Verschil groot dikkopje - kommavlinder

Gestart door cvsw123, november 18, 2012, 11:08:12 AM

Vorige topic - Volgende topic

cvsw123

Er zijn veel determinatieproblemen bij de gele dikkopjes. Daarom hebben wij een determinatiehulp gemaakt die de belangrijkste verschillen tussen de vijf soorten toelicht. Hieronder wordt alleen ingegaan op groot dikkopje en kommavlinder.


De onderkant is het makkelijkst. Let daar in het veld dus vooral op en probeer zo nodig juist daar een foto van te krijgen. De lichte vlekken zijn bij de kommavlinder veel duidelijker, vaak helder wit. Maar sommige grote dikkopjes hebben ook behoorlijk lichte vlekken op de onderkant. Het belangrijkste verschil zit in de vlekken aan de basis van de onderkant van de achtervleugel. Die heeft de kommavlinder wel en het groot dikkopje niet.




Lukt het niet en zijn er alleen foto's van de bovenkant, volg dan de beschrijving van Martin Scheper uit http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=210407.0:

Kenmerk 1: Bij het groot dikkopje is de antenne meestal vrij duidelijk geringd, bij de kommavlinder meestal niet. Afhankelijk van de foto (duidelijkheid / scherpte, invalshoek, lichtinval) is dit kenmerk al dan niet goed te zien, dus niet bij elke foto goed bruikbaar. Ik heb wel de indruk dat bij meer vlieguren dit kenmerk lijkt te slijten, soms zie ik wel groot dikkopjes met een wat meer egaal bruine antenne.


Kenmerk 2: Het uiteinde van de antennen, de "knots" vind ik bij beide soorten ook iets verschillen in vorm, bij de kommavlinder is die wat "plomper", wellicht omdat hij wat korter en/of breder is, bij het groot dikkopje is de knots net iets "eleganter / slanker" van vorm, wellicht net iets langgerekter.
Hier de foto van Lepiforum.de



Kenmerk 3: Bovenzijde voorvleugel. Kijk naar het bruin, de zone langs de achterrand. Bij het groot dikkopje is dit niet zo donkerbruin als bij de kommavlinder; bij het groot dikkopje vallen de zwarte aders meestal nog goed op in dit bruin, bij de kommavlinder vallen de aders in het donkerbruin niet zo goed op. Ook het donkerbruine smalle bandje langs de achterrand valt bij het groot dikkopje beter op door het kleurverschil.

Kenmerk 4: Bovenzijde achtervleugel. Langs de voorrand ligt een donkerbruine strook die bij het groot dikkopje tot aan de vleugelpunt loopt, voorbij de vleugelpunt langs de achterrand loopt een smal donkerbruin bandje. Bij de kommavlinder loopt voorbij de achtervleugelpunt langs de achterrand een bredere donkerbruine zone. Van de lichte vlekjes op de achtervleugel ligt vanaf de voorrand  naar binnen toe het tweede vlekje bij de kommavlinder iets verder naar buiten ( = meer richting de achterrand ) dan bij het groot dikkopje. Bij het groot dikkopje ligt dit tweede lichte vlekje meer op een rij met het derde en vierde vlekje; bij de kommavlinder ligt dit tweede vlekje iets meer uit de rij.

Kenmerk 5: Bij mannetjes is de geurstreep van het groot dikkopje verdikt in het midden, terwijl die van de kommavlinder het dikst is aan de kant van het lichaam.


Verder ter verduidelijking van beide soorten twee foto's (bij allevier is de linkerachtervleugel goed zichtbaar): bovenste twee kommavlinder, onderste twee groot dikkopje.






Chris van Swaay
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)
Butterfly Conservation Europe (www.bc-europe.eu)

Martin Scheper

Ha Chris, fijn dat je dit topic al hebt gemaakt. Het was mijn bedoeling er nog iets meer werk van te maken en met photoshop nog met pijltjes naar de kenmerken te wijzen, maar was daar nog niet aan toe gekomen. Maar het verhaal is zo ook duidelijk genoeg neem ik aan.
Alleen de foto van lepiforum.de zie ik niet / kan ik niet aanklikken, ligt dat aan mij of delen anderen mijn ervaring?
Martin.

P.S. Op pad gaan is leuker dan achter de P.C.!

nick w


cvsw123

Vreemd. Maar weer gerepareerd.
Trouwens, Martin, de links zijn naar jouw foto's direct. Als je de naam hetzelfde houd maar pijltjes of wat dan ook toevoegt, dan blijft de link in stand. Kun je dus altijd nog doen als je zin hebt.
Chris van Swaay
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)
Butterfly Conservation Europe (www.bc-europe.eu)