Hoofdmenu

pissebed?

Gestart door willemxd, mei 12, 2011, 17:26:10 PM

Vorige topic - Volgende topic

willemxd

ik ben meer een vogelmensje  :P maar in een klein bosje waar ik vogel zie ik OVERAL pissebedden wel + 1500 maar welke t zijn weet ik niet`1,2,3  en ik kan niet teurg want eromheen is t afgesloten ik zal proberen er een keer tussen te glippen :wacko: (typisch mij  :P) maar t enige wat ik nog weet is dat ze een 'doorzichtige' onderkant hebben en zich oprolden als je ze pakte en ze zaten in dode bomen en in t zand  mischien als je iets vraagt komt t in me op,, mischien kunen jullie er iets mee met mijn info ik hoop

Arp

Dag Willem, leuk dat je je voor die Pissebedden interesseert  :duim:

Kijk eens op de website pissebeddenproject.nl en klik dan links vooral de soorten aan onder het kopje "Armadillidiidae" (dat zijn de "standaard"  oprolpissebedden).

Mijn tip: Het zal vermoedelijk Armadillidium vulgare zijn, maar kijk eens goed of je de verschillen ziet :)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Botervlieg

Citaat van: willemxd op mei 12, 2011, 17:26:10 PM
t enige wat ik nog weet is dat ze een 'doorzichtige' onderkant hebben en zich oprolden als je ze pakte

Citaat van: Pudding4brains op mei 12, 2011, 18:31:35 PM
Mijn tip: Het zal vermoedelijk Armadillidium vulgare zijn, maar kijk eens goed of je de verschillen ziet :)

Onderkant van de Armadillidium vulgare

http://waarneming.nl/waarneming/view/53612996

Groetjes, Marleen

willemxd

Citaat van: M. Baltus op mei 12, 2011, 18:36:59 PM
Citaat van: willemxd op mei 12, 2011, 17:26:10 PM
t enige wat ik nog weet is dat ze een 'doorzichtige' onderkant hebben en zich oprolden als je ze pakte

Citaat van: Pudding4brains op mei 12, 2011, 18:31:35 PM

Onderkant van de Armadillidium vulgare

http://waarneming.nl/waarneming/view/53612996

Groetjes, Marleen
[/quote

nee die was t niet hij had meer een lichte doorzichtige onderkant

willemxd

de onderkant is meer zoals de kelderpissebed maar de kleur klopt niet van de bovenkant;t is een ander grijs

Jordy van der Beek

ik heb nog op de mail een (oude) determinatietabel staan voor pissebedden. Als je er dan één of twee meeneemt kan je ze daarmee op naam brengen.
Validator steekmuggen

Arp

Zowel Armadillidium vulgare als ook Porcellio scaber zijn qua kleur bijzonder variabel - van bijna helemaal zwart-grijs via oranje/rood-bruin tot bijna helemaal wit. Je moet dus in eerste instantie goed naar de vorm kijken (hoog gewelfd of laag en breed, wel/geen staartuitsteeksels; glad of gegranuleerd, auchterlijfje ingespongen of even breed etc etc). Kleur is in het begin een slechte raadgever (totdat je precies weet wat de normale variaties zijn van elke soort).

Bedoel je met de "onderkant" echt de onderkant zoals op de foto van Marleen, of bedoel je de zijkanten van het beest als je deze van bovenaf bekijkt? Veel soorten hebben kleurvormen waarbij de hele zijrand lichter is dan de rug.

De echte onderkant is zelden zo donker als op de foto van Marleen. Heel vaak meer doorzichtig. En dan zijn er noch zwangere vrouwtjes, of dames die nog niet zwanger zijn, maar al wel extra platen tussen de benen hebben waar na de bevruchting de broedbuidel ontstaat. Kan er dus ook per soort erg verschillend uitzien.

Kijk in het begin dus het eerst gewoon van boven heel goed naar de verschillende vormen. Rolden de Pissebedden echt helemaal op tot mooie gesloten bolletjes?

