Welke moge dit zijn

Gestart door Nietspitten, mei 17, 2011, 18:46:14 PM

Vorige topic - Volgende topic

Nietspitten

Welke Dactylorhiza is dit '
Veel Brede orchissen , Vleeskleurige (duin)orchis , komende Rietorchissen gezien , maar deze ??
groeten, Gerrit

Mark Engels

Hallo Gerrit,

moeilijk te bepalen op basis van deze foto.

De bladeren zijn, zonder twijfel, afkomstig van Brede orchis. Ook het feit dat de onderste bloemen al open zijn, voordat de stengel zich gestrekt heeft, spreekt voor Brede orchis.

De bloemen zijn echter niet duidelijk genoeg te zien. Heb je hier een meer gedetailleerde foto van?

gr. Mark

Nietspitten

Citaat van: Mark Engels op mei 20, 2011, 23:13:20 PM
Hallo Gerrit,

moeilijk te bepalen op basis van deze foto.

De bladeren zijn, zonder twijfel, afkomstig van Brede orchis. Ook het feit dat de onderste bloemen al open zijn, voordat de stengel zich gestrekt heeft, spreekt voor Brede orchis.

De bloemen zijn echter niet duidelijk genoeg te zien. Heb je hier een meer gedetailleerde foto van?

gr. Mark

Wat meer info , beter dan dit kan ik het niet maken:
groeten, Gerrit

Mark Engels

Hallo Gerrit,

dit blijkt een moeilijke te gaan worden.

De detailopname van de bloemen sluit een zuivere Brede orchis uit. We komen daardoor in een situatie terecht waarin we alleen maar een aanname kunnen doen...

Mij lijkt een hybride tussen Brede orchis en Gevlekte Rietorchis het meest waarschijnlijk. Vleeskleurige orchis is echter niet helemaal uit te sluiten.

Al met al geen gemakkelijke dus, maar dit doet niets af aan de schoonheid van de plant.

gr. Mark

markmeijrink

Ik denk gezien de vrij krachtige habitus (heterosis-effect) dat het een hybride is binnen de majalis-groep. Honingmerk past m.i. het best bij praetemissa. Een hybride met Vleeskleurige orchis is uit te sluiten omdat typische kenmerken onbreken: bladen te kort, bracteeën te kort. Bij een hybride met deze soort zou je ook een vleeskleurige (lijkt vaak op foto's als een gelige) kleur rondom de spooringang moeten zien.

M.v.gr. MArk

Nietspitten

Mark en Mark hartelijk dank voor de reactie ,
Vind ze toch al erg lastig , en dit maakt het er dus niet makkelijker op.
Kort gezegd "je wordt er niet vrolijk van", of eigenlijk toch wel ,want mooi is hij.
groeten, Gerrit

Zonnekoning

Zou het niet een D. majalis x maculata kunnen zijn?
Ik weet niet waar de plant staat, maar op een één of andere manier doet het me aan de Parel der Wadden denken...
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.