geluiden video bewerken

Gestart door paulhoekstra, mei 15, 2011, 22:02:49 PM

Vorige topic - Volgende topic

paulhoekstra

Hoi,

Ik heb wat (vogel)geluiden opgenomen met de video-functie van mijn camera. Weet iemand een makkelijke manier om het geluid van de video (.mov-bestand) af te halen en om te zetten in mp3? En weet iemand hoe je het geluid kan knippen, zodat je het op waarneming.nl kan zetten?

Groeten,
Paul
groeten,
Paul

Jarinka

Zelf zet ik het videobestand naar .mp3 om m.b.v. SUPER Converter. Kan vrijwel alles van en naar elkaar omzetten, en is gratis.
Daarna open ik het .mp3-bestand met Audacity om het goede stukje uit te knippen, en het volume wat te versterken. Om het daarna in .mp3 weer op te slaan, moet je nog wel even de LAME MP3-encoder installeren, maar dat staat hier uitgelegd.
Groeten, Jarinka Heijink

paulhoekstra

Bedankt voor de uitleg. Ik krijg alleen de superconverter niet geinstalleerd. Ik heb hem gedownload en als ik hem wil openen dan krijg ik de error dat het geen geldige win32-toepassing is.
groeten,
Paul

paulhoekstra

Ah, het is toch gelukt. Als ik het programma direct vanaf de website installeer en niet eerst download gaat het goed.

En het knippen en plakken met Audacity is ook gelukt.

Zie hier de resultaten:
Rufous-browed peppershrike - http://observado.org/waarneming/view/54527861
Clay-colored Thrush - http://observado.org/waarneming/view/54527862

Bedankt!
groeten,
Paul

Wim Bakker

Met een beetje meer moeite kun je met Audacity het resultaat nog beter maken.

Ik kijk altijd even naar het spectrum (selecteer alles+Analyze->Plot spectrum). Vaak zit er nog laagfrequente rumble in van wind of verkeer, zo ook in jouw opnames. Die kun je er uit filteren (Effect->Plugins->Highpass+cutoff 500Hz+roloff 12dB), zodat je de rest van het signaal iets meer kunt versterken (Effect->Normalize+-3dB). Om het geheel af te maken kun je een fade-in en fade-out toepassen op het begin en het eind (selecteer eerste 1 sec.+Effect->Fade In, selecteer laatste seconde+Effect->Fade out)... voilà.
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

HPM

Citaat van: wimpeltje op mei 19, 2011, 09:01:37 AM
Met een beetje meer moeite kun je met Audacity het resultaat nog beter maken.

Ik kijk altijd even naar het spectrum (selecteer alles+Analyze->Plot spectrum). Vaak zit er nog laagfrequente rumble in van wind of verkeer, zo ook in jouw opnames. Die kun je er uit filteren (Effect->Plugins->Highpass+cutoff 500Hz+roloff 12dB), zodat je de rest van het signaal iets meer kunt versterken (Effect->Normalize+-3dB). Om het geheel af te maken kun je een fade-in en fade-out toepassen op het begin en het eind (selecteer eerste 1 sec.+Effect->Fade In, selecteer laatste seconde+Effect->Fade out)... voilà.

Wat betreft HighPass, zie ook http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=140401.msg935721.html#msg935721
Herman van der Meer

paulhoekstra

Citaat van: wimpeltje op mei 19, 2011, 09:01:37 AM
Die kun je er uit filteren (Effect->Plugins->Highpass+cutoff 500Hz+roloff 12dB)

Bedankt voor de tips. Ik heb ze uitgeprobeerd, zie het resultaat:
Yellow-green vireo http://observado.org/waarneming/view/54861991

Alleen de fade-in en out ben ik vergeten erbij te zetten :rolleye:

Van de highpass, als ik op effect klikte, zag ik nergens 'plugins' maar wel 'high pass filter', die heb ik maar geselecteerd, alleen daar kon ik geen roloff instellen, alleen maar een frequentie.

Gr. Paul
groeten,
Paul

Wim Bakker

Dat is al een beter. Maar ik vind dat er nog steeds veel laagfrequent in zit.

Ik werk op Linux en het kan zijn dat er kleine verschillen in de software zitten. Misschien moet je de plugins apart bij installeren op Windows.

Maar die roloff van 12 dB per octaaf is wel nodig. Wat je nog zou kunnen proberen zonder te installeren is het volgende. Omdat de zang van de vogel boven de 3 kHz zit (kun je zien op het sonogram als je wisseld van "waveform" naar "spectrum" in het menu van de track zelf), kun je een highpass filter doen met 2500 Hz, en dan nog een keer normaliseren. Het geluid wordt misschien een beetje kaal maar je hoort de vogel dan een stuk beter. Gewoon een beetje spelen met de mogelijkheden.
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson