doolhofzwam????

Gestart door ratje, oktober 08, 2006, 11:26:03 AM

Vorige topic - Volgende topic

ratje

doolhofzwam???? rechts niet goed te zien, maar moest al naar voren duiken vanwege de brandnetels. Ik wist niet dat deze ook op wilgen groeiden.

ratje


JW_2all

#2
Citeermini-doolhofjes
Beste Hannie,

De foto's zeggen mij niet direct iets.

Je zou de foto's op waarneming.nl eens moeten vergelijken van de volgende soorten en geslachten: doolhofzwam, phellinus en inonotus soorten.
Als je dan terugkijkt naar je eigen foto's dan zie je:

1. sterk console vormig, bijna steelachtige aanhechting aan de boom
2. en een opgeblazen ronde rand

De doolhofzwam heeft dat helemaal niet. De rand is veel scherper, en de aanhechting veel onopvallender.

Doolhofachtige porieen komen bij veel meer soorten voor.

Als je alleen was afgegaan op houzwam op wilg, en verder nergens op had gelet, dan was een anijskurkzwam misschien ook heel aardig geweest als eerste suggestie, maar die zwam heeft ook meestal een scherpe rand, en geen bolle....

Sterkte met zoeken,

JW
Groet,
Jan

ratje

Citeer
Citeermini-doolhofjes
Beste Hannie,

De foto's zeggen mij niet direct iets.

Je zou de foto's op waarneming.nl eens moeten vergelijken van de volgende soorten en geslachten: doolhofzwam, phellinus en inonotus soorten.
Als je dan terugkijkt naar je eigen foto's dan zie je:

1. sterk console vormig, bijna steelachtige aanhechting aan de boom
2. en een opgeblazen ronde rand

De doolhofzwam heeft dat helemaal niet. De rand is veel scherper, en de aanhechting veel onopvallender.

Doolhofachtige porieen komen bij veel meer soorten voor.

Als je alleen was afgegaan op houzwam op wilg, en verder nergens op had gelet, dan was een anijskurkzwam misschien ook heel aardig geweest als eerste suggestie....

Sterkte met zoeken,

JW
ik twijfeld ook al erg en vandaar dat ik hem hier geplaatst heb, bedankt.

ratje

Citeer
Citeer
Citeermini-doolhofjes
Beste Hannie,

De foto's zeggen mij niet direct iets.

Je zou de foto's op waarneming.nl eens moeten vergelijken van de volgende soorten en geslachten: doolhofzwam, phellinus en inonotus soorten.
Als je dan terugkijkt naar je eigen foto's dan zie je:

1. sterk console vormig, bijna steelachtige aanhechting aan de boom
2. en een opgeblazen ronde rand

De doolhofzwam heeft dat helemaal niet. De rand is veel scherper, en de aanhechting veel onopvallender.

Doolhofachtige porieen komen bij veel meer soorten voor.

Als je alleen was afgegaan op houzwam op wilg, en verder nergens op had gelet, dan was een anijskurkzwam misschien ook heel aardig geweest als eerste suggestie....

Sterkte met zoeken,

JW
ik twijfeld ook al erg en vandaar dat ik hem hier geplaatst heb, bedankt.
JW, ik denk dat je toch gelijk hebt met de anijskurkzwam. Als ik in het boek van Gerhardt , blz 528 kijk dan zijn die ondersten precies als op mijn foto en groeit op wilg, nogmaals dank.

Corryabbink

CiteerJW, ik denk dat je toch gelijk hebt met de anijskurkzwam. Als ik in het boek van Gerhardt , blz 528 kijk dan zijn die ondersten precies als op mijn foto en groeit op wilg, nogmaals dank.

Dag Hannie,

Anijskurkzwam is erg zeldzaam. Heb je de geur ook geroken?

Het kan toch ook nog een andere soort zijn..........
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

ratje

Citeer
CiteerJW, ik denk dat je toch gelijk hebt met de anijskurkzwam. Als ik in het boek van Gerhardt , blz 528 kijk dan zijn die ondersten precies als op mijn foto en groeit op wilg, nogmaals dank.

Dag Hannie,

Anijskurkzwam is erg zeldzaam. Heb je de geur ook geroken?

Het kan toch ook nog een andere soort zijn..........
nee dat was niet mogelijk vanwege de brandnetels, ik moest al een duik naar voren maken. Ik begrijp dit maar ik vond de foto erg duidelijk en met name de wilg werd genoemd als groeiplek en dat was dit ook. Maar andere suggesties zijn welkom.

