De admins, ze hadden me nog zo gewaarschuwd....

Gestart door Botervlieg, mei 18, 2011, 14:05:26 PM

Vorige topic - Volgende topic

Botervlieg

... Pas op! Want voor je het weet ben je verslaafd...  :'( :'( :'(

Vandaag, met dank aan de zon die er niet was  B), heb ik in de AWD allerlei prachtige libellen kunnen fotograferen.
Wat ik zo even snel gezien heb viervlek, ik denk glassnijder en nog eentje.
Juffers wel geprobeerd. Maar met wind en zulke smalle lijfjes, lukte dat nauwelijks. Heb er errug veel gezien (100+)
Wel een juffer "met gevaar voor eigen leven" uit een spinnenweb gered. (ik = niet vriend van spin)

Zal straks mijn libelle/juffer waarnemingen wel registreren en foto's erbij voegen.

Maar...

Ik vond ook een leeg libellenhuidje. Ik heb foto's gemaakt, zie bijgevoegd.
Kunnen jullie mij daar meer over vertellen?
- Hoe heet de libelle
- Waar moet je met huidjes op letten met fotograferen? Wat zijn dan belangrijke kenmerken?
Ik heb het huidje meegenomen, dus indien nodig kan ik meer foto's maken.

Was er niet iemand die die huidjes graag wilde hebben? Ik doe er daarna niets mee, vandaar.

Ook heb ik een larve gevonden, ik denk van een juffer. Het dier zat er nog in. Heb hem/haar niet aangeraakt of meegenomen.
Wel foto gemaakt, zie bijgevoegd. Ook daar zou ik graag meer informatie over ontvangen.

Groetjes, Marleen

RubenWinter

Eerste is glassnijder, te zien aan kleine ogen.
In ieder geval bij glazenmakers zijn detailfoto's van de punt van het achterlijf(van onderen) en van de kop (onder en boven) belangrijk.
Groeten,

Ruben Winter

ewoudploeg

Was ik dat die zei dat het verslavend werkt? Tsja, geheel eigen schuld dat je eraan verslingerd raakt. Maar wel prettig! Hoe meer mesnen de waarde van huidjesstudie gaan inzien, hoe beter! Ga zo door.

Inderdaad een Glassnijder en ook nog een....... Tsja, die juffer wordt heel moeilijk. Er kan aardig worden weggestreept, waardoor eigenlijk alleen Coenagrion en Ischnura nog overblijven. Maar dan zijn er detailsfoto's nodig van de achterlijfsaanhangselen en eventueel het vangmasker.

Wat belangrijk is bij het platen van larven en huidjes: 3 foto's van het hele beestje uit de meest logische hoeken (recht van boven, van onder en van opzij), details van de achterste 2 segmenten met achterlijfsaanhangselen en een foto van de onderkant waarop de vorm van het vangmasker goed is te zien. In enkele gevallen kan een foto van de voorkant van de kop ook erg helpen.

Ik zie de foto's wel binnenstromen binnenkort! Leuk, weer een enthousiasteling erbij!
Ewoud
www.cbrochard.com/exuviae
http://www.flickr.com/photos/ewoudploeg/

Botervlieg

Bedankt Ruben en Ewoud,

Glassnijder zal ik invoeren, dank jullie wel.

De juffer, daar heb ik nog wel wat vragen over. Ik heb sowieso nog wel een paar foto's. Maar niet van alle handige hoeken.
Je zegt ook "van onder", kan ik zo'n beestje dan gewoon oppakken? Ik bedoel. Juffers bijten niet ;D, maar ze lijken mij wel erg kwetsbaar.
Hoe kan ik dat handig doen?

Moest wel lachen. Het waaide en ik liep langs het water met riet. Ik dacht "o even kijken of ik ook eens zo'n huidje zie".
Opeens zo'n enorme libelle voor m'n neus.

Ik zag tot vandaag libellen altijd hoog in de boom of ver weg in vlucht. Ik heb één keer een libelle van enigsinds dichtbij gezien, maar dat is al een jaar ofzo geleden. Toen was er ook zon, warmte, droog en geen wind, dus kon het dier niet benaderen. Maar nu met de "kou" (regen/wind) kan dat een stuk makkelijker. Jemig, wat zijn die beesten mooi!!

Groetjes, Marleen

Weia

Citaat van: M. Baltus op mei 18, 2011, 16:50:40 PM
Ik heb één keer een libelle van enigsinds dichtbij gezien,
In de wachtkamer van de tandarts? Nogal wat libellenmensen hechten aan het enkelvoud 'libel' voor het dier en 'libelle' voor het blad...

CiteerJemig, wat zijn die beesten mooi!!
Wisjedaniedan? De verslavingswaarschuwing wordt herhaald!
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Botervlieg

Citaat van: Weia op mei 18, 2011, 17:00:19 PM
Citaat van: M. Baltus op mei 18, 2011, 16:50:40 PM
Ik heb één keer een libelle van enigsinds dichtbij gezien,
In de wachtkamer van de tandarts? Nogal wat libellenmensen hechten aan het enkelvoud 'libel' voor het dier en 'libelle' voor het blad...
Mijn excuus. Hoop er in het vervolg aan te denken.

Citaat van: Weia op mei 18, 2011, 17:00:19 PM
CiteerJemig, wat zijn die beesten mooi!!
Wisjedaniedan? De verslavingswaarschuwing wordt herhaald!

Wisnie, nuwel  ;D

ewoudploeg

Als je een grote larf tussen duim en wijsvinger voorzichtig oppakt is er niets aan de hand hoor. Uiteraard zijn de juffers wat kwetsbaarder, maar ook die kun je na enig oefenen probleemloos oppakken op dezelfde manier. Pak juffers vooral niet bij de achterlijfsaanhangselen. Die vallen er gegarandeerd af!
Ewoud
www.cbrochard.com/exuviae
http://www.flickr.com/photos/ewoudploeg/

ronald

Citaat van: M. Baltus op mei 18, 2011, 17:06:40 PM
Citaat van: Weia op mei 18, 2011, 17:00:19 PM
Citaat van: M. Baltus op mei 18, 2011, 16:50:40 PM
Ik heb één keer een libelle van enigsinds dichtbij gezien,
In de wachtkamer van de tandarts? Nogal wat libellenmensen hechten aan het enkelvoud 'libel' voor het dier en 'libelle' voor het blad...
Mijn excuus. Hoop er in het vervolg aan te denken.

excuus is niet nodig hoor, libelle is goed nederlands maar wordt minder vaak gebruikt dan libel door libellenmensen. echter wel heel vaak door eeeh... 'gewone' mensen. waarschijnlijk wordt libelle gemiddeld vaker gebruikt dan libel en is dat daardoor nog goeder nederlands ook  ;) 

maar vooral erg leuk dat je zo enthousiast bent. je was gewaarschuwd en er zijn geen pilletjes voor, dus geniet er maar van dan  :)
groeten, Ronald van Seijen

Botervlieg

Dank jullie wel Ewoud en Ronald,

Ik zal het in de gaten houden met de larven en ze eens proberen voorzichtig op te pakken, bedankt voor de tips.

Genieten, is goed. En zal gelijk nog iemand verslaafd maken ;)

Ik ga morgen met een jonge jongen op pad, die voor het eerst gaat waarnemen.
Denk dat hij die grote libellen ook wel gaaf zal vinden.

Groetjes, Marleen