Alles over Sierlijke witsnuitlibellen in Nederland en België

Gestart door manger, mei 11, 2011, 16:03:58 PM

Vorige topic - Volgende topic

Goyatlah

#240
Vanmorgen 3 bij de vaart, vanmiddag 7 (ik heb vanmiddag niet geteld in het stuk waar ik de ochtendwaarnemingen heb gedaan). Verder in het gebied nog 2. 12 stuks dus.
En dat had er nog veel meer kunnen zijn omdat maar een relatief kort stuk van de vaart bemonsterd is, en vermoedelijk niets eens 100% (oftewel, er zijn waarschijnlijk territoria overgeslagen).
Denk dat voor de vaart 50 stuks een conservatieve schatting is. En nog steeds nagenoeg geen vlinders.

Het verhaal van de windrichting lijkt het zoveelste libellen broodje aap verhaal te worden. Was vandaag groot deel noordenwind, en dan is de vaart de plaats wat het meest wind vangt, dus dat ging echt niet op.

Btw Johannes heeft mooie fotos gemaakt (700mm op studiostatief)
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

ArjenDrost †


Wij hadden gister op het eerste deel van de vaart 6 mannetjes. Maar inderdaad maar een heel klein stuk bekeken.

Omdat er nog niet heel veel filmmateriaal is langsgekomen, plaats ik hem ook maar even hier: een filmpje van gister op deze plek staat op m'n blog.


Groeten, Arjen

ronald

Citaat van: Goyatlah op mei 28, 2012, 18:04:44 PM
Vanmorgen 3 bij de vaart, vanmiddag 7 (ik heb vanmiddag niet geteld in het stuk waar ik de ochtendwaarnemingen heb gedaan). Verder in het gebied nog 2. 12 stuks dus.
En dat had er nog veel meer kunnen zijn omdat maar een relatief kort stuk van de vaart bemonsterd is, en vermoedelijk niets eens 100% (oftewel, er zijn waarschijnlijk territoria overgeslagen).
Denk dat voor de vaart 50 stuks een conservatieve schatting is. En nog steeds nagenoeg geen vlinders.

Het verhaal van de windrichting lijkt het zoveelste libellen broodje aap verhaal te worden. Was vandaag groot deel noordenwind, en dan is de vaart de plaats wat het meest wind vangt, dus dat ging echt niet op.

Btw Johannes heeft mooie fotos gemaakt (700mm op studiostatief)

zo gaaf dat de beestjes het daar zo goed doen en dat de soort er zo mooi te bekijken is! ik ben helaas niet in staat te reizen momenteel, maar geniet van thuis wel erg mee zo! :-)
Dolf, wind kunnen ze best goed hebben, zolang het warm is. zodra het frisser wordt zullen winderige plekken veel minder opleveren en verspreiden ze zich waarschijnlijk om op voor die dag betere plekjes te gaan zitten. dit B biotoop kan opvallend matig zijn zoals al is gebleken bij de plek waar met de excursie het verse beestje en later nog een huidje werd gevonden, daar groeit echt bijna niks onder water.
groeten, Ronald van Seijen

ronald

Citaat van: ArjenDrost op mei 28, 2012, 18:09:17 PM

Wij hadden gister op het eerste deel van de vaart 6 mannetjes. Maar inderdaad maar een heel klein stuk bekeken.

Omdat er nog niet heel veel filmmateriaal is langsgekomen, plaats ik hem ook maar even hier: een filmpje van gister op deze plek staat op m'n blog.


Groeten, Arjen
ik krijg reclame te zien?
groeten, Ronald van Seijen

ArjenDrost †

Citaat van: ronald op mei 29, 2012, 00:15:40 AM
Citaat van: ArjenDrost op mei 28, 2012, 18:09:17 PM

Wij hadden gister op het eerste deel van de vaart 6 mannetjes. Maar inderdaad maar een heel klein stuk bekeken.

Omdat er nog niet heel veel filmmateriaal is langsgekomen, plaats ik hem ook maar even hier: een filmpje van gister op deze plek staat op m'n blog.


Groeten, Arjen
ik krijg reclame te zien?


