Hoofdmenu

kaaszwam?

Gestart door xenion, oktober 08, 2006, 20:30:38 PM

Vorige topic - Volgende topic

xenion

Is dit een soort kaaszwam? Zo ja wat is zijn naam?
Foto is vandaag gemaakt, en hij stond onder een beukenboom.
Groeten,
Martin

Natuvos

Volgens mij is het een jong exemplaar van een Roodbruine Stekelzwam

groet

Frans

Drachten

#2
ziet er erg interessant uit.

zo te zien groeide dit ex. niet aan een tak of wat dan ook maar gewoon in de grond. In dat geval lijkt een zeldzame stekelzwam mij erg aannemelijk.

Waren er stekels te zien aan de onderkant? heb je behalve de foto enig ander uitgehaald om te determineren? Mocht de soort in de buurt staan dan raad ik je aan om snel nieuwe foto's te nemen. Van onder, boven, opzij, en zo mogelijk wat macro opnames van vele kanten. Ruik ook ff.
Met uitzinnig vriendelijke mycologische groet'n

Menko

http://www.weatherservice.nl/skyalert.htm

xenion

#3
Ben er vanavond nog even naartoe gegaan, hij stond er gelukkig nog :)
Na even op het pad rondgekeken te hebben bleek dat er meerdere stonden, sommige duidelijk op hout sommige leken gewoon uit de grond te komen. Het witte exemplaar van de eerste post van mij leek in ieder geval wel op een stukje uitstekend hout te groeien.
Veel exemplaren hadden weinig/geen oranje druppels, dit zullen wel de jongste zijn.
De omgeving waar ze stonden heb ik ook nog maar even nader bekeken, bestaat uit veel beuk, maar ook een paar naaldbomen en berkenbomen.
Heb er ook nog aan geroken, maar rook eigenlijk niks...

Hier volgen een paar foto's :)
1e exemplaar met een beetje een id van de grootte, de witte groeide wel wat hoger dan de bruine:
Groeten,
Martin

xenion

Een ander exemplaar, leek nog vrij jong, zaten ook nog weinig druppels op, was ook wat groter qua oppervlak:
Groeten,
Martin

xenion

Een boomstronk met redelijk wat kleine exemplaren er op:
Groeten,
Martin

xenion

Macro opname van het 1e exemplaar, bij de bevestiging op het stukje boomstam:
Groeten,
Martin

Niko Buiten

Dag Martin,

Wanneer dit idd. de Roodbruine stekelzwam is is het raadzaam hierover contact op te nemen met de NMV (Nederlandse Mycologische Vereniging). De Roodbruine stekelzwam staat namelijk te boek als uitgestorven (volgens mijn gegevens uit 2003). Je zou contact op kunnen nemen met de districtscoördinator of de consul van de provincie waarin je woonachtig bent. Met een beetje zoeken kun je de gegevens daarover vinden op www.paddestoelenkartering.nl of www.mycologen.nl.

Veel succes. Ik ben benieuwd hoe het afloopt.
Groet,

Niko Buiten.


xenion

Afgaand op de beschrijving van Menko lijkt mij dit niet het geval... Het lijkt er op dat hij toch wel op hout groeit, en die stekels zie ik ook niet terug.
Groeten,
Martin

a.houter

#9
De guttatiedruppels geven al aan met een zeer jong exemplaar van doen te hebben, áls het een stekelzwam zou zijn. Dan kan het best zijn dat het hymenium zich nog moet vormen.
De tijd zal dat leren; dus even in de gaten blijven houden om te zien hoe dit zich ontwikkelt.
Let daarbij op of verdroogde druppels littekens achterlaten.
;)
@ndré
Admin. Paddestoelen
----------------------------------
Disclaimer
----------------------------------
Ondanks alle aan de samenstelling van dit bericht bestede zorg, kan ik geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden voor eventuele directe dan wel indirecte schade voortvloeiende uit enig gebruik van dit bericht, de opgenomen links en attachements.

