Alles over Sierlijke witsnuitlibellen in Nederland en België

Gestart door manger, mei 11, 2011, 16:03:58 PM

Vorige topic - Volgende topic

JohanvantBosch

Ik herstel dit topic gewoon weer even in ere....

Ik zag net deze waarneming:
http://waarneming.nl/waarneming/view/68702008

70 exemplaren...... tssssssss

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: JohanvantBosch op mei 24, 2012, 18:45:34 PM
Ik herstel dit topic gewoon weer even in ere....

Ik zag net deze waarneming:
http://waarneming.nl/waarneming/view/68702008

70 exemplaren...... tssssssss

Ben wel benieuwd of bekend is hoe het op de openbare plaats is. Anders is dit weekend een mooie optie!
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Gert Veurink

#212
WOW!!! Ik vond 4 al gaaf :rolleye:
als het openbaar is en niet kwetsbaar om te kijken, bijvoorbeeld in de Kiersche Wieden, westzijde van de weg langs het pad of aan de Meenteweg om es iets te noemen  :angel: , kunnen we dat hier dan delen? Of kunnen jullie de waarnemer vragen dat te doen of weet ik veel, ik zou het mooi vinden als mensen er van kunnen genieten
groet!
Gert Veurink




Jeroen Nagtegaal

#214
Citaat van: Anne Hueber op mei 24, 2012, 19:09:14 PM
Het is geen openbare plek.
De suggestie van Gert is geen verkeerde na 5 minuten puzzelen...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Gert Veurink

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op mei 24, 2012, 19:16:47 PM
Citaat van: Anne Hueber op mei 24, 2012, 19:09:14 PM
Het is geen openbare plek.
De suggestie van Gert is geen verkeerde na 5 minuten puzzelen...

of die 70 daar gezien zijn weet ik oprecht niet, maar dat het een goede suggestie is denk ik ook  ;)
groet!
Gert Veurink



JohanvantBosch

Citaat van: Anne Hueber op mei 24, 2012, 19:09:14 PM
Het is geen openbare plek.

Dat is m.i. niet echt uit de waarneming en de toelichting van de waarnemer af te leiden. Er is ook niet op de kaart aangegeven waar het exact is....

Anne Hueber †

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op mei 24, 2012, 19:16:47 PM
Citaat van: Anne Hueber op mei 24, 2012, 19:09:14 PM
Het is geen openbare plek.
Hoe kunnen deze 2 personen dan wel op zo'n plek komen, zover mij bekend heeft H. geen vergunning en is wel bij elke zeldzame soort te vinden...

De waarnemingen van deze 2 personen zijn niet van dezelfde plek, als die van de 70 exemplaren.

Jeroen Nagtegaal

Dus zijn de waarnemingen van J. en H. wel op de openbare Meenteweg gedaan?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Anne Hueber †

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op mei 24, 2012, 19:24:22 PM
Dus zijn de waarnemingen van J. en H. wel op de openbare Meenteweg gedaan?

Ik gun jullie allemaal, dat jullie deze mooie soort kunnen zien, maar als admin mag ik geen lokaties zeggen.

Jeroen Nagtegaal

Zie inderdaad dan ene K. die waarneming van 70 exemplaren had. Hij zal wel een vergunning hebben gezien de andere 4 waarnemingen van Sierlijke ditjaar.

Wellicht dus dat er een excursie kan komen anders?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Anne Hueber †

Citaat van: Gert Veurink op mei 24, 2012, 18:54:02 PM
ik zou het mooi vinden als mensen er van kunnen genieten

Ik zal eens navragen, of er behalve in de Kiersche Wieden misschien nog een andere, niet kwetsbare plek, bekend kan worden.

Gert Veurink

#222
er wordt gedacht aan een excursie in de weerribben maar kan pas op z'n vroegst begin juni. Die excursie zou zijn naar niet toegankelijk gebied. Ik zou daar denk ik niet op wachten, al verwacht ik wel dat-ie dan nog vliegt, maar je weet niet hoe het weer dan is. Bovendien zijn er genoeg kansrijke wel toegankelijke gebieden.