Behalve reclame voor m'n blog zou er geen reclame moeten zijn, probeer het anders zo: http://natureviewphotography.wordpress.com/2012/05/28/movie-whitefaces/


Groeten, Arjen

Goyatlah

#245
Misschien is dat onderwaterverhaal ook een broodje libel... Hoe meer ik over de soort lees, des te minder ben ik overtuigd van wat er verteld wordt. Misschien wel, maar misschien ook wel niet. Harde waarnemingen zijn er niet veel, zeker niet voor nederland en niedersachsen. Ik probeer er aan mee te werken dat die er komen (net zoals jij gedaan hebt)
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

ronald

Citaat van: ArjenDrost op mei 29, 2012, 00:16:50 AM
Citaat van: ronald op mei 29, 2012, 00:15:40 AM
Citaat van: ArjenDrost op mei 28, 2012, 18:09:17 PM

Wij hadden gister op het eerste deel van de vaart 6 mannetjes. Maar inderdaad maar een heel klein stuk bekeken.

Omdat er nog niet heel veel filmmateriaal is langsgekomen, plaats ik hem ook maar even hier: een filmpje van gister op deze plek staat op m'n blog.


Groeten, Arjen
ik krijg reclame te zien?


Behalve reclame voor m'n blog zou er geen reclame moeten zijn, probeer het anders zo: http://natureviewphotography.wordpress.com/2012/05/28/movie-whitefaces/


Groeten, Arjen
ja, dat werkte! gaaf om film te zien van de beestjes in de wieden, en vooral de kierse wijde. ik heb daar jaren rondgelopen, het is zo'n mooi gebiedje, daar hoort dit beestje echt thuis vind ik! :-)
groeten, Ronald van Seijen

ronald

Citaat van: Goyatlah op mei 29, 2012, 00:20:25 AM
Misschien is dat onderwaterverhaal ook een broodje libel... Hoe meer ik over de soort lees, des te minder ben ik overtuigd van wat er verteld wordt. Misschien wel, maar misschien ook wel niet. Harde waarnemingen zijn er niet veel, zeker niet voor nederland en niedersachsen.
het onderwaterfrutselspulverhaal klopt wel hoor, alleen op plekken met goede populaties worden ook met enige regelmaat op het eerste gezicht ongeschikte plekken benut. dit zie je bij heel veel libellen terug, zoals nu bv bij gevlekte witsnuit die opeens overal maar opduikt. en nu caudalis een paar stevige bolwerken heeft ontwikkeld zullen we de komende jaren steeds meer heel gekke waarnemingen gaan zien!
groeten, Ronald van Seijen

ronald

en nogmaals, hou overal je ogen open! er is weer een nieuwe plek op heel wat kilometers van de bekende plekken gevonden. staar je niet blind op die plekken, het gaat nog veel leuker worden en nu is het echt nog spannend en kansrijk om nieuwe locaties te ontdekken!
groeten, Ronald van Seijen

c_OOl

Goedemorgen,

Ik ben nu 2 weken aan het zoeken in de weerribben naar sierlijke witsnuit en heb er dan ook aardig wat gevonden. Ik heb vanmorgen eerst een gesprek gehad met Jeroen over hoe één en ander verder aan te pakken. Vanmiddag hoor ik of ik een plaats bekend kan maken waar een ieder er van kan genieten of dat SBB een excursie gaat geven.
Het begon zo`n beetje op 22 mei toen kwamen de eerste mannetjes op de pompebladen 5 stuks vond ik die dag ook hingen ze overal in de bomen deze waren niet te tellen.
Op 24 mei ging het los ik vond 61 man, 4 copula, 5 ei leggend vrouwtjes.
Op 25 mei heb ik het gebied iets uit gebreid dit was goed voor 109 man en 7 vrouw, nog steeds hangen er veel in de bomen.
Op 26 mei nog verder gaan zoeken goed voor 214 stuks. op 1 petgat van 150 meter vond ik er 98.
Op 27 en 28 mei ben ik op wat andere plaatsen geweest en moest ik het doen met een tiental.
Wat me opviel dat het verhaal met veel onder begroeiing niet altijd op gaat ik zag ei leggende vrouwtjes in gaten met alleen wat pompeblad.
Goed een ieder is weer bij gepraat de rest is voor Staatsbos beheer. Ik stop met de caudalis en ga verder met de grote vuurvlinder die vast gaat vliegen de komende week.
Geen pm a.u.b. want hier zal ik toch niet op reageren.
Hieronder even een link naar 1 van de foto`s ik weet niet hoe ik hem hier in dit topic moet plaatsen
http://waarneming.nl/waarneming/view/68833777

