Zeldzame ascobolus

Gestart door Gulistan, mei 07, 2011, 12:11:58 PM

Vorige topic - Volgende topic

Gulistan

Deze Ascobolus leek in eerste instantie niet op Gewoon Spikkelschijfje, de kleur vond ik meer oker dan bij Ascobolus furfuracaeus. Ook de sporen leken niet te kloppen. Sommige in jonge toestand nog in de Asci met 2 oliedruppels. Bij de rijpe sporen zaten er wrattige bij, en ook sporen met zeldzame uitsparingen. Gelukkig kreeg ik door toeval net het Persoonia supplement: A world monograph about the genera Ascobolus and Saccobolus van Jan v. Brummelen onder ogen (dank aan Dieter). Ook daar staan tekeningen bij van afwijkende sporen van A.furfuraceus, met wratten en uitsparingen. Zo zie je maar weer, de dingen die je echt nodig hebt, komen naar je toe.
Sommige sporenfoto's zijn gestacked.
En, zoals al verteld in mijn vorige topic, weer rare cellen in het excipulum
Groeten van Christiane

Nico Dam

Oeps,
maar wat zou "Jan" van Brum. daar van vinden?
Groet,
Nico

Dieter

Citaat van: Nico Dam op mei 10, 2011, 22:50:41 PM
Oeps,
maar wat zou "Jan" van Brum. daar van vinden?
Groet,
Nico

Van wat vinden?
Evolution is like modifying a machine while it's running. (Karel Liem)
FUNGI are FUN!
KVMV

Gulistan

Citaat van: Nico Dam op mei 10, 2011, 22:50:41 PM
Oeps,
maar wat zou "Jan" van Brum. daar van vinden?
Groet,
Nico
Oeps, ??? ??? ???
Groeten van Christiane

peterpeperkamp

nou nou , dat suppl. zou ik ook wel willen inzien ..


Overigens heeft die spoor met die uitsparing wel iets weg van een Saccobolus spoor... zo'n dikke schil om een gladde wittige  kern



Groet Peter

Dieter

Evolution is like modifying a machine while it's running. (Karel Liem)
FUNGI are FUN!
KVMV

Nico Dam

Citaat van: Gulistan op mei 10, 2011, 23:17:00 PM
Citaat van: Nico Dam op mei 10, 2011, 22:50:41 PM
Oeps,
maar wat zou "Jan" van Brum. daar van vinden?
Groet,
Nico
Oeps, ??? ??? ???
Oeps, weet je zeker dat hij "Jan" heet?
Groet,
Marjo

Dieter

Nu ben ik mee!
Het is Johannes.
Evolution is like modifying a machine while it's running. (Karel Liem)
FUNGI are FUN!
KVMV

Gulistan

Jan ik toch mooi afgekort ;)
Groeten van Christiane

Nico Dam

Alleen noemt Jan zichzelf Joop....
Toch net zoiets als Katrien ipv Christiane...
Groet,
Nico

Gulistan

Je wilt niet weten hoeveel verbasteringen van Christiane ik geduldig met een glimlach zonder commentaar onderga....
Groeten van Christiane

Gulistan

Deze foto hoorde nog bij dit onderwerp, duidelijke oliedruppels in sommige onrijpe sporen in de asci.
Groeten van Christiane

peterpeperkamp

#12
Hallo Crissie..

Nog meer escapes voor de furfuraceus... deze olie druppelvorm staat nog niet bij de plate van de "monograph of the genera ascobolus ....." , zoals hierboven beschreven staat.
Het wordt wel een beetje vervelend ook natuurlijk, op elke slotje is nu wel een sleuteltje te passen of het nou de originele is of niet .... ,de sleutel van de ascobolus soorten uit de Ellis & Ellis heeft zo ook niet veel waarde ... want die spreekt met name over ornamentatie op de sporen die de verschillen tussen de soorten bepaald.
Ik vraag me af hoeveel mensen op dit forum die de A.furfuraceus met de mic. hebben bekeken ook al die varianten van sporen hebben gezien ... ik nog niet !
Wat me wel opvalt is dat bij veel soorten de " oliedruppels " of vacuoles of hoe je het ook noemt pas zichtbaar worden na kleuring , en met name Melzer laat ze goed zien. !
Groet Peter

Gulistan

Crissie is een van mijn favorieten,
Het prep was trouwens in water
Groeten van Christiane