Arp

Ha Jordy/Willem,

Citaat van: jordy op mei 12, 2011, 20:22:23 PM
ik heb nog op de mail een (oude) determinatietabel staan voor pissebedden.
De meest recente tabel voor Nederland staat tegenwoordig ook als PDF online, ook te vinden via deze pagina

Botervlieg

Ik lees ook even mee, vind het wel interessant.

Arp, als ik vragen mag, Wat zijn die witte dingen op 'mijn' pissebed-foto?

Arp

Citaat van: M. Baltus op mei 12, 2011, 20:25:28 PM
Arp, als ik vragen mag, Wat zijn die witte dingen op 'mijn' pissebed-foto?
Dat zijn de "pseudotrachea" zeg maar de "longen" van het beest die op de gemodificeerde achterlijfspootjes (pleopoda) ontstaan zijn. Er zijn verschillende uitvoeringsvormen van, waarbij je sommige - alleen bij levende dieren(!) - als zulke witte plaatjes ziet zitten. Bij een aantal soorten (o.a. Trichoniscidae, Philociidae, Oniscidae ..) zitten ze meer inwendig in de pleopoden en zie je ze ook bij levende dieren niet als witte plaatjes. Het kan een handig determinatiekenmerk zijn - bij de Armadillidiidae en Porcellionidae zitten er 2 paar (weerszijde aan de eerste twee pleopoden - zie plaatjes boven), bij o.a. de Armadillidae, Trachelipodidae en Cylisticidae zijn deze zichtbaar op alle vijf paar pleopoden (en dan zijn er nog beesten met 3 paar).

Botervlieg

Dank je wel, Arp voor je uitleg en de links.

Leuk om dit soort dingen te leren. Grappig dat je dat zo kunt zien!
Zal als ik weer pissebedden tegen kom het in de gaten houden.

Ik vind alleen wel vaak dezelfde pissebedden (mos, kelder, oprol).

Groetjes, Marleen

Arp

Citaat van: M. Baltus op mei 12, 2011, 20:52:53 PM
Het heeft "eindeloos" geduurd voordat ik andere vond dan Mos, Ruwe en Kelder (zelfs Rol niet) :rolleyes:

Je ziet de kleintjes snel over het hoofd en voor veel daarvan moet je ook op behoorlijk vochtige plekken wezen en/of in nat rottend hout of in de aarde. Dat "nat" geldt ook voor de Ligiidae: Ligidium in smeerboelbladerzooi aan de waterkant, Ligia (vrijwel) alleen in de spatzone op oevers van steen langs de kust. Ook alleen aan de kust A. album (vloedlijn strand) en Eluma caelatum (dijken etc Zeeland).

Van de diverse Porcellio's is spinicornis de makkelijkste, maar die vind je niet "in het bos", maar op droge kalkrijke plaatsen - vooral aan (oude) muren, ruines etc, maar ook wel gewoon op dergelijke plekken "in de tuin". Als één soort de naam "Muurpissebed" zou verdienen dan is het deze. De andere twee zijn extreem zeldzaam en zie je vrijwel alleen in/rondom kassen. De vindplaatsen "halfwild" bij oude gebouwen/stallen en grotten zijn de laatste decennia zo ongeveer één hand te tellen (nou ja, twee dan). Maar ga vooral aan oude gebouwen, kelders, stadsmuren, begraafplaatsen etc etc zoeken, best kans dat je wat moois vind - al is het maar spinicornis :)

Ook Porcellionides alleen behoorlijk synantroop, met een voorliefde voor compost/mesthopen (lekker warm) - zelfs in Frankrijk vind ik ze vooral daar. A. nasatum is in NL ook niet echt op z'n gemak en vind je ook vooral op dergelijke plekken (kas, extreem synantroop, zonbeschenen plekken; houdt volgens mij erg van gesteente, maar wordt ook wel bij compost etc gevonden).

Een andere die je redelijk makkelijk moet kunnen vinden is Trachelipus rathkii. Houdt niet van bos, maar vind je juist meer in de open ruimtes, en graag in uiterwaarden e.d. Het beest is niet afhankelijk van (veel) vocht (ik vind ze vaak op redelijke droge, open braakterreinen), maar kan er beter tegen dan de meeste anderen en kan dus in onderlopende uiterwaarden beter standhouden. Is wel weer redeljk makkelijk voor P. scaber aan te zien, dus in het begin elk beest met die typische rijen vlekjes langs de flanken gewoon oprapen en onder de billen kijken (5 paar longen!) - later herken je de meeste wel op de eerste blik. Oeverzones en open terrein dus.

