Zwartstreepgaasvlieg?

Gestart door Jannes Aalders, mei 17, 2011, 22:13:21 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jannes Aalders

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming http://observado.org/waarneming/view/54406810
onzeker Zwartstreepgaasvlieg - Chrysopa nigricosta gezien op 2011-05-03 te Germany - Mayen-Koblenz (Landkreis). Het is een klein gaasvliegje met een opvallende zwarte streep en zit hier op de hand van m'n zoontje Jeroen van 11. Op het www kan ik geen info vinden.

Foto's:


bij voorbaat dank Jannes Aalders

Arp

Chrysopa nigricostata ken ik zelf niet (zuidelijke soort), er staan overigens wel wat foto's op internet, o.a. op naturamediterraneo (lijken ook veel minder zwarte tekening te hebben), maar Chrysopa heeft veel meer dwarsaders in het costaalveld van de voorvleugels.

Hypochrysa elegans lijkt me dus een betere optie. Volgens FE is dat ook in FR de enige in dat geslacht (erg weinig dwarsaders in costaalveld), en het is een kleine gaasvlieg met precies deze kleurtekening, dus kan haast niet missen.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Jannes Aalders

Hallo Arp,

Ik heb op naturamediterraneo gekeken. M'n italiaans is niet zo goed maar ik krijg de indruk dat een vrij groene Gaasvlieg de Chrysopa nigricostata is. Nergens een zwarte streep te zien. En ja, onze Gaasvlieg lijkt als 2 druppels water op Hypochrysa elegans. De groene dan. Ik zal hem hierop zetten. Bedankt voor je reactie.

Groet Jannes.