This message is provided "as is" without warranty of any kind. In no event shall I be liable for any loss of profits, loss of business, loss of life, loss of use or data, interuption of business, or for indirect, special, inci

xenion

Als ik zo door de foto's van de stekelzwammen heenkijk lijken ze allemaal een duidelijk steel te hebben, deze had dat niet. Of kan dat nog komen?
Van de eerste foto, is dat bruine exemplaar dan een ouder exemplaar of een uitgedroogde?

Hopelijk blijft hij staan, ze stonden namelijk langs/op een wandelpad...  
Groeten,
Martin

xenion

#11
Misschien is deze foto ook nog wel handig, het is weer een ander exemplaar (ik ga er wel van uit dat het dezelfde soort is), een vrij kleine dit keer. Hier waren blijkbaar stukken van afgebroken, waardoor een roze vleeskleur zichtbaar werd. Deze was nog zonder de druppels.
Groeten,
Martin

a.houter

#12
CiteerDe tijd zal dat leren; dus even in de gaten blijven houden om te zien hoe dit zich ontwikkelt.
-_-

Niet alle stekelzwammen zijn gesteeld.
@ndré
Admin. Paddestoelen
----------------------------------
Disclaimer
----------------------------------
Ondanks alle aan de samenstelling van dit bericht bestede zorg, kan ik geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden voor eventuele directe dan wel indirecte schade voortvloeiende uit enig gebruik van dit bericht, de opgenomen links en attachements.

This message is provided "as is" without warranty of any kind. In no event shall I be liable for any loss of profits, loss of business, loss of life, loss of use or data, interuption of business, or for indirect, special, inci

xenion

Groeten,
Martin

xenion

#14
Vanavond al weer even terug geweest. Heeft het grootste deel van de dag hier geregend, en de druppels waren er dus ook vanaf geregend.
Heb nog 1 klein exemplaar gevonden welke redelijk zeker op een afgevallen tak van een beukenboom zat, lijkt mij dus vrij zeker dat hij op beukenhout groeit.

Het kleine witte exemplaar van de 1e foto, maar dit keer met afgeregende druppels:
Groeten,
Martin

xenion

Een close-up van het grote bruine exemplaar van de 1e foto, ook na de regen gemaakt:
Groeten,
Martin

Dinant Wanningen

Hoi,

Als ik het goed gelezen heb kwam het zwammetje grotendeels onder loofhout voor in dit geval kunnen we ook te maken hebben met Hydnellum spongiosipes-Fluweel stekelzwam ook deze soort is zeldzaam en duidelijk een geval voor de paddestoelkatering van de NMV ,neem contact op met de Admin voor het juiste handelen en verzamel enkele vruchtlichamen( niet alles) liefst drogen tot ze kurk droog zijn bv. op de centrale verwarming.
Groet ,Dinant


a.houter

CiteerHoi,

Als ik het goed gelezen heb kwam het zwammetje grotendeels onder loofhout voor in dit geval kunnen we ook te maken hebben met Hydnellum spongiosipes-Fluweel stekelzwam ook deze soort is zeldzaam en duidelijk een geval voor de paddestoelkatering van de NMV ,neem contact op met de Admin voor het juiste handelen en verzamel enkele vruchtlichamen( niet alles) liefst drogen tot ze kurk droog zijn bv. op de centrale verwarming.
CiteerNa even op het pad rondgekeken te hebben bleek dat er meerdere stonden, sommige duidelijk op hout sommige leken gewoon uit de grond te komen. Het witte exemplaar van de eerste post van mij leek in ieder geval wel op een stukje uitstekend hout te groeien.

Er was ook nog geen hymenium waarneembaar, Dinand.
...kwestie van afwachten...
;)  
@ndré
Admin. Paddestoelen
----------------------------------
Disclaimer
----------------------------------
Ondanks alle aan de samenstelling van dit bericht bestede zorg, kan ik geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden voor eventuele directe dan wel indirecte schade voortvloeiende uit enig gebruik van dit bericht, de opgenomen links en attachements.