Kiersche Wijde loopt gewoon een wandelpad, waarvandaan je het water best kunt overzien. De meenteweg is zelfs een autoweg. ik zou wel een verrekijker of zelfs een telescoop meenemen. Ik heb ze daar zelf niet gezien, maar weet van inmiddels veel verschillende mensen dat ze daar wel worden gezien. Die plekken worden ook niet geheim gehouden en ik zie zelf ook geen reden dat wel te doen.
groet!
Gert Veurink



sytse

Kiersche Wijde is een mooi toegankelijk gebied en mijn gevoel zegt dat daar een redelijke populatie zit. De eerste libel die ik vandaag zag toen ik de auto uitstapte was nota bene een sierlijke. Direct in de vaart naast het parkeerplaatsje. Verderop vond ik nog een niet uitgekleurd vrouwtje op een distel. De soort is daar goed te zien en het gebied leent zich goed voor publiek. M.i. is het beter dat mensen daar gaan kijken dan op zoek gaan in de kwetsbare delen van de Wieden en Weerribben.

Groet Sytse
Sytse

sytse

Er van uit gaande dat de sierlijke pas vorig jaar in de weerribben is ontdekt. Wie weet hoe lang de cyclus is? Larvaal stadium 1,2 of misschien 3 jaar. De verspreiding is volgens mij nu vrij breed uitgewaaierd over zowel de Weerribben als de Wieden. Het is volgens de boeken niet de biotoop voor deze soort, maar kenmerkend voor het gebied is volgens mij wel de kwaliteit van het water. En water is waar wij allemaal van leven! Is er onder de geleerden van dit forum iemand aanwezig die ook maar een kleine verklaring kan geven over het tot stand komen van deze populatie in het min of geisolleerde biotoop t.o.v de Europese verspreiding? Heeft de sierlijke de Weerribben gevonden? Of is het dier al geruime tijd aanwezig geweest? Bestaat er een kans dat de toekomstige verspreiding van de sierlijke evenredig zal zijn met het aantal huidige waarnemingen van de gevlekte?

Groet Sytse
Sytse

Jeroen Nagtegaal

Ik denk dat de bron toch al ligt in 2006. Het jaar van de Sierlijke op de Pietersberg.
Zeer waarschijnlijk heeft Sierlijke een 2-jarige cyclus. In 2008 was er een vage melding, in 2010 was er wederom een melding. In 2011 zijn ze ook gevonden. En nu is 2012 zoals het lijkt een erg goed jaar.
Er zijn dus enkele exemplaren die een cyclus van 1 of 3 jaar hebben doorgemaakt en zo ook in de oneven jaren naar voren zijn gekomen.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

ronald

van de Sierlijke gaan we nog wel meer horen, maar niet zo gek als met de gevlekte, die is net even makkelijker in biotoopkeuze. het water hoeft maar net te troebel zijn, of er groeit net te weinig onderwaterfrutselspul en er zit geen sierlijke.
ik hoop dat iedereen zijn ogen open houdt in de rest van NL, want deze goede zwerver liet zich al jarenlang hier en daar zien en als er meer geschikt biotoop is duiken ze daar vanzelf eens op. ik heb vorig jaar heel erg mijn best gedaan om het beestje buiten de weerribben te vinden, liefst zo ver mogelijk van dat gebied af, en dat is met de kierse wijde wel redelijk gelukt. helaas ben ik dit jaar niet meer in staat om ver te reizen, dus het is nu aan jullie!  :P
ik kan hier in drachten wel stadsbiotoop in de gaten houden, de vijvers in nieuwe wijken zijn soms wel errug mooi. vorig jaar leverde dat niks op, maar wie weet wat de toekomst brengt. een probleem met de vijvers hier is hoe mooi het er ook uitziet, er zitten soms wel erg veel lantaarntjes, zou dergelijk water te voedselrijk zijn?
een andere extreem geschikt uitziende vijver is die in Tuk, bij Steenwijk, tegenover de welkoop. zijn er mensen die daar in de buurt wonen en zo nu en dan eens willen kijken? bij deze vijver ontbreekt wel gedeeltelijk geschikt landbiotoop in de onmiddelijke omgeving, maar misschien kan de siersnuit er zo nu en dan toch terecht?

