entoloma dus bijna niet mogelijk

Gestart door kvb, oktober 08, 2006, 20:49:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

kvb

Ik weet dat het  bijna onmogelijk is maar niet geschoten is altijd mis. Dit is, denk ik, een  Entoloma. De laatste week vind ik in de duinen veel van dit type paddestoeltjes. Waarschijnlijk heb ik al 4 verschillende vormen op foto. Ik kan het niet allemaal onder de microscoop uitzoeken, daarvoor mist de tijd. Daarom een poging.
Standplaats: eikenbosje  gemengd met enkele witte abelen in de duinen op kalkrijk zand
Formaat: tot 50 mm diameter en 60 hoog. Populatie zeer klein slechts 4 gevonden en daarom niet meegenomen.

Wie probeert het?

Kik




kvb


Arno van Stipdonk

#2
Hallo Kik,

Of het idd een satijnzwam is, is makkelijk te controleren door de sporen te controleren. Die moeten er dan ongeveer zo uitzien:

Bron: http://www.entoloma.nl/html/nederlands.html

kvb

Arno dat weet ik en ik ben op dit moment bezig met dit soort dingen. Onderstaand andere Entoloma sporen een van de weinige keren dat het me gelukt is een knappen foto temaken. Van de post heb ik geen materiaal.

Kik

Corryabbink

Dan kan het ook nog een andere soort zijn......
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Arno van Stipdonk

Sorry Kik, maar dan haak ik af. Zelf ben ik ook bezig met een satijnzwam welke ik al aangezien heb voor een trechterzwam en nog enkele andere soorten. Dus ik waag me er niet aan zonder sporenonderzoek  B) , misschien dat iemand anders er wel nog iets over kan zeggen?

kvb

Daar was ik al bang voor Arno. Mijn ervaring met Entoloma en microscoop is dat je wel de sporen uit elkaar haalt maar dat er dan nog veel te veel soorten overblijven. Ook worden er wel erg veel  namen bedacht, Ik koml niet verder dan s.l. . Ik ben echter nog geen meester in  basidien en consorten. Ik vindt het echter minstens zo spannend alls inspector Morse.

Kik