Hoofdmenu

russula's???

Gestart door ratje, oktober 08, 2006, 19:17:03 PM

Vorige topic - Volgende topic

ratje

russula's???

ratje

russula's???

ratje

russula's???

ratje

russula's???

ratje

russula's???

Arno van Stipdonk

Idd Russula's.
Maar heb je niet meer gegevens? Bij Russula's zijn echt zoveel mogelijk gegevens nodig en dan is het nog vaak heel lastig om ze van foto op naam te brengen.
In ieder geval is de groeiplaats en dan met name bij welke boomsoort ie stond heel belangrijk.
Geur en smaak zijn ook heel belangrijk, maar ook ik heb daar vaker moeite mee. Vandaag meerdere exemplaren gevonden maar ik heb ze allemaal met rust gelaten. Door de regen waren ze allemaal doorweekt en heb je veel sneller kans dat er beestjes in of op zitten. :P

ratje

CiteerIdd Russula's.
Maar heb je niet meer gegevens? Bij Russula's zijn echt zoveel mogelijk gegevens nodig en dan is het nog vaak heel lastig om ze van foto op naam te brengen.
In ieder geval is de groeiplaats en dan met name bij welke boomsoort ie stond heel belangrijk.
Geur en smaak zijn ook heel belangrijk, maar ook ik heb daar vaker moeite mee. Vandaag meerdere exemplaren gevonden maar ik heb ze allemaal met rust gelaten. Door de regen waren ze allemaal doorweekt en heb je veel sneller kans dat er beestjes in of op zitten. :P
in dit geval stonden ze allemaal onder beuken en voornamelijk eiken, een laan. Bij ons was het mooi weer, dus mazzel.

Drachten

Hannie mijn complimenten. Op een of andere manier worden je foto's steeds duidelijker en ook steeds mooier. Ook neemt het aantal bijzondere paddenstoelen toe...   :duim:

Met uitzinnig vriendelijke mycologische groet'n

Menko

http://www.weatherservice.nl/skyalert.htm

JW_2all

#8
Waren de plaatjes van de grijskleurige russula bros of soepel?
In dit vegetatietype en op pleistoceen zand bestaat een trucje:

haal je nagel over de lamellen:
splinteren ze? Bros->waarschijnlijk Berijpte russula (R. parazurea)
blijven ze heel? Soepel ->waarschijnlijk een Regenboogrussula (R. cyanoxantha)

Het  trucje staat aan het eind van een 26 verzen tellende determinatiesleutel voor russula's. En daarom zeg ik waarschijnlijk. Want de kenmerken voor de voorgaande verzen ontbreken natuurlijk op een foto.


Dat trucje is vooral zinvol als het zo geregend heeft dat de berijping kan zijn weggespoeld en de hoedhuid wat vlekkerig is geworden.
Het trucje staat in het Basisboek Paddenstoelen van Nico Dam, Thom Kuyper en Marjo Dam, KNNV-uitgeverij, Utrecht 2006, ISBN 10 90 5011-241-2


De geelkleurige russula houd ik op een oudere Geelwitte russula (R. ochroleuca) omdat de lamelllen en de steel wit zijn op de foto.

Al met al best goede foto's dus. Ga zo door...
Groet,
Jan

ratje

CiteerWaren de plaatjes van de grijskleurige russula bros of soepel?
In dit vegetatietype en op pleistoceen zand bestaat een trucje:

haal je nagel over de lamellen:
splinteren ze? Bros->waarschijnlijk Berijpte russula (R. parazurea)
blijven ze heel? Soepel ->waarschijnlijk een Regenboogrussula (R. cyanoxantha)

Het  trucje staat aan het eind van een 26 verzen tellende determinatiesleutel voor russula's. En daarom zeg ik waarschijnlijk. Want de kenmerken voor de voorgaande verzen ontbreken natuurlijk op een foto.


Dat trucje is vooral zinvol als het zo geregend heeft dat de berijping kan zijn weggespoeld en de hoedhuid wat vlekkerig is geworden.
Het tucje staat in het Basisboek Paddenstoelen van Nico Dam, Thom Kuyper en Marjo Dam, KNNV-uitgeverij, Utrecht 2006, ISBN 10 90 5011-241-2


De geelkleurige russula houd ik op een oudere Geelwitte russula (R. ochroleuca) omdat de lamelllen en de steel wit zijn op de foto.

Al met al best goede foto's dus. Ga zo door...
dank je, dank je, het trucje met de nagel over de lamellen probeer ik te onthouden. het boek heb ik onlangs toegestuurd gekregen, moet het nog verder bestuderen.

ratje

CiteerHannie mijn complimenten. Op een of andere manier worden je foto's steeds duidelijker en ook steeds mooier. Ook neemt het aantal bijzondere paddenstoelen toe...   :duim:
Hoi Menco, dank je, ik doe mijn best. Eerder had ik niet door dat er zoveel mogelijk op de foto moest. Een paddestoel in het totaal vond ik goed en eh, ik heb er wel meer hoor. Ongeveer 400 verschillende, niet altijd de meest technische, maar toch.