ojah, de geisoleerde populatie hoeft helemaal niet zo geisoleerd te zijn. kleine populaties mis je zo, en er zijn vermoedelijk meer stepping stones dan we denken  8)   
groeten, Ronald van Seijen

ronald

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op mei 25, 2012, 10:09:15 AM
Ik denk dat de bron toch al ligt in 2006. Het jaar van de Sierlijke op de Pietersberg.
Zeer waarschijnlijk heeft Sierlijke een 2-jarige cyclus. In 2008 was er een vage melding, in 2010 was er wederom een melding. In 2011 zijn ze ook gevonden. En nu is 2012 zoals het lijkt een erg goed jaar.
Er zijn dus enkele exemplaren die een cyclus van 1 of 3 jaar hebben doorgemaakt en zo ook in de oneven jaren naar voren zijn gekomen.
ik zou er ook niet raar van opkijken als het nog een paar jaar eerder is, maar niet heel veel eerder. zoals de zaak nu explodeert lijkt het me wel duidelijk dat het vrij recent is. vorig jaar telden we op de beste dag meer dan 30 exemplaren, en nu zijn er, vermoedelijk op dezelfde plek, al 70 gezien. ver na de uitsluiptijd vonden we daar ook nog makkelijk huidjes, ondanks dat er al veel wind en regen was geweest. dus er is toen massaal uitgeslopen, en dit jaar ook. we zijn dus te laat om nog iets over de cyclus te kunnen zeggen door huidjes onderzoek, en een dipjaar zoals bij de Oostelijke vind je niet meer terug nu.
groeten, Ronald van Seijen

Gert Veurink

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op mei 25, 2012, 10:09:15 AM
Ik denk dat de bron toch al ligt in 2006. Het jaar van de Sierlijke op de Pietersberg.
Zeer waarschijnlijk heeft Sierlijke een 2-jarige cyclus. In 2008 was er een vage melding, in 2010 was er wederom een melding. In 2011 zijn ze ook gevonden. En nu is 2012 zoals het lijkt een erg goed jaar.
Er zijn dus enkele exemplaren die een cyclus van 1 of 3 jaar hebben doorgemaakt en zo ook in de oneven jaren naar voren zijn gekomen.

we weten echt te weinig om dit soort conclusies te kunnen trekken. Lijkt me te eenvoudig om te suggereren dat dit allemaal nakomelingen zijn van dat ene stelletje in de enci-vijver en dus de even jaren goed zijn en er enkele exemplaren zijn met een cyclus van 1 of 3 jaar. In België doet de soort het ook opeens goed, ook nakomelingen van de Enci? lijkt me niet. Ik denk dat een cyclus van 1 jaar onder gunstige omstandigheden prima kan. Maar we zien zonder twijfel van alles over het hoofd. Voor het zelfde geld zit ie al meer dan 10 jaar op een paar plekken in de weerribben. Of er zijn er met een luchtstroming vorig jaar of twee of drie jaar geleden een heleboel bij komen waaien die zich massaal hebben voortgeplant.
In elk geval lijken het er nu zoveel te zijn dat we hier nog jaren van kunnen genieten.
groet!
Gert Veurink



Jeroen Nagtegaal

Hoeft zeker niet zo te zijn, maar is in mijn ogen het meeste aannemelijk. Ik bedoel zeker niet dat dit nakomelingen zijn van de ENCI, maar dat er in 2006 een influxje (?) is geweest en dus vestiging op meerdere plaatsen.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Gert Veurink

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op mei 25, 2012, 10:46:04 AM
Hoeft zeker niet zo te zijn, maar is in mijn ogen het meeste aannemelijk. Ik bedoel zeker niet dat dit nakomelingen zijn van de ENCI, maar dat er in 2006 een influxje (?) is geweest en dus vestiging op meerdere plaatsen.

kan, maar blijft gek dat er vorig jaar en dit jaar voor het eerst meer dan 10 gezien zijn, deels waarnemerseffect, maar echt niet alleen. Op die plekken in weerribben en wieden lopen al jaren een aantal libellenliefhebbers rond. Ze kunnen er best gezeten hebben, maar ik geloof nooit zo massaal als nu het geval lijkt te zijn
groet!
Gert Veurink



ronald

en toch, ook op dat ene top petgat kan de soort makkelijk jarenlang verborgen blijven. op het stuk bij de oever zaten vorig jaar steeds maar weinig, en op enige afstand moet je ze maar net zien. de enige reden dat we weten dat ze er niet altijd zaten is dat de weerribben en wieden in het verleden een heel stuk minder gezond waren. nu de waterkwaliteit opknapt kunnen ze er weer terecht, maar dat is heel lang anders geweest.
en welk jaar ze terug zijn gekeerd is volgens mij onmogelijk te zeggen, maar ik schat ook dat het in de afgelopen tien jaar is gebeurt.
groeten, Ronald van Seijen

JohanvantBosch

Vandaag (net als diverse anderen) op bovenstaande plek in de Wieden geweest. Was erg leuk, met in de vaart langs de weg drie territoriumhoudende mannetjes. In een ander deel van die vaart zijn nog een mannetje en een vrouwtje gezien. Het was relatief gemakkelijk, erg leuk en zeer goed toegankelijk. Wij zijn uiteindelijk niet verder het gebied in geweest, maar ik begreep dat diverse mensen daar vandaag niets konden vinden. Er stond vrij veel wind. Mogelijk dat dat daar een rol heeft gespeeld.


