Carpocoris en Stictopleuris

Gestart door GerardL, mei 15, 2011, 21:02:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

GerardL

Hallo Forumlezers,

Kan dit de Stictopleuris abutilon zijn op de eerste foto ?
De 2 Carpocorissen lijken op de purpureipennis,
maar in het echt leken het 2 verschillende. Denk ook niet dat het een andere is.

Grtzzzz

Gerard



Arp

Hoi Gerard,

In Nederland? Leuk :duim:  Het scutellum van de eerste gaat naar mijn idee lichtjes richting pudicus, maar de rest van de habitus is wel purp. en het is allemaal nogal variabel... lijken me beide gewoon purpureipennis en laat dus leuk zien wat een lastpakken het zijn ;)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

GerardL

#2
Hey Arp,

Allemaal hier in Brunssum Z.-Limburg.
Niet echt ongewoon hier, zoek maar op purpureipennis, en dan zie je veel hier uit Brunssum komen.

Wou deze eerst hier niet neerzetten, dacht dat ik ze wel zou herkennen, maar na inzien
van jouw "pinned"-topics weer aan het twijfelen.
Denk ook dat het heel moeilijk zal blijven, om via foto's dit 100%  te krijgen, zoniet onmogelijk!
Op de foto's is ook niet goed het verschil in bouw te zien, de tweede is wat "gedrongener"
korter, of iets breder, een andere "look" dus!
Op 10 vierkante meter, zeker 16 van deze Carpocorissen, allemaal in dezelfde planten.
Samen met de Grapohosoma lineatum (11), en nergens anders ook maar 1 wants te vinden.
Vind ook dat ten opzichte van de rest van waarnemingen in NL, wij laat begonnen met de wantsen,
maar hier is het ook weer langer kouder geweest, of het daar mee te maken heeft?


Ook bedankt voor je uitzoekerij op wrn.nl, met al die beestjes en foto-shoots, leer er veel van.

Grtzzzz

Gerard





Arp

#3
Hoi Gerard,

Als je er blind vanuit gaat pudicus in NL nooit voor zal komen zijn ze goed te doen. Met de variatiebandbreedte van de Nederlandse (danwel Noord-Europese) fuscispinus is deze redelijk goed van purpureipennis te onderscheiden denk ik. Neem je de Zuid-Europese "fuscispinus" erbij die tot 2007 mediterraneus genoemd werden (en wel met twee ondersoorten) dan wordt het lastiger (de voormalige mediterraneus mediterraneus heeft smallere schouders, die weer verdacht veel bij purpureipennis in de buurt komen.)

Maar als je de optie open wilt houden dat we in NL ook een keer pudicus gaan zien, dan moet je dus goed blijven oppassen. Maar goed, ook in Duitsland wordt pudicus kennelijk niet veel gemeld, dus hoe realistisch is dat?

Je had het over "pinned topics", maar hier op wrn staat geloof ik niet zoveel. Ik plak hier even een lijstje met literatuur en links bij om vanaf deze lijst naar te verwijzen.

  • (fr) Hemiptera Armoricana - Carpocoris-sleutel van François Dusoulier met PDF-Kleurposter van Claire Mouquet.
  • (it) Carpocoris-draadje van Paride Dioli op naturamediterraneo.com.
  • (en) Carpocoris pagina (met sleutel!) in David Rider's Pentatomoidea Home page.
  • (es) Ribes, J. (1965) Hemipteros de Mallorca. - Publicaciones del Instituto de Biologia Aplicada, Tomo XXXIX, pp.71-95. Barcelona. (PDF) Een oude Carpocoris-sleutel - overgenomen uit Tamanini (1958) - staat op pagina's 89-91 (20-22 in PDF).
  • (en) Ribes, J.; Gapon, D.; Pagola-Carte, S. (2007) On some species of Carpocoris Kolenati, 1846: new synonymies (Heteroptera: Pentatomidae: Pentatominae). -- Renker, C. (Hrsg.): Festschrift zum 70. Geburtstag von Hannes Günther. Mainzer naturwissenschaftliches Archiv, Beih.31, pp.187-198. (zie hier)
  • (en) Ribes, J.; Pagola-Carte,  S.; Zabalegui, I. (2008) On some Palearctic Carpocorini (Hemiptera: Pentatomidae: Pentatominae). - Heteropterus Revista de Entomología 8(2):155-169. - PDF.
  • (es) Ribes, J.; Pagola-Carte, S. (2009) Clave de identificación de las especies euromeditemáneas de Carpocoris (Hemiptera: Heteroptera: Pentatomidae) -- Heteropterus Revista de Entomología, Vol.9(1), pp.45-48. ISSN:1579-0681. - PDF
  • (de) Rieger, Christian (1973) Kleiner Nachtrag zur Wanzenfauna des Kaunerberges im Oberinntal. - Nachrichtenblatt der Bayrischen Entomologen, Vol.22, pp.1-7. (@BHL). Met Afbeeldingen van de genitalia van pudicus en purpureipennis!!
  • (en) Seabra, A. F. de (1925) Observations sur quelques modalités particulières du Carpocoris fuscispinus du Portugal. - Memórias e Estudos do Museu Zoológico da Universidade de Coimbra (1)(4):7-11. - PDF
  • (it) Tamanini L. (1958) Revisione del genere Carpocoris Klt. con speciale riguardo alle specie italiane (Hemiptera, Heter., Pentatomidae). -- Memoire del Museo Civico di Storia Naturale. Verona, Vol.6, pp.333-388. Helaas geen PDF, maar zie Ribes (1965) voor kopie van de sleutel.
  • ...
Let op: Sommige van de bovenstaande sleutels bevatten nog de soorten C. mediterraneus ssp. die door Ribes et al. in 2007 met fuscispinus gesynoniemiseerd zijn. Ten dele (zoals bij de sleutels van F.D. en Paride Dioli) is dat een bewuste keuze, zoals bijvoorbeeld uit deze lange discussie blijkt. Ribes zelf houdt vast aan zijn standpunt en zijn recente sleutel (2009) bevat die soorten dus niet meer. Ook andere experts zijn van mening dat men, om de synoniemisering te weerleggen, eerst maar eens zelf goed onderbouwde argumenten zou moeten publiceren.