Platyarthrus hoffmannseggi is ook niet echt zeldzaam, maar vind je alleen in mierenpopulaties en mensen die een steen omdraaien en er een gekrioel aan mieren en witte larvjes/popjes zien letten misschien niet goed op en zien de beestjes dan over het hoofd. Even rustig blijven kijken, dan zie je ze vaak wel onbeholpen (blind) wild zwaaiend met de voelertjes rondwandelen.

De (niet-exotische) oprollers die je in het bos kunt vinden (opacum, pictum, pulchellum vind ik alleen in oude, niet/weinig verstoorde bossen - de twee kleintjes vaak wat meer hogerop (onder schors van stammen die van de grond af liggen bijvoorbeeld). Vooral pulchellum zie je makkelijk over het hoofd - rollen zich snel op (paniekdoosjes) en zijn dan als balletje van 2mm tussen een beetje aarde/rommel/uitwerpselen bijna niet meer terug te vinden. Er zijn niet heel veel vindplaatsen bekend, maar dat kan ook een waarnemerseffect zijn (weinig mensen die gericht zoeken) en met name opacum is redelijk gemakkelijk voor vulgare aan te zien (weinig waarnemers zullen deze meteen herkennen).

Andere beesten, zoals Cylisticus en Porcellium zijn echte zeldzaamheden (Porcellium zie je bovendien gemakkelijk voor Porcellio scaber aan als je niet oplet). De meeste andere zijn kasbeesten.

Ben vast wat vergeten ... ?

willemxd

Citaat van: Pudding4brains op mei 12, 2011, 21:37:27 PM
Citaat van: M. Baltus op mei 12, 2011, 20:52:53 PM
Het heeft "eindeloos" geduurd voordat ik andere vond dan Mos, Ruwe en Kelder (zelfs Rol niet) :rolleyes:

Je ziet de kleintjes snel over het hoofd en voor veel daarvan moet je ook op behoorlijk vochtige plekken wezen en/of in nat rottend hout of in de aarde. Dat "nat" geldt ook voor de Ligiidae: Ligidium in smeerboelbladerzooi aan de waterkant, Ligia (vrijwel) alleen in de spatzone op oevers van steen langs de kust. Ook alleen aan de kust A. album (vloedlijn strand) en Eluma caelatum (dijken etc Zeeland).

Van de diverse Porcellio's is spinicornis de makkelijkste, maar die vind je niet "in het bos", maar op droge kalkrijke plaatsen - vooral aan (oude) muren, ruines etc, maar ook wel gewoon op dergelijke plekken "in de tuin". Als één soort de naam "Muurpissebed" zou verdienen dan is het deze. De andere twee zijn extreem zeldzaam en zie je vrijwel alleen in/rondom kassen. De vindplaatsen "halfwild" bij oude gebouwen/stallen en grotten zijn de laatste decennia zo ongeveer één hand te tellen (nou ja, twee dan). Maar ga vooral aan oude gebouwen, kelders, stadsmuren, begraafplaatsen etc etc zoeken, best kans dat je wat moois vind - al is het maar spinicornis :)

Ook Porcellionides alleen behoorlijk synantroop, met een voorliefde voor compost/mesthopen (lekker warm) - zelfs in Frankrijk vind ik ze vooral daar. A. nasatum is in NL ook niet echt op z'n gemak en vind je ook vooral op dergelijke plekken (kas, extreem synantroop, zonbeschenen plekken; houdt volgens mij erg van gesteente, maar wordt ook wel bij compost etc gevonden).

