Hybride aziatische robotap x robotap?

Gestart door DaanKuiper, mei 17, 2011, 22:56:13 PM

Vorige topic - Volgende topic

DaanKuiper

Hallo allemaal,

Mijn eerste indruk was aziatische robotap: Alles leek te kloppen: Witte hals vlek raakte elkaar bijna in de nek; alleen een rode borstvlek, donkere schouder en rug partijen, en een lichte stuit. Bij een beter zicht op de stuit bleek deze toch wat donkere veertjes te hebben.
Na het maken van vele foto's er ingeslaagd om de oksel veren vast te leggen en een vliegbeeld met de lichte stuit. De lichte stuit lijkt in vergelijking met de witte parijen van de hals en vleugels toch wat grijzig te zijn. De okselveren bevat een kleiner deel echt zwarte veren en is verder grijzig.
Is dit nu als een duidedelijke hybride te klassificeren? Kun je zeggen dat de vogel erg veel kenmerken heeft van de maura of valt een deel toch binnen de gebruikelijke variatie (dan doel ik vooral op de borstvlek, de lichte stuit en de oksel veren. Is een echte maura veel lichter op de buik en flanken?
Ben benieuwd naar jullie mening.
To see or not to see, that's the question!!

Met vriendelijke groet,
Daan.

frankmeer

Zie de vele vorige berichten over gesleten zomerse Roodborsttapuiten...
Frank van der Meer

DaanKuiper

Daar heb ik naar gekeken Frank, maar niets gevonden over zo'n lichte stuit en donkere oksel veren.
Het kan natuurlijk zijn dat ik wat over het hoofd heb gezien en zal nog een een poging wagen.
To see or not to see, that's the question!!

Met vriendelijke groet,
Daan.

frankneijts

#3
Citaat van: DaanKuiper op mei 17, 2011, 23:04:23 PM
Daar heb ik naar gekeken Frank, maar niets gevonden over zo'n lichte stuit en donkere oksel veren.
Het kan natuurlijk zijn dat ik wat over het hoofd heb gezien en zal nog een een poging wagen.

In dit topic http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=32490.msg518317.html#msg518317 wordt in elk geval de 'mythe' van die zogenaamd diagnostische donkere oksels ontzenuwd. Lichte, vaak zelfs (vrijwel) witte stuiten zijn heel normaal bij mannetjes Robotap in gevorderd voorjaar, dat kan iedereen die regelmatig gebieden met veel Robotaps bezoekt in deze tijd gemakkelijk zelf constateren. Zie ook de discussie op de DB-site: http://www.dutchbirding.nl/gallery.php?p=bigpic&gal=8&fid=5018&page=1
Kortom Daan: heel waarschijnlijk niks aan het handje, geen hybride, geen maurus maar 'gewoon' (weer) een Roodborsttapuit-mannetje dat laat zien dat onbekendheid met de variatie van gewone soorten vaak de aanleiding is voor ogenschijnlijk lastige ID-problemen......
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Vincent Hart

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers