Melksteelmycena?

Gestart door Gert Kremer, mei 16, 2011, 11:27:26 AM

Vorige topic - Volgende topic

Gert Kremer

Ook kwam ik deze Mycena tegen in de modden.
Op Hout en met de handloupe zag ik met druppeltjes zitten, later thuis niet weer gezien.
Zou het een Melksteelmycena kunnen zijn?
de foto's zijn matig.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

ratje

steeltje doogebroken Gert, of heb je er geen meer?

Gert Kremer

druppeltjes zitten

Dag Hannie, ik zag alleen deze op de lamellen, thuis niet meer. Zal morgen nog eens proberen, wel wat mic. foto's.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

ratje

ik heb geleerd dat als je de steel van een ycena doorbreekt en er komt "melk" uit dat het dan de soort is. Maar ja dan heb je nog de varieteit.  ::)

Marian Jagers

Hoi Gert,

Wit melkend? Mycena's hoeven niet alleen wit sap af te scheiden, kleurloos zoals bij M. abramsi (alleen als voorbeeld, niet dat ik bedoel dat het deze soort is) kan ook. In het veld goed kijken is inderdaad al van belang (o.a. ook ruiken, standplaats). Als gevolg van leeftijd of droogte hoeven sap afgevende mycena's overigens niet meer te "melken" (denk maar aan een uitgedroogde melkzwam).
Geen boek bij de hand, ga je ook niet helpen met determineren. Maar je zou als probeersel kunnen kijken of je in de steel de speciale hyfen kunt vinden die voor het transport van het vocht zorgen.
Groeten Marian


Gert Kremer

ga je ook niet helpen met determineren. Maar je zou als probeersel kunnen kijken of je in de steel de speciale hyfen kunt vinden die voor het transport van het vocht zorgen.

Marian je help mij zo al! dat is fijn, maar als je besloten hebt om minder (aanwezig te zijn) op het forum zou mij dat zeer spijten.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Marian Jagers

Dank je Gert  :blink: maar het was anders bedoeld (en ik was niet thuis).

Wat ik bedoelde is dat een aantal Mycena's in het veld wel te herkennen zijn als je goed op de kenmerken let. Maar als het op microscopische kenmerken aankomt zijn ze heel bewerkelijk. Je daarmee helpen gaat, heel simpel, te veel tijd kosten. Coupje hoedhuid, coupje steel, coupje lamel, coupje lamel in Melzers en dan nog de sleutel.
Mogelijk dat je dus wel een (witte) druppel hebt gezien maar dat het materiaal thuis al te droog was. Als het witte melk was dan is de soortnaam niet zo moeilijk.
Met de mic. is e.v. na te gaan of het om een "melkende" Mycena gaat of dat het misschien een regendrupje was.


Groeten Marian

Gert Kremer

Marian, bedankt voor de uitleg, mooi dat ik het mis had:)
Het zwammetje opgeruimd, kwam er niet verder mee.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.