groet Klaas Vledder



JohanvantBosch

Citaat van: c_OOl op mei 29, 2012, 09:25:37 AM
Goedemorgen,

Ik ben nu 2 weken aan het zoeken in de weerribben naar sierlijke witsnuit en heb er dan ook aardig wat gevonden. Ik heb vanmorgen eerst een gesprek gehad met Jeroen over hoe één en ander verder aan te pakken. Vanmiddag hoor ik of ik een plaats bekend kan maken waar een ieder er van kan genieten of dat SBB een excursie gaat geven.
Het begon zo`n beetje op 22 mei toen kwamen de eerste mannetjes op de pompebladen 5 stuks vond ik die dag ook hingen ze overal in de bomen deze waren niet te tellen.
Op 24 mei ging het los ik vond 61 man, 4 copula, 5 ei leggend vrouwtjes.
Op 25 mei heb ik het gebied iets uit gebreid dit was goed voor 109 man en 7 vrouw, nog steeds hangen er veel in de bomen.
Op 26 mei nog verder gaan zoeken goed voor 214 stuks. op 1 petgat van 150 meter vond ik er 98.
Op 27 en 28 mei ben ik op wat andere plaatsen geweest en moest ik het doen met een tiental.
Wat me opviel dat het verhaal met veel onder begroeiing niet altijd op gaat ik zag ei leggende vrouwtjes in gaten met alleen wat pompeblad.
Goed een ieder is weer bij gepraat de rest is voor Staatsbos beheer. Ik stop met de caudalis en ga verder met de grote vuurvlinder die vast gaat vliegen de komende week.
Geen pm a.u.b. want hier zal ik toch niet op reageren.
Hieronder even een link naar 1 van de foto`s ik weet niet hoe ik hem hier in dit topic moet plaatsen
http://waarneming.nl/waarneming/view/68833777

groet Klaas Vledder

Indrukwekkende aantallen Klaas. Dank voor de update!

Margreet Kwh

met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

c_OOl

#252
Dat is het zeker Johan, ik zal t.z.t. de juiste plaatsen invoeren op waarneming.
Bij gevoegde foto is niet door mij gemaakt.
De eerder getoonde foto van het vrouwtje met de eitjes
heb ik met mijn mobiel gemaakt.
Groet Klaas,

Margreet Kwh

Hoi Klaas,

hier even wat tips hoe je een foto gelinkt in je bericht kunt zetten vanuit de database; dit scheelt schijfruimte.

Open je waarneming
Klik met rechtermuisknop op de foto die je wilt invoegen
Er wordt nu een raampje geopend met keuzes, kies daaruit: afbeeldingslocatie kopiëren (met linkermuisknop)
Plak die link in je bericht met Ctrl-V
Markeer die link en zet er  omheen, handmatig of via de knop linksboven, met het icoontje voor image, "voeg afbeelding toe"
Voor de zekerheid kun je nog even met de knop "bekijken" kijken of het goed is.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

JohanvantBosch

Iemand trouwens een idee hoe de situatie in België is dit jaar?

c_OOl


Citaat van: MarKoHu op mei 29, 2012, 11:00:17 AM
Hoi Klaas,

hier even wat tips hoe je een foto gelinkt in je bericht kunt zetten vanuit de database; dit scheelt schijfruimte.

Open je waarneming
Klik met rechtermuisknop op de foto die je wilt invoegen
Er wordt nu een raampje geopend met keuzes, kies daaruit: afbeeldingslocatie kopiëren (met linkermuisknop)
Plak die link in je bericht met Ctrl-V
Markeer die link en zet er  omheen, handmatig of via de knop linksboven, met het icoontje voor image, "voeg afbeelding toe"
Voor de zekerheid kun je nog even met de knop "bekijken" kijken of het goed is.

Ik ga het proberen, bedankt.

caliprobola

Citaat van: JohanvantBosch op mei 29, 2012, 11:20:35 AM
Iemand trouwens een idee hoe de situatie in België is dit jaar?
In België zijn er nog geen waarnemingen dit jaar, maar de populatie die vorig jaar gevonden werd bevindt zich dan ook in een verre uithoek waar helaas te weinig gekeken wordt. Bovendien werd de aandacht van mensen die wel veel libellen kijken de afgelopen dagen afgeleid door, voor Belgische normen, erg grote aantallen gevlekte witsnuitlibel, ook op verschillende nieuwe locaties. Een soort waarvan de enige gekende populaties (naast waarnemingen van zwervers) zich tot nu bevonden in voor publiek ontoegankelijke gebieden.
Bovendien schijnt de plaats met de populatie sierlijke, die zich op privé-terrein bevindt, tegenwoordig ook niet meer zo eenvoudig te betreden te zijn.

