Psallus?

Gestart door thijsdegraaf, mei 16, 2011, 18:09:47 PM

Vorige topic - Volgende topic

thijsdegraaf

Foto"van vandaag. Bergen N.H. Het lijkt me Psallus. Maar welke moet het zijn  ???

harry60

Ik vind hem het meest LIJKEN OP Psallus betuleti.
Maar of dat hem met zekerheid is ???
Zou even op Berend's antwoord afwachten.

Gr harry
M.Vr.Gr. Harry de Koning

thijsdegraaf

#2
Bedankt Harry.
Hopelijk is Berend het eens.  :)  Het zou leuk zijn, want er zijn nog geen waarnemingen.

harry60

Als dat zo is dan zal het wel een spec. worden, maar we wachten even af wat Berend zegt.
Waarschijnlijk zijn er meerdere soorten die op betuleti lijken.

Gr harry
M.Vr.Gr. Harry de Koning

thijsdegraaf

Daar ben ik ook een beetje bang voor. Ik zet er voor de zekerheid nog twee foto's er bij.

Berend Aukema

Psallus cf betuleti. Zonder genitaalpreparaat niet te onderscheiden van Psallus montanus, die echter minder algemeen is. Beide leven op berk.

thijsdegraaf

Bedankt Berend. We waren er al bang voor, dat er nog een rond liep.
Ik zal hem als onzeker invoeren.
M'n berk levert toch heel wat insecten op.  :)
Harry:  :duim:

thijsdegraaf

#7
Ik zet deze hier maar bij. Ik denk de zelfde soort. Maar het schildje van deze wants is helemaal donker. Slechts één foto. Toen was de vogel (wants) gevlogen.
Of misschien P.Montanus, die ik ook had  http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=146768.msg966028.html#msg966028
De soort moet ik nog steeds aanvragen.  :-\

nielsyese

P. montanus is in aanvraag nu. Ik moest toch nog een soort aanvragen dus het ging in een moeite.
Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

thijsdegraaf

Bedankt Niels-Jan.
Ik had de foto wel bij het Nederlands soortenregister opgegeven. Daar staat hij nu wel. Waarneming wilde ik later doen. Maar dat heb ik vergeten.

Berend Aukema

Psallus cf montanus, vrouwtje

thijsdegraaf