Hoofdmenu

Russula?

Gestart door xenion, oktober 08, 2006, 20:38:03 PM

Vorige topic - Volgende topic

xenion

Is aan deze paddenstoel een naam te geven? Helaas geen foto van de onderkant.
Foto is vandaag gemaakt en stond in een stuk bos met overwegend beukenbomen.
Groeten,
Martin

JW_2all

Het is een russula, een van de vele soorten in Nederland. Heb je hem geproefd?
Wat was de kleur van de lamellen?
Groet,
Jan

xenion

Heb hem niet geproefd en de kleur van de lamellen weet ik ook niet... Zonder die informatie is hij niet verder te determineren dus?
Groeten,
Martin

xenion

Ik moest toch nog even terug voor een andere paddenstoel, dus deze ook nog maar even van de onderkant gefotografeerd, niet geproefd:
Groeten,
Martin

xenion

Groeten,
Martin

a.houter

Het zou een Braakrussula - Russula emetica - geweest kunnen zijn...maar daarom had je 'm juist moeten proeven. Je hoeft daar heus geen hap van de paddestoel voor te nemen...alleen even met de tong tegen de lamellen aan tot je iets gewaar word.
;)  
@ndré
Admin. Paddestoelen
----------------------------------
Disclaimer
----------------------------------
Ondanks alle aan de samenstelling van dit bericht bestede zorg, kan ik geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden voor eventuele directe dan wel indirecte schade voortvloeiende uit enig gebruik van dit bericht, de opgenomen links en attachements.

This message is provided "as is" without warranty of any kind. In no event shall I be liable for any loss of profits, loss of business, loss of life, loss of use or data, interuption of business, or for indirect, special, inci

JW_2all

En er zijn nog wat meer mogelijkheden, als je naar hoedhuid en lamellen kijkt ..., dus proeven verdiende de voorkeur. Neem een zuurtje mee, om de smerigste smaken te kunnen onderdrukken. Braak heet niets voor niets braak-. :sorry:  
Groet,
Jan

xenion

Kan in ieder geval nog zeggen dat de steel helemaal wit was, ik weet niet of dat wat helpt?
Er stond maar 1 exemplaar op een niet al te makkelijke plek... Dus weet nog niet of dat proeven gaat lukken...
Groeten,
Martin

JW_2all

CiteerKan in ieder geval nog zeggen dat de steel helemaal wit was, ik weet niet of dat wat helpt?
Er stond maar 1 exemplaar op een niet al te makkelijke plek... Dus weet nog niet of dat proeven gaat lukken...
Succes, de eerste braakrussula die ik leerde kennen, stond in trilveen. Een van m'n vrienden die dag zakte een verborgen slootje in, en die konden we er nog net uittrekken. Andere  braakrussula's staan gewoon onder grove den in de hei, of onder beuk aan de oever, gelukkig met vaste grond onder de voeten ^_^ .
Groet,
Jan

xenion

Heb even moeite moeten doen om hem terug te kunnen vinden. Hij was wel afgebroken en al een klein beetje aan het vergaan. Heb mijn tong tegen de lammellen van een goed stukje gehouden, duurde even voordat ik wat proefde. Het enige wat ik heb waargenomen was een duidelijke scherpe smaak...
Kunnen jullie hier wat mee?
Groeten,
Martin

a.houter

Dat is precies wat bedoeld werd met even proeven...zo smaakt Braakrussula... ^_^  
@ndré
Admin. Paddestoelen
----------------------------------
Disclaimer
----------------------------------
Ondanks alle aan de samenstelling van dit bericht bestede zorg, kan ik geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden voor eventuele directe dan wel indirecte schade voortvloeiende uit enig gebruik van dit bericht, de opgenomen links en attachements.

This message is provided "as is" without warranty of any kind. In no event shall I be liable for any loss of profits, loss of business, loss of life, loss of use or data, interuption of business, or for indirect, special, inci

xenion

Dat viel me nog mee dan, had verwacht dat hij veel viezer zo smaken :)
Bedankt allemaal :D
Groeten,
Martin