JohanvantBosch

Citaat van: caliprobola op mei 29, 2012, 13:36:33 PM
Citaat van: JohanvantBosch op mei 29, 2012, 11:20:35 AM
Iemand trouwens een idee hoe de situatie in België is dit jaar?
In België zijn er nog geen waarnemingen dit jaar, maar de populatie die vorig jaar gevonden werd bevindt zich dan ook in een verre uithoek waar helaas te weinig gekeken wordt. Bovendien werd de aandacht van mensen die wel veel libellen kijken de afgelopen dagen afgeleid door, voor Belgische normen, erg grote aantallen gevlekte witsnuitlibel, ook op verschillende nieuwe locaties. Een soort waarvan de enige gekende populaties (naast waarnemingen van zwervers) zich tot nu bevonden in voor publiek ontoegankelijke gebieden.
Bovendien schijnt de plaats met de populatie sierlijke, die zich op privé-terrein bevindt, tegenwoordig ook niet meer zo eenvoudig te betreden te zijn.

Ook jij dank voor de update....

Jeroen bredenbeek

Beste caudalisliefhebbers,

Vandaag met Klaas Vledder  wezen kijken in de Weerribben op de bekende plekken en op een paar plekken enkele tientallen sierlijke. Was zeer fraai om te zien, vooral die witte pterostigma's! In een kijkerbeeld soms 3 tot 4 mannetjes op plompebladeren en inderdaad Ronald, er moet wel onderwatervegetatie zijn, anders zijn ze er niet. Vreemd genoeg op de goed plaats van vorig jaar geen sierlijke te bekennen...
Staatsbosbeheer probeert een vrij-toegankelijke plek aan te wijzen zodat ook anderen kunnen genieten, echter moeten we dan overeenstemming zien te krijgen met een grondeigenaar. Zodra we dit geregeld hebben maken wij de plek bekend.
Maar het zou mij niet bevreemden als de soort ook op vrijtoegankelijke plekken aanwezig is. Ik ben nog niet in de gelegenheid geweest om in het Woldlakerbos te kijken, maar de centrale sloot aldaar lijkt mij zeer geschikt.
Ik hodt jullie op de hoogte.

Groeten,

Jeroen

ronald

ik zie nu dat er op de plekken die ik ontdekt heb beesten gevangen worden, ben daar wel even heel naar van. ik snap echt niet waarom je ooit zo'n makkelijk herkenbare libel zou vangen, ik sluit maar snel af.  :(
groeten, Ronald van Seijen

Goyatlah

Ronald ik heb jouw hulp nodig, en er is onder mijn toezicht geen enkel dier onnodig gevangen. (En dat geldt dus ook voor caudatum)
We kunnen het niet aan de twitchers, vogelaars, etc overlaten, dat wordt niets.

Als de kenners het nu laten afweten, kan ik er op termijn ook niets meer mee. Help me.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

c_OOl

#261
Mannen,

Deze caudalis is niet gevangen daar zou ik nooit aan mee werken. was gewoon in het gras gewaaid en is op gepakt
gefotografeerd met een mobiel en terug bij het water geplaatst.
Wat een gemelk om niets.
Het valt me tegen van 1 persoon die ik heb geprobeerd van de ontwikkelingen op de hoogte te houden.
En Ronald het was niet op die plek die jij bedoeld, alhoewel dit is wel een fantastische plek.
De ander ondanks dat ik heb verzocht geen pm te sturen dit toch doet.
klaas,


ronald

Citaat van: c_OOl op mei 30, 2012, 00:49:38 AM
Mannen,

Deze caudalis is niet gevangen daar zou ik nooit aan mee werken. was gewoon in het gras gewaaid en is op gepakt
gefotografeerd met een mobiel en terug bij het water geplaatst.
Wat een gemelk om niets.
Het valt me tegen van 1 persoon die ik heb geprobeerd van de ontwikkelingen op de hoogte te houden.
De ander ondanks dat ik heb verzocht geen pm te sturen dit toch doet.
klaas,
ja jammer dat ik veel te snel en naar reageerde Klaas, blijft een nare prikkel voor me dat vangen, stom dat ik het op jou afreageerde. ik waardeer het heel erg dat je me op de hoogte houdt, wordt ook heel enthousiast van je berichten, fijn dat je zulk goed werk doet daaro!  8)
groeten, Ronald van Seijen

ronald

Citaat van: Goyatlah op mei 30, 2012, 00:10:34 AM
Ronald ik heb jouw hulp nodig, en er is onder mijn toezicht geen enkel dier onnodig gevangen. (En dat geldt dus ook voor caudatum)
We kunnen het niet aan de twitchers, vogelaars, etc overlaten, dat wordt niets.