Een andere die je redelijk makkelijk moet kunnen vinden is Trachelipus rathkii. Houdt niet van bos, maar vind je juist meer in de open ruimtes, en graag in uiterwaarden e.d. Het beest is niet afhankelijk van (veel) vocht (ik vind ze vaak op redelijke droge, open braakterreinen), maar kan er beter tegen dan de meeste anderen en kan dus in onderlopende uiterwaarden beter standhouden. Is wel weer redeljk makkelijk voor P. scaber aan te zien, dus in het begin elk beest met die typische rijen vlekjes langs de flanken gewoon oprapen en onder de billen kijken (5 paar longen!) - later herken je de meeste wel op de eerste blik. Oeverzones en open terrein dus.

Platyarthrus hoffmannseggi is ook niet echt zeldzaam, maar vind je alleen in mierenpopulaties en mensen die een steen omdraaien en er een gekrioel aan mieren en witte larvjes/popjes zien letten misschien niet goed op en zien de beestjes dan over het hoofd. Even rustig blijven kijken, dan zie je ze vaak wel onbeholpen (blind) wild zwaaiend met de voelertjes rondwandelen.

De (niet-exotische) oprollers die je in het bos kunt vinden (opacum, pictum, pulchellum vind ik alleen in oude, niet/weinig verstoorde bossen - de twee kleintjes vaak wat meer hogerop (onder schors van stammen die van de grond af liggen bijvoorbeeld). Vooral pulchellum zie je makkelijk over het hoofd - rollen zich snel op (paniekdoosjes) en zijn dan als balletje van 2mm tussen een beetje aarde/rommel/uitwerpselen bijna niet meer terug te vinden. Er zijn niet heel veel vindplaatsen bekend, maar dat kan ook een waarnemerseffect zijn (weinig mensen die gericht zoeken) en met name opacum is redelijk gemakkelijk voor vulgare aan te zien (weinig waarnemers zullen deze meteen herkennen).

Andere beesten, zoals Cylisticus en Porcellium zijn echte zeldzaamheden (Porcellium zie je bovendien gemakkelijk voor Porcellio scaber aan als je niet oplet). De meeste andere zijn kasbeesten.

Ben vast wat vergeten ... ?
:rolleye:

willemxd

ze rolden helemaal op tot bolletje zouden en ze zaten vooral in rottend hout en als je dan shors erafhaalde kwamen 100 pissebedden eruit en ze zaten ook op de grond heel veel t was echt een kolonie :o         ze zaten tussen de b laderen tusssen de bomen en tussen t zand

Arp

Citaat van: willemxd op mei 13, 2011, 09:43:07 AM
:rolleye:
Ja, sorry Willem - het antwoord was een beetje teveel geschreven met Marleen in gedachten. De moeilijkste woorden zijn bijna allemaal namen van de verschillende soorten; Je vindt foto's op onder andere waarneming.nl, pissebeddenproject.nl, insecte.org (onder "Isopoda") en op insektenfotos.de.
"Synantroop" betekent zoiets als "in de buurt van menselijke activiteit" (dus in onze tuinen/kassen/gebouwen enzo).

Citaat van: willemxd op mei 13, 2011, 09:45:45 AM
ze rolden helemaal op tot bolletje
Kijk toch noch maar eens goed door de foto's van Armadillidium vulgare heen dan. Voor wat betreft jouw kleurbedenkingen: hier een "transparante" onderkant, en hier een exemplaar met lichte rand. Allebei ook A.vulgare ;)

willemxd

srry die was t echt niet :-\  ik vond m wel lijken op ruwe pissenbed maar rolllen die zich op :huh:

Botervlieg

Hallo allemaal,

Arp, bedankt voor je zeer uitgebreide verhaal. Hartstikke leuk! Zo leer je nog eens wat!  ;D
Ik ga de link naar je verhaal bewaren, zodat ik het nog eens kan teruglezen!

Toevallig zat er gister eind van de middag, een pissebed op de muur op het balkon.
En hoewel de camera en potje slechts 2 stappen bij mij vandaan lagen, was de pissebed bij terugkomst toch stiekem al vertrokken.  :wacko:

Ik ga ze in de gaten houden, vind het wel leuk eigenlijk! Ik kijk ook vaak onder oude takken/bomen/houtblokken.