JW_2all

#7
CiteerDag Hannie,

Anijskurkzwam is erg zeldzaam. Heb je de geur ook geroken?
Beste Hannie.
Nu er een werkhypothese is , kunnen we iets makkelijker gaan sleutelen.
Hoe kom je er en wat is daarvoor nodig aan extra determinatiegegevens naast de foto?
Bron: Jahn's houtzwammentabel vertaald door P.J. Keizer (2e druk, inclusief errata) gebruikt.

Om er te komen: 1B>6B>26B>51B>52B>53B>55B>56B>
57B>74B>91B>92B>94B>103A>104A.

Anijskurkzwam (Trametes suaveolens)
Volgens de Gele Bijbel is deze soort vrij zeldzaam tot zeldzaam overal in Nederland, behalve in de Biesbosch. Het is een parasiet op stammen, stobben en bomen, vrijwel uitsluitend op wilgen, vooral kraakwilg, in grienden en moerasbosjes op natte kleigrond.

Die zeldzaamheid maakt een grondige determinatie noodzakelijk. Bramen of brandnetels doen er niet toe. Een schaar doet wonderen, onderweg,  een zeldzaamheid vinden, schept verplichtingen. Die vervelende begroeiing moet plat om aanvullende kenmerken te vinden:

1. ruikt hij naar anijs?
2. kleurt hij zwart met KOH (creatief iets langer met watje ammoniak)?
3. verkleurt hij bij druk?
4. is het vruchtvlees (trama) taai?
5. is de bovenzijde viltig behaard?
6. zijn de hoeden max. 1,5 cm afstaand van het hout?
7. is de bovenzijde ongezoneerd
8. is de gehele bovenzijde wit?

Dat zijn gegevens die noodzakelijk zijn om deze stappen te kunnen maken.
Tot die tijd staat deze paddenstoel op 'determinatie onzeker'.

Overigens, deze zwam heeft volgens Gerhardt een scherpe rand. En dus niet zo'n opgeblazen rand zoals op jouw foto's.
En op jouw foto is een vage rozeverkleuring te zien. Kun je daarvan een scherpere foto maken? Liefst ook een van de bovenkant van de paddenstoel?


Met voorbehoud dat de Admin tussen beiden kan komen, natuurlijk.
Groet,
Jan

ratje

Hallo JW,
Ik wil heel ver gaan om foto's van paddestoelen te maken, soms gaat het me echter te ver. In dit geval is hetgeen ik gefotografeerd heb al het uiterste wat in mijn vermogen ligt. De conditie van mijn lichaam (nou vooruit dan: hartfalen, artrose in mijn heup en een CVA (herseninfarct)) zijn misschien belemmeringen genoeg om niet echt alles te riskeren, ten slotte is het een hobby. Dit wilde ik liever niet zo expliciet vermelden, dan maar een onzekere determinatie bij een paddestoel.
Natuurlijk ben ik wel nieuwsgierig en als er iemand is die denkt er meer van te moeten weten zal ik ze niet tegenhouden en met plezier de plek aanwijzen waar het is, maar nogmaals mijn mogelijkheden zijn te beperkt.

JW_2all

CiteerHallo JW,
(...) maar nogmaals mijn mogelijkheden zijn te beperkt.
Sorry, dat wist ik niet.
Er zijn echte fanaten, en fotografen. Ik zit daar ergens tussen in.

De anijskurkzwam komt voor in 62 uurhokken, en is 87 x waargenomen van 1808 tot 1997, en een van de hokken waar deze soort werd waargenomen ligt bij Brummen, en dus is de kans heel groot dat je hem langs de rivier ook daadwerkelijk tegen komt.
Dat maakt de waarschijnlijkheid ook veel groter dat dit er wel een is. Maar omdat hij in mijn buurt zelden wordt gezien, ken ik hem niet.

Ik hoop dat er mensen op het forum zitten, die hem wel kennen, en onmiddellijk zeggen, ja hoor, krek, dat is 'm.
Maar misschien kijken die niet naar een bericht met het onderwerp doolhofzwam??? en wel naar anijskurkzwam ???
Want het biotoop verschilt totaal, en de doolhofzwam tref je vaker op de zandgronden en de anijskurkzwam vaker langs de grote rivieren.
En vaak kennen de mensen de soorten uit hun eigen omgeving het best.
Groet,
Jan

ratje

Hoi JW,
je kunt ook niet alles weten, ik vind het zelf het meest vervelende dat ik me soms zo in moet houden. De wilg staat inderdaad bij de Hank, de dode arm van de IJssel. Miischien is de naam inderdaad niet de juiste maar ik dacht aan een doolhofzwam, die ik al eerder gefotografeerd had. Ik was al een keer terug geweest om overnieuw te proberen omdat ik twijfelde aan een doolhofzwam,deze is meestal wat platter.
Ik zal met alle plezier iemand die wil kijken, uitleggen waar hij is.