This message is provided "as is" without warranty of any kind. In no event shall I be liable for any loss of profits, loss of business, loss of life, loss of use or data, interuption of business, or for indirect, special, inci

xenion

Ik word wel ongeduldig ;)
Vandaag alweer terug geweest, weinig verandering te zien nog, enkel dat de helft van de gutatie druppels op het eerste exemplaar weer terug waren.
De wat jongere exemplaren beginnen nu ook meer (lichte) druppels te krijgen. En er lijken er nog heel veel aan te komen: veel kleine witte stippen op de grond en op oude takken.
Groeten,
Martin

Marian en Bert

Hoi Martin,

Ik herken je spanning en je ongeduld. Afgelopen zomer heb ik, met de hoop dat het een bepaalde soort zou zijn, twee maanden moeten wachten om te zien hoe een zwam zich ontwikkelde. Ook die stond midden op een pad (op een boomstronk nogwel) was licht van kleur en werd naar mate de tijd verstreek steeds duidelijker zichtbaar. De spanning zal dus nog wel een beetje stijgen denk ik. Lichtpuntje, wat het ook wordt, je leert de groei van de betreffende soort wel kennen en je houdt er waarschijnlijk een mooie fotoreportage aan over.  

In de hoop dat het wordt wat je hoopt dat het wordt,
Met vriendelijke groeten,
Marian

xenion

Ik heb idd al een hele hoop foto's, en het zullen er nog wel veel meer worden ;)
Echt hopen dat het een bepaalde soort wordt (is) doe ik nog niet, het lijkt mogelijk een stekelzwam te worden dus daar ga ik voorlopig maar van uit.
Groeten,
Martin

a.houter

Kijk....Marian durft ook al niet te zeggen wat zij (ik) denk... :D  
@ndré
Admin. Paddestoelen
----------------------------------
Disclaimer
----------------------------------
Ondanks alle aan de samenstelling van dit bericht bestede zorg, kan ik geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden voor eventuele directe dan wel indirecte schade voortvloeiende uit enig gebruik van dit bericht, de opgenomen links en attachements.

This message is provided "as is" without warranty of any kind. In no event shall I be liable for any loss of profits, loss of business, loss of life, loss of use or data, interuption of business, or for indirect, special, inci

xenion

Nu maak je het nog spannender :P Je gaat het zeker pas zeggen tot je het zeker weet?  ;)  
Groeten,
Martin

a.houter

@ndré
Admin. Paddestoelen
----------------------------------
Disclaimer
----------------------------------
Ondanks alle aan de samenstelling van dit bericht bestede zorg, kan ik geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden voor eventuele directe dan wel indirecte schade voortvloeiende uit enig gebruik van dit bericht, de opgenomen links en attachements.

This message is provided "as is" without warranty of any kind. In no event shall I be liable for any loss of profits, loss of business, loss of life, loss of use or data, interuption of business, or for indirect, special, inci

wim veraghtert

Lijkt me de Toefige labyrinthzwam (Abortiporus biennis) te zijn.
admin nachtvlinders waarnemingen.be

xenion

Even een update, afgelopen tijd nog een paar keer teruggeweest naar de vindplaats. Weinig verandering kunnen zien. Maar ik had nog wel een exemplaar gevonden waar kleine hoedjes op zichbaar waren. Die hoedjes heb ik vandaag ook nog even van de onderkant gefotografeerd, en op basis daarvan denk ik dat het idd de Toefige Labyrinthzwam betreft. Ik meen hier namelijk duidelijk de gekronkelde hymenium te zien.
Ik had vandaag ook nog even gecontroleerd of alle exemplaren op hout groeien, bij alle exemplaren behalve deze met de hoedjes heb ik hout gevonden.

Het exemplaar met de kleine hoedjes:
Groeten,
Martin

xenion

En de onderkant van de hoedjes:
Groeten,
Martin

Elachista

Geen jonge toefige labyrinthzwam?

Tymo
Groet,
Tymo

xenion

Het zijn bijna allemaal wel redelijk jonge exemplaren. Maar het zijn ook allemaal de imperfect vorm (ceriomyces terrestris), die laatste dan wat minder dan de rest.
Verder groeien lijken ze echter niet meer te doen.
Groeten,
Martin