Hoofdmenu

eitjes op Sporkehout

Gestart door vlindervrouwke, mei 11, 2011, 22:55:29 PM

Vorige topic - Volgende topic

vlindervrouwke

Hallo
Vandaag deze eitjes op sporkehout gevonden.
Ik meen zelf er iets van een kevertje of zo, door te zien schemeren.
Of  zijn ze toch van iets anders? De eitjes zien er op afstand goudkleurig uit.
Groetjes Mirriam Arts
Vlindervrouwke Mirriam Arts

acherontia

Inderdaad kevers...

Jeroen

vlindervrouwke

Bedankt Jeroen.
Groetjes Mir
Vlindervrouwke Mirriam Arts

ajdees

Het kan zijn dat het kever-eitjes zijn, maar kevers kun je er zeker niet in zien. Uit kever-eitjes komen namelijk kever-larven :D .

groet, Albert
met vriendelijke groeten,
Albert Dees

Arp

En bovendien zijn het naar mijn idee vrijwel zeker eitjes van een Wants uit de familie Coreidae - iets van Zuringwants of Gonocerus vermoedelijk.

Als je het leuk vindt kun je ze meenemen en uit laten komen, zie je de Wantsennimfjes ook een keer - zijn in dit geval koddige apparaatjes met veel te grote antennes. Daarna snel terugzetten op de waardplant zodat ze kunnen zuigen.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

vlindervrouwke

Hallo
Bedankt voor alle info.
Ik heb de eitjes mee genomen,om ze uit te laten komen.
Zo vond ik ook deze! wantsen eitjes.(zie foto) Ik las ergens iets over de driehoekige vorm (eitand),van deze tip heb ik al veel plezier van gehad.
Is er ergens een site met alle wantsen eitjes.? Misschien kunnen ze de foto`s gebruiken.
Groetjes Mirriam Arts.
Vlindervrouwke Mirriam Arts

Arp

#6
Hoi Mirriam,

Die laatste zijn Schildwantsjes, ik zou met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid op Palomena prasina in willen zetten.

Misschien, als een admin dit topic naar de wantsen verplaatst, dat een echte kenner dat nog 100% kan bevestigen (of weerleggen).

Eén site die altijd leuke waarnemingen en foto's van (ontwikkelingsstadia) van Wantsjes kan gebruiken is .... waarneming.nl ;D Voer je ze alsjeblieft in?

De eerste, bij gebrek aan "Coreidae sepc." dan maar als Coreus marginatus de andere als Palomena prasina, maar beide met een vraagteken erbij (keuzevakje "[] zeker" uitvinken). Verder graag opgeven dat het ontwikkelingsstadium "Ei" is voor de Coreidae en "nimf/larve" voor de Palomena - dan kan iedereen ze later makkelijk terugzoeken met de zoekfunctie bij de afbeeldingen.

Je kunt ze bijvoorbeeld ook op Wikimedia Commons uploaden. Kijk eerst of je het met de licentievoorwaarden eens bent.

Een overzicht waar ooit alle wantseneitjes te vinden moeten gaan zijn ontstaat hier (zal nog even duren voordat alles ingevuld is), maar daar worden ze alleen geplaats als de ID helemaal zeker is (uitkweken).

Andere sites met wantseneitjes (ter vergelijking) vind je in dit (incomplete) overzicht. Kijk vooral op British Bugs, insecte.org en koleopterologie.de.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

vlindervrouwke

Heel erg bedankt voor alle info,ik zal ze invoeren op onzeker.
De links kan ik goed gebruiken.
Groetjes Mirriam Arts.
Vlindervrouwke Mirriam Arts

vlindervrouwke

Hallo
vandaag zijn de eitjes open gegaan,en kom ik via British bugs uit op de  Gonocerus acuteangulatus,Klopt dit.
Groetjes Mirriam Arts
Vlindervrouwke Mirriam Arts

harry60

De laatste foto zijn inderdaad Gonocerus acuteangulatus

gr harry
M.Vr.Gr. Harry de Koning

vlindervrouwke

Bedankt.
Ik heb de waarneming aangepast.
Groetjes Mirriam Arts
Vlindervrouwke Mirriam Arts

Arp

Leuk dat je erop terug bent gekomen Mirriam - bedankt voor het vastleggen van de soort voor de Eitjes  :duim:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)