Een spectaculair bericht kreeg ik van Paul Schrijvershof, Marijke Roos en Eus van der Burg. Zij zagen in in het Kuinderbos een mannetje Sierlijke witsnuitlibel!!!
Zij hebben hem alle drie goed gezien, maar konden hem later helaas niet meer terug vinden en ook geen foto's kunnen maken. Het was bij de ondiepe plasjes, niet echt habitat voor de soort.....
Ze zwerven dus!

Goyatlah

Ik loop al een aantal keren te zoeken en had pas donderdag mn eerste (teneral vrouwtje) waar echt heel makkelijk overheen te kijken was. Als er in het verleden nooit echt goed naar territoriale mannetjes is gezocht is het niet verwonderlijk dat de soort over het hoofd is gezien. Maar een groot deel van deze diskussie is speculatief, en waarschijnlijk alleen te beantwoorden door pootjesknipperij. Overigens heb ik toen niet de moeite genomen naar die rotvaart te kijken  :'( :'( :'(
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

marinissen

Citaat van: JohanvantBosch op mei 26, 2012, 19:47:06 PM
met in de vaart langs de weg drie territoriumhoudende mannetjes. In een ander deel van die vaart zijn nog een mannetje en een vrouwtje gezien. Het was relatief gemakkelijk, erg leuk en zeer goed toegankelijk. 
Ik was gisteren in het gebied dat door Ronald van S vorig jaar op een kaartje is gezet. 's middags niets gezien, veel wind (net als nog 2 of 3 mensen die er waren).



Wellicht kan op een kaartje aangegeven worden welk(e) (stuk) vaart bedoeld wordt.



groet,
Leo

c_OOl


marinissen

En dan de vaart bij het ?; nou das mooi, daar ben ik het bruggetje overgestoken  :(
groet,
Leo

ronald

echt gaaf dat ze nu ook bij het kanaal zijn gezien! dat kanaal ontwikkeld zich zo mooi, en ik vond het vorig jaar maar vreemd dat er niks zat. ze kunnen bij verschillende omstandigheden soms ook zomaar even ergens anders zitten, misschien speelde dat toen ook mee.
ik heb het in de weerribben ook meegemaakt, op de eerste plek die ik zelf ontdekte, en waar ik mijn eerste siersnuitjes ooit zag zaten 5 man op een iets luw hoekje van een petgatcomplex. ik vond het zo raar dat er bijna niks onder water groeide maar dat er toch zoveel zaten. bij de andere bezoeken bleek dat ze op naastgelegen petgaten heel geschikt biotoop hebben, maar daar staat de wind soms op en dan gaan ze tijdelijk op dat minder geschikte stukje zitten. blijf dus altijd alles wat er enigzins leuk uitziet in de gaten houden!
groeten, Ronald van Seijen

Goyatlah

Ik zag dit item pas gisteren en Ronalds kaartje pas vandaag. Ik inventariseer het betreffende gebied voor NM, en ben dus zeer geinteresseerd. Zelf heb ik een teneral vrouwtje bij de zuid-oost plas gevonden, ga morgen waarschijnlijk weer kijken, en er kan dan wel iemand aanhaken (mail me dan via mn website).

Nog iets, kijk ook uit naar Aardbeivlinder, Zilveren Maan en Gevlekte Glanslibel. Als je een van die soorten in het gebied ten westen van de weg vind, mail me dan.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

JohanvantBosch

De vaart aan de westkamt vd weg, tussen de weg en de parkeerplaats in. 1 tussen het houten bruggetje en de oprit en 2 op de 50m aam de andere kant vh nruggetje. aAan de amdere kant vd oprit naar de parkeerplaats zijn gister ook kort een mannetje gezien en een vrouwtje gefotografeerd.