Handig hulpje voor Olympus LS e.a.

Gestart door HPM, mei 15, 2011, 20:25:06 PM

Vorige topic - Volgende topic

HPM


Ik gebruik al geruime tijd een zeer handig hulpje voor mijn Olympus LS11: een mini-statiefje. De LS is nogal gevoelig voor contactgeluid en door het model kun je hem eigenlijk alleen maar neerleggen dus zo'n statiefje is een prima oplossing. Ingeschoven en op een harde ondergrond kan het wel eens een beetje topzwaar zijn maar dat is op te lossen door de kop iets te draaien of de poten iets uit te schuiven. Op zachte ondergrond druk je het zo nodig gewoon de grond in.

Eenmaal aangeschaft bleek dat het ingeklapt ook uitstekend geschikt is als pistoolgreep. Veel gemakkelijker vast te houden en (dus) veel minder kans op contactgeluiden. Ik fiets er zonder problemen mee rond en ik kan zelfs gemakkelijk mijn kijker hanteren terwijl ik met het recordertje in mijn hand aan het opnemen ben. Dat lukt niet zonder. Als ik mijn handen helemaal vrij wil hebben past het geheel gemakkelijk in mijn zak, met de stelschroef losgedraaid zelfs gemakkelijk in mijn borstzak. Het heeft een nadeel: ik heb al meegemaakt dat iemand dacht dat ik een pistool in mijn hand had. Gelukkig heb ik de politie nog niet achter me aan gehad. (Iets wat me 's avonds met een batrecorder in een dure villawijk wel eens gebeurd is.)

Ik heb een paar kleine aanpassingen aan het statiefje gemaakt om lawaai te voorkomen. Het plastic ringetje van de stelschroef (te zien op de linkerfoto boven mijn duim) zit namelijk nogal los waardoor het vaak tegen de metalen kop tikte. Daarom heb ik met een paar draadjes garen de speelruimte verkleind waardoor hij minder gemakkelijk 'klappert' en heb ik op de kop erachter wat tape geplakt om de aanraking door het ringetje te dempen.

Voor het geheel heb ik een ander tasje gekocht (bedoeld voor een handycam ofzo) waar alles net in past: recorder, statiefje, reservebatterijen, afstandbediening, dooid katje. Dat kan ik om mijn nek of aan mijn broekriem hangen.

Ik veronderstel dat dit ook werkt bij andere modellen/merken van kleine recordertjes met een statiefaansluiting.

Herman van der Meer

BramtK

Ja! Zoiets was ik ook van plan. Mijn Olympus LS10 is inderdaad ook extreem gevoelig voor contactgeluiden en dat is natuurlijk storend op een opname.
Groeten,

Bram ter Keurs

HPM

Echt een aanrader hoor. Zo'n statiefje kost ook bijna niets. Als ik mij goed herinner ergens tussen de 10 en 15 euro.


Herman van der Meer

Timo Roeke

Inderdaad bijzonder handig. Gebruik het nu standaard als ik opnames maak.