Kogelwerper - sphaerobolus stellatus

Gestart door JW_2all, oktober 07, 2006, 19:29:51 PM

Vorige topic - Volgende topic

JW_2all

Bij het voorlopen (7 okt) van de IVN-Gooi (8 okt) excursie in Hilverbeek troffen we op een losliggende tak (vermoedelijk beuk) een 1.5-2.5 mm groot bolvomig-wit en okerkleurig stel paddestoeltjes aan die we aanvankelijk voor slijmzwammen versleten.  Bij een deel van de vruchtlichamen zat er een opaalwit bolletje in, bij een deel ontbrak het bolletje (zie foto).
We vermoeden dat dit de kleine kogelwerper is, sphaerobolus stellatus, maar die hebben we ooit maar eenmaal op een excursie gezien, maar dan op gras, en groepen van slechts enkele exemplaren groeiend.
Kan iemand bevestigen dat het hier gaat om de Kleine kogelwerper, of is er misschien toch nog een dubbelganger?

Petra
JW
Groet,
Jan

Niko Buiten

De naam is niet "Kleine kogelwerper", maar "Kogelwerper". Schijnt algemeen te zijn, hoewel ik hem nog nooit gezien heb. Lijkt mij met geen andere paddestoel te verwarren te zijn.
Groet,

Niko Buiten.



ratje

#3
kogelwerper zijn erg kleine zwammetjes. Je ziet ze niet zo snel met het blote oog.

Niko Buiten

Dank je Hannie. Ik bestuur nu al enige jaren epifyten (op bomen groeiende mossen e.d.) maar ik kan mij niet herinneren ze te zijn tegengekomen. Misschien moet ik beter opletten?  :huh:  
Groet,

Niko Buiten.


ratje

CiteerDank je Hannie. Ik bestuur nu al enige jaren epifyten (op bomen groeiende mossen e.d.) maar ik kan mij niet herinneren ze te zijn tegengekomen. Misschien moet ik beter opletten?  :huh:
ik denk dat je het moet weten, deze werd ik op geattendeerd door ed IVN-gids die de wandeling uitzette. En je moet haast een loepje bij je hebben. Succes

Niko Buiten

Groet,

Niko Buiten.


JW_2all

#7
CiteerDank je voor de aanmoediging.
Niko,

Bedankt voor de mentale ondersteuning. Waarneming is inmiddels ingevoerd.
Excursie werd groot succes.

JW
Groet,
Jan