Hoofdmenu

Gal?

Gestart door aport, mei 15, 2011, 20:26:44 PM

Vorige topic - Volgende topic

aport

Dacht (toen ik dit fotografeerde) dat dit de bottel was van de Duinroos, maar zie nu dat het waarschijnlijk toch wat anders is?
Misschien een gal? Betreft dus Duinroos. Zie net op internet misschien Rozengalbladwesp?
Groet,  Arjan


wouterbosgra

lijkt mij  :right:
wel een hele mooie dit!

Jordy van der Beek

inderdaad  :right: een hele mooie Dasineura rosae. Die heb ik zo nog niet gezien. Proficiat
Validator steekmuggen

aport

Nu ben ik even in verwarring, is het nu de mug of de wesp?
Groet,  Arjan

Jordy van der Beek

Dasineura rosae (=Rozenbladgalmug)

Een mug dus  ;), wou je liever een wesp?
Validator steekmuggen

aport

Altijd een dilemma, overdag een mug, s'nachts een wesp denk ik :blink:.
Groet en bedankt,  Arjan


Jojanneke Bijkerk

Hoi Arjan, het is toch een galwesp...namelijk Diplolepis spinosissimae. Het is namelijk een gesloten gal en in dit geval kan ze op allerlei delen van de duinroos ontwikkelen.
Groeten, Jojanneke Bijkerk

aport

OK dank je, zal de waarneming weer wijzigen.
Groet,  Arjan


Jordy van der Beek

Jojanneke, kan je dan nog even duidelijk uitleggen wat het verschil is tussen:

Dasineura rosae en Diplolepis spinosissimae

Want ik snap het toch nog niet helemaal. Leer momentje  :duim:

Gr, Jordy
Validator steekmuggen

Margreet Kwh

Hallo Jordy,

Bij de gal van Dasineura rosae, de Rozenbladgalmug, is er een open gal: "beide helften van het blad slaan om de hoofdnerf naar boven toe om, zodat de randen elkaar raken. Op deze wijze ontstaat een beursvormige gal, die in het midden uitgezet is met een spleetvormige opening aan de bovenkant. De wand is verdikt, de oppervlakte groen- of roodachtig. De gal is vaak sikkelvormig gekromd."

Bij de gal van Diplolepis spinosissimae, de Rozenbladgalwesp, is er een gesloten gal. Die is "zeer veelvormig, meestal langwerpig of afgerond, vaak hoekig, glad of met korte stekels bezet, 3-6 mm groot, soms door een samengroeien van enkele gallen groter en onregelmatiger. De gallen steken aan weerszijden van het blad uit en zijn groen of roodachtig. Ze kunnen ook op andere organen van de roos voorkomen."

(informatie uit het Gallenboek van W.M. Docters van Leeuwen, 4e druk, blz. 240)

Voor foto's van Dasineura rosae, zie bijvoorbeeld http://waarneming.nl/fotonew/6/2139136.jpg
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Jordy van der Beek

Validator steekmuggen