Grappig, vroeger als klein kind was ik ook altijd met pissebedden bezig en sprinkhanen, deed ze toen altijd al in potjes.  ;D

Groetjes, Marleen

Arp

Hallo saampies,

@Marleen: Doe je best!  :lol:

@Willem: Hmmmm .... het is heel goed mogelijk dat je beide soorten tegelijk bent tegengekomen - ze zitten wel vaker door elkaar. De meesten zullen dan Porcellio scaber geweest zijn, maar de Armadillidiums vallen meteen op als ze zich oprollen. Let volgende keer nog maar eens goed op dan en/of neem een camera mee ;)

We hebben in Nederland geen "ruwe" Oprolpissebedden, die bestaan wel, maar pas veel zuidelijker in Europa (Middellanse Zeegebied). Er is één soort in NL die wat op Porcellio scaber lijkt en zich "behoorlijk ver" oprolt, maar toch altijd een beetje open blijft en zeker geen mooi "balletje" vormt - meer een soort citroen, maar dan niet gesloten; dat is Porcellium conspersum - momenteel/recent nog maar bekend van één vindplaats in Limburg (voor zover ik weet). Het lijkt me bijzonder onwaarschijnlijk dat je een grote kolonie van deze tegengekomen zou zijn ;)

Ik zet in op twee soorten doorelkaar  B)

Botervlieg

Citaat van: Pudding4brains op mei 13, 2011, 16:54:12 PM
@Marleen: Doe je best!  :lol:

De zwartkoppissebed had ik al snel gevonden. Onderweg naar de supermarkt op de muur, maar later ook op mijn eigen balkon.

Van de week was ik op een waarnemingsplek die ik "de berm" noem, waarvan ik weet dat er onder een blok hout een mierennest ligt.
Meestal als ik daar kwam keek ik even, maar met de reuzenberenklauw die er nu met brandnetel aan de andere kant naast staat, laat ik het even voor wat het is.

Maar... ik had een paar weken terug wel al foto gemaakt van dat mierennest, dus ik dacht... even terug koekeloeren of daar de mierenpissebed op staat.
En volgens mij...... wel...

Edit: De zoetwaterpissebed heb ik denk ik ook gevonden.

Nou de rest nog...

Groetjes, Marleen

Arp

Hoi Marleen,

Je "Spini's" zijn goed natuurlijk - leuk dat je ze gevonden hebt, heeft bij mij in het begin lang geduurd voordat ik ze eindelijk kon bekijken.

De "Mierenpissebed" durf ik niet van die foto. Sterker nog: Ik heb een beetje de indruk dat ik een zwart oogje zie (maar kan ook schaduw zijn?) en Plat.hoff. is oogloos. Ook de habitus lijkt meer op wat anders.

Zo klein en wit kan het eventueel ook een Trichoniscus pygmaeus zijn, of een jonkie van één van de grote soorten zoals Porcellio scaber of Oniscus asellus en dergelijke. Zitten ook graag in mierennesten - lekker microklimaatje. Moeilijk, moeilijk zo  :-X

Je Waterpissebed zou eventueel ook een Proasellus kunnen zijn - goede foto van de kop kan dit duidelijk maken.

Botervlieg

Hallo Arp,

Ik zal kijken of ik andere foto's erbij kan voegen ter verduidelijking.

Misschien wel handig om volgende keer even te zeggen dat er meerdere soorten zijn die ik op die plekken kon vinden.
Nu dacht ik eigenlijk dat er maar één soort was.

Groetjes, Marleen

Arp

Ha Marleen,

Het werkt inderdaad andersom. P.hoff. kom je alléén in mierennesten tegen, Spini bijna alleen aan (oude) muren etc, om ze te vinden moet je dus op die plekken zoeken. Maar een ubiquist als P. scaber zie je inderdaad bijna overal ;)

mberg

Dag Marleen / Arp,

De pissebed in mierennest is zeker geen mierenpissebed, die zijn witter en veel breder. Gezien de bodem (vochtig en veel organisch materiaal) en de kleur van het dier (meer creme dan wit) hou ik het op Haplophthalmus danicus (maar onzeker).

Met groet,
Matty P. Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Onderzoeker bodemfauna aan de Vrije Universiteit, Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen en Naturalis, Leiden
Aanspreekpunt Sectie Bodemfauna Nederlandse Entomologische Vereniging

Botervlieg