Vergelijkingsfoto's:

  • De goedgekeurde foto's van purpureipennis op waarneming.nl kloppen natuurlijk.
  • Foto's van Ekkehard Wachmann voor p & p zijn te vinden via de zoekfunctie op piclease.
  • Ook op koleopterologie.de doet men erg z'n best om fouten te voorkomen, als is het niet altijd duidelijk door wie een identificatie verricht is.
  • ...(nog uit te breiden)
Even apart (luie knip/plak) - Duitse pudicus-foto'sIn een antwoord aan Tjitske heb ik al eens wat gedachten geformuleerd over de identificatie van Carpocoris van foto (slechts mijn indrukken, kan het mis hebben).
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

GerardL

Hey Arp,

Met pinned topics, bedoelde ik eigenlijk die lijst die je me net stuurde, maar toch bedankt!

Vind het niet zo belangrijk voor mezelf, maar kan me goed voorstellen dat er mensen of
onderzoekers zijn die dat wel belangrijk vinden om bepaalde "trends" te kunnen zien of volgen.
Dus C. fuscispinus / purpuripennis  is voor mij voldoende!

En ik denk dat we het daarmee moeten doen!
Zou te gek zijn, als een onderzoeker in zijn spaarzame tijd, ook nog eens alle fouten van ons
moet gaan verbeteren, terwijl hij veldwerk kan gaan doen: wat zou jij kiezen ?

Wij moeten er alleen naar streven onze database zo "schoon" mogelijk te houden, en ik vind niet
dat we deze hiermee "vervuilen". Als we dmv deze dubbelle naamgeving aangeven dat we het niet
zeker weten, zorgen we niet voor vervuiling, is mijn mening.

Grtzzzz

Gerard







Arp

Hoi Gerard,

Ik kan er niks zinnigs/definitiefs over zeggen, ik weet te weinig van wantsen. Voor mijn gevoel hebben we in Nederland juist de comfortabele situatie dat de twee soorten die we hebben per ongeluk net twee zijn die je zelfs van foto met goed fatsoen uit elkaar zou moeten kunnen houden.

Dat gezegd hebbende staat bij fuscispinus natuurlijk weer een wants prominent vooraan op de eerste pagina die er niets te zoeken heeft (en uiteraard op "zeker"), dus het is inderdaad niet voor iedereen duidelijk. Maar dat blijf je houden - dit is niet eens een Carpocoris en heeft dus ook niets met het onderscheid tussen de twee Nederlandse soorten te maken.

Ik zeg het nog maar weer eens - stokpaardje enzo: <begin rant>Deze manier van werken waarbij de meest willekeurige door waarnemers zelf *hoest*gedetermineerde*kuch* foto's zelfs per definitie prominent vooraan op de eerste fotopagina van de soort staan, bezorgt waarneming.nl een slechte naam. Het is totaal klungelig om iedereen die de fotooverzichten van wrn bezoekt structureel zulke pagina's aan te bieden. Zorg nou astebliefastebliefasteblief dat in eerste instantie alleen goedgekeurde exemplaren getoond worden en geef de bezoeker de keuzeoptie om zelf actief/bewust de rest ook in beeld te brengen.</end rant>

On topic: Volgens mij is het dus voor Nederland best doenlijk en wellicht ook zinnig om gewoon beide soorten apart te kunnen invoeren. Bovendien hebben we voor de twijfelgevallen de verzamelsoort Carpocoris spec. al. Dat is bovendien meteen een mooie voor als op een goede dag pudicus zich ook in NL aanmeldt :rolleyes:

Vrijwel alle (Nederlandse?) Carpocoris die ik langs heb zien komen op het forum zijn overigens door Berend van een naam voorzien. Jammer genoeg resulteert dat dan niet meteen in een goedkeuring bij de waarneming, want forum en database zijn wat dat betreft niet handig geïntegreerd en dus moet Berend dubbel werk doen om ook de goedkeuring aan te zetten. Maar het punt is dus, dat het er alle schijn van heeft dat identificatie in de meeste gevallen gewoon mogelijk is.

Voor Nederland zou het dus mijn voorkeur hebben om beide soorten te handhaven. Nu kun je bijvoorbeeld ook een duidelijk verschil zien in aantal waarnemingen tussen de twee, en dat is toch weer nuttige info lijkt me.

Voor observado.org zou ik zo niet weten wat wijsheid is. Wellicht ook gewoon alle soorten opnemen, maar in de soortinfo duidelijk maken dat ze verrekte variabel zijn en bijzonder lastig van foto dus bij voorkeur invoeren als "spec." tenzij een determinatie door een expert categorie Berend is binnengehaald. Zoiets?

Die van jou zou ik maar gewoon als purp. invoeren, ik twijfel niet echt, maar ik ben geen wantsenweter, ds wat mij betreft met een "onzeker" erbij tot Berend langskomt.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)