Weer wat onbekende gallen

Gestart door wouterbosgra, mei 16, 2011, 11:31:59 AM

Vorige topic - Volgende topic

wouterbosgra

..als het tenminste gallen zijn  ;D Ik word soms wat paranoide als ik op zoek ben naar gallen - dan zoek ik achter elke verkleuring of kreukel een gal...

De eerste: Op noorse esdoorn.

wouterbosgra

Tweede: Op elk blad zaten een of meerdere zwarte vlekken. Op (ik dacht) es.

wouterbosgra

Nummer drie: in bosrank



wouterbosgra

Nummer vier: op gewone esdoorn. Aan de onderzijde van het blad was niks te zien.

wouterbosgra

Vijf: wat is hier aan de hand? wederom op gewone esdoorn

wouterbosgra

Zes: Ik denk op hazelaar? Lijkt qua beschrijving wel wat op Mikomyia coryli, behalve dat er wel degelijk sprake is van een verdikking?

Margreet Kwh

Hallo Wouter,

Voor nummer 5 heb ik een mogelijke naam: Aceria pseudoplatani, Gewone esdoornmijt.
Maar de taxonomie van die mijten moet nader uitgezocht worden.
Zie de sites van Jojanneke Bijkerk, Jan Willem Wertwijn en Floris Grotenhuis en het Gallenboek van Docters van Leeuwen, 4e editie.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

wouterbosgra

vind die esdoornmijt niet heel erg lijken eerlijk gezegd. maargoed iets beters heb ik ook nog niet gevonden  ;D in ieder geval bedankt voor je suggestie!

nog een nakomertje:

Zeven: op bosrank

Jordy van der Beek

Hoi Wouter hier komt ie:

Nummer 1:  :huh:
Nummer 2: geen gal maar schimmel (order Rhytismatales)
Nummer 3: ook geen gal volgens mij
Nummer 4: Als ik het goed heb Aceria macrochela macrochela
Nummer 5: ik denk Aceria eriobia eriobia (zie: http://www.pflanzengallen.de/pflanzen_images/acer8opt.jpg) plakkerige spul is denk ik van bladluis.
Nummer 6:  :huh: bladgal op Corylus ??? is de plant wel Corylus?

Gr, Jordy
Validator steekmuggen

wouterbosgra

In nummer 4 en 5 ben ik met je meegegaan. Vwb nummer 6 ben ik ook niet zeker van de plantennaam, maar hazelaar leek me het beste te pasen op het blad? Je overige suggesties moet ik me nog wat meer in verdiepen. Alvast reuze bedankt.

Overigens nog een nakomertje waar ik ook niet zo goed mee uit de voeten kan, we noemen hem "nummer acht". Op zoete kers. Doet mij een beetje denken aan kroongalziekte, maar die is niet van die soort bekend...

Jordy van der Beek

Uitzoeken is ook leuk. De laatste zou ik  niet weten.
Validator steekmuggen

nielsyese

Jordy, waarom is 5 geen Aceria pseudoplatani?

En is de laatste niet gewoon een verdroogde bloeiwijze in plaats van een gal?
Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

Jordy van der Beek

mij leek het die andere omdat ik geen vlekken aan de bovenkant van het blad zag zitten en dat is bij Aceria pseudoplatani wel. zie: http://www.plantengallen.com/imagesnederlands/aceria_pseudoplatani_170605.jpg en bij Aceria eriobia zitten er minder opvallende vlekken op het blad. Maar bij nader inzien denk ik dat het geen van beide is maar: Aceria macrocheluserinea
Validator steekmuggen