schedel van marterachtige m.i.

Gestart door André van Calsbeek, mei 11, 2011, 21:14:45 PM

Vorige topic - Volgende topic

André van Calsbeek

Iemand een idee van welke marterachtige deze schedel is?


André

Joris Verhees

Met groet, Joris Verhees

André van Calsbeek


joostheeremans

MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Rob Koelman

Vanwege de korte snuit is dit geen marter, maar een kleinere marterachtige: bunzing, amerikaanse nerts, hermelijn of wezel. De schedel komt niet heel klein over, dus geen wezel. Het meest waarschijnlijk is een hermelijn of amerikaanse nerts. Een zekere determinatie is mogelijk op grond van de afmetingen.

Rob Koelman
Zoogdiervereniging
Met vriendelijke groet, Rob

André van Calsbeek

schedel is 8,5 cm lang          kaak is 5 cm lang
              4    cm breed                  3 cm hoog (hoogste stuk)
              3    cm hoog

Hebben jullie hier iets aan?

groet André

Rob Koelman

Oei, ik heb mij toch laten misleiden door het ontbreken van een schaal op de foto's. De lengte van 8,5 cm is veel te groot voor een hermelijn, amerikaanse nerts of bunzing. Ik heb de schedel op de foto vergeleken met een schedel van een boommarter en beide komen goed overeen qua vorm en afmetingen. Het gaat uiteindelijk dus toch om een marter (boom- of steenmarter). Nadere determinatie is o.a. mogelijk aan de hand van de vorm van M1 (de laatste kies in de bovenkaak), de vorm van de snuit (smaller bij boommarter) en de afstand tussen de twee gaatjes aan de voorkant van de onderkaak (foramina mentalia). Op grond van dit laatste kenmerk is het waarschijnlijk een steenmarter: de twee gaatjes liggen dicht bij elkaar; de afstand is gelijk aan of kleiner dan de diameter van de hoektand; bij een boommarter is deze afstand veel groter).

Rob Koelman
Zoogdiervereniging
Met vriendelijke groet, Rob

André van Calsbeek

Wow wat een info en wat goed dat je dat zo kunt zien allemaal! Bedankt Rob!!


André