Als de kenners het nu laten afweten, kan ik er op termijn ook niets meer mee. Help me.
Dolf, het is nou eenmaal zo dat de meeste mensen maar weinig tijd hebben en dan liever op zeker spelen. op zich niks mis mee, ik heb vorig jaar mijn best gedaan om toegankelijke plekken te vinden zodat iedereen op zijn eigen tijd de beetsjes kan bekijken, hartstikke leuk toch! er is maar een handjevol mensen die en genoeg tijd en genoeg lol hebben in onderzoek, en misschien is dat maar goed ook, anders is de koek ook snel op!  ;)
maar ik zal je gauw nog wat plekken in de wieden doorgeven waar ik helaas niet meer aan toe kom maar die wel heel spannend zijn! :)
groeten, Ronald van Seijen

Goyatlah

Geldt gedeeltelijk ook voor mij. Ik heb gisteren zoveel baggeraars gezien dat ik eigenlijk niet meer weet hoe het wel moet. Als jij en / of Ronald me kunnen vertellen hoe het wel moet komt iedereen daar verder mee.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Goyatlah

Waar ik van baal is dat ik dagen lang aan het zoeken ben en er vervolgens achter kom dat jij of Klaas dat ook al hebben gedaan. Geintje heeft me op het moment al meer dan 800 euro gekost. Kan er IETS beter gecommuniceerd worden???????????
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

ronald

Citaat van: Goyatlah op mei 30, 2012, 01:03:04 AM
Geldt gedeeltelijk ook voor mij. Ik heb gisteren zoveel baggeraars gezien dat ik eigenlijk niet meer weet hoe het wel moet. Als jij en / of Ronald me kunnen vertellen hoe het wel moet komt iedereen daar verder mee.
Dolf, mijn onderzoeksmethode is eigenlijk heel simpel geworden nadat ik de libel leerde kennen: veel afstand maken, wateren snel bekijken of er onderwaterbegroeiing is. nee: snel wegwezen, een beetje, kort scannen, veel: bingo! caudalis zit soms op wateren waar niks onder water groeit en kan daar zelfs voortplanten, maar dat gebeurt bijna alleen als vlakbij goede plekken zijn. en ik speur niet alleen naar de libel, maar vooral naar die wateren met uitgebreide onderwaterbegroeiing. is het vandaag niet raak, dan volgende keer wel, en misschien moet je nog wel een jaartje geduld hebben. maar als in NO nederland een petgat lekker vol onderwaterfrutselspul zit dan kun je er gif op innemen dat er caudalis op gaat duiken!
groeten, Ronald van Seijen

ronald

Citaat van: Goyatlah op mei 30, 2012, 01:09:21 AM
Waar ik van baal is dat ik dagen lang aan het zoeken ben en er vervolgens achter kom dat jij of Klaas dat ook al hebben gedaan. Geintje heeft me op het moment al meer dan 800 euro gekost. Kan er IETS beter gecommuniceerd worden? ??? ??? ??? ?
ik dacht dat jij onderzoek in de wieden deed toch? in de wieden heb ik alleen op de kierse wijde caudalis gevonden en die heb ik bekend gemaakt. nog beter communiceren lukt me niet hoor, ik ben ook maar een maf libellenmannetje  ;)
groeten, Ronald van Seijen

Goyatlah

Dat weet ik allemaal pas sinds 2 dagen... Er stond vorig jaar al een kaart van jou op het web, maar daar kan ik dus niets aan doen.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

ronald

dat is wel jammer, maar aan de andere kant is er in de kierse wijde vast wel meer te halen. en dat ze bv bij het kanaal zouden opduiken was duidelijk,maar er moet toch maar net iemand zijn die dat gaat bekijken. en zoals gezegd, ik ben nu even heel beperkt qua reizen anders had ik ook graag een flinke snuif kierse wijde genomen, dat is wel een van de mooiste stukjes laagveengebied die ik ken!
groeten, Ronald van Seijen