welke vogel is dit??

Gestart door Willem Adema, mei 12, 2011, 08:16:49 AM

Vorige topic - Volgende topic

Willem Adema

Hallo Kenners,
Welke vogel heb ik hier????
gele keel en gele vlek op de kop.

Gr,
Willem

Jarinka

Groeten, Jarinka Heijink

Willem Adema

Jarinka bedankt voor de reactie, ik had al zon vermoede ondat er even verder een man kneu zat.
maar in mijn vogelboek stond zij niet zo afgebeeld dus vandaar de twijfel.
Gr, Willem

frankneijts

Citaat van: wadema op mei 12, 2011, 08:16:49 AM
Hallo Kenners,
Welke vogel heb ik hier? ???
gele keel en gele vlek op de kop.

Gr,
Willem

Met "keel" zul je (boven)borst bedoelen Willem? Dat (+ de weinige streping op de onderzijde) duidt erop dat dit een mannetje is waarbij het rood is vervangen door een geelachtige tint (immers hebben vrouwtjes Kneu geen geel). Bij vogels als barmsijzen, Haakbek, roodmussen en kruisbekken is het normaal dat in gevangenschap al het rood wordt vervangen door (oranje)geel na de eerste rui en bij barmzijzen zie je het ook wel in het wild, vooral bij jonge vogels. Vermoedelijk heeft het met bepaalde voedingsstoffen te maken: bij bijvoedering van (kunstmatig) caroteen blijven de vogels ook na de rui rood. Bij Kneuen lukt dat gewoonlijk niet en er komt ook meestal geen geel terug voor het rood maar vaalbruin.

In de bijlage een plaatje van een wijfje Kneu in het voorjaar.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Ciske

Ik volg de deteminatiediscussies altijd met veel interesse. Het alles is zeer leerzaam voor de meer onervaren vogelaar. Maar Frank als ik je hierboven goed begrijp is dit dus een ontsnapt mannetje Kneu?
Groet...Frank

frankneijts

Citaat van: Ciske op mei 12, 2011, 14:26:31 PM
Ik volg de deteminatiediscussies altijd met veel interesse. Het alles is zeer leerzaam voor de meer onervaren vogelaar. Maar Frank als ik je hierboven goed begrijp is dit dus een ontsnapt mannetje Kneu?
Groet...Frank

Ik denk het niet: ik heb bij gevangen Kneuen nog nooit gezien dat het rood vervangen wordt door iets anders dan een bruinige tint. Bij vogels in het wild daarentegen is sowieso zowel tint als hoeveelheid van het rood erg variabel en sommige (1e zomer) mannetjes krijgen zelfs helemaal geen rood tijdens hun 1e broedseizoen. Ik kan me dus best voorstellen dat bij sommige (wilde) Kneu-mannetjes het eventuele rood is vervangen door geel als gevolg van mogelijke 'storingen' in de stofwisseling o.i.d.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Willem Adema

Frank,
ik heb je uitleg gelezen, ik heb duidelijk een geelachtige vlek op de kop gezien zoals het rood bij een man kneu.
als ik weer in het gebied ben zal ik opletten en misschien een betere plaat maken.
in ieder geval bedankt voor de uitleg.

Vriendelijke groet,
Willem

frankneijts

Citaat van: wadema op mei 17, 2011, 09:03:16 AM
Frank,
ik heb je uitleg gelezen, ik heb duidelijk een geelachtige vlek op de kop gezien zoals het rood bij een man kneu.
als ik weer in het gebied ben zal ik opletten en misschien een betere plaat maken.
in ieder geval bedankt voor de uitleg.

Vriendelijke groet,
Willem

Dat + geel i.p.v. rood op deborst, is ook al op je hier geplaatste foto's goed te zien Willem en dat maakt het interessante opnames. Zeker gaat het hier om een mannetje en als je bij gelegenheid nog (betere) foto's kunt maken houd ik me van harte aanbevolen voor een kopie. Alvast bedankt.

Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

HPM

Kneuen met geel ben ik nooit tegengekomen, wel Barmsijzen met een goudgeel voorhoofd.

Herman van der Meer