alleen nog maar met vangnet en tabel en loep op stap zal gaan ;D
Han heeft wat dat aangaat helemaal gelijk
(maar het is zo verleidelijk om het toch te proberen)

caliprobola

De vorm van de vlekken op het achterlijf klopt ook niet echt voor Scaeva selenitica, daarbij komt de buitenrand van de vlekken hoger. Ik zie - met enige verbeelding - wel vaag een omgekeerde Y op de frons dus kan me wel vinden in E. luniger...

han.endt

Andre, Sander en ik hadden onlangs een korte discussie over de identiteit van Syrphus op foto. Hij zei toen iets in de strekking van "als we in het veld zouden staan zouden we deze discussie helemaal niet voeren, want dan was het meteen duidelijk wat het was" en dat geldt ook hier.
Ik denk dat deze dan niet eens in het netje zou hoeven. ;)

andre.schulten

nou..eh.. in het veld vond ik het in ieder geval géén Scaeva..

maar ik durf daar niet helemaal op te vertrouwen, want ik ben er een tijdje uitgeweest
(jaartje of 30.. B) )

wat mij dan nog niet duidelijk is, Han, wat is het dan ..in het veld.. wat jou betreft?
toch E. luniger?

han.endt

Citaat van: andre.schulten op mei 18, 2011, 20:57:02 PM
wat mij dan nog niet duidelijk is, Han, wat is het dan ..in het veld.. wat jou betreft?
toch E. luniger?

Zou zeker kunnen, want ik maak op uit jouw opmerking: "in het veld vond ik het in ieder geval géén Scaeva." dat hij niet zo groot was.

andre.schulten

inderdaad te klein voor Scaeva.
neemt niet weg dat ik 'm niet invoer; ik heb 'm gevangen op m'n ''middagpauzeruigte'', dus ga snel weer op zoek.
dank je.

gerardpennards

Je hebt wel gelijk hoor Han, ik denk dat in veel gevallen een foto helemaal niet meer gedetermineerd zou moeten worden door gebrek aan details die we normaliter gebruiken voor determinatie.
Een kenner haalt uit een fot heel veel informatie door de 'jizz', oftewel het algehele uiterlijk qua kleur, vorm, beharing enz.
Maar we willen altijd een zo duidelijk mogelijke naam, en daarom nemen we de moeite om te proberen het van foto te doen ondanks het feit dat er heel vaak een foutmarge in de determinatie zal zitten.
Dit is zo'n foto waar je van denkt: nou ja....
Voor mij was luniger bij deze foto de beste optie door de ogen, ook bij slechte foto's zie je bij Scaeva altijd nog wel de oogbeharing als een wit waas, en door de algehele vorm van lichaam en vlekken, lichaam iets korter en ronder dan een wat langere en bredere Scaeva.... ;D ;D
Altijd bereid interessante beesten verder te bekijken, neem in dat geval contact op!
Groeten, Gerard Pennards