Hoofdmenu

ridderzwam?

Gestart door knabenkraut, oktober 06, 2006, 23:01:43 PM

Vorige topic - Volgende topic

knabenkraut

Ik kom bij deze zwam uit op een ridderzwam volgens mij lijkt hij het meest op de duifridderzwam. Soms komt André met hel andere namen dus vandaar dat ik hem hier op het forum zet. Hij groeide onder eiken in een laan. De lamellen dicht opeen. Geen geur of smaak waargenomen.

Nog andere sugesties? :D
Ik heb hem iig meegenomen om te drogen.  
groetjes,
Dini

a.houter

Nu heb ik het weer gedaan...! Nou, ik zeg lekker niks...had je de lamellen maar moeten laten zien  <_<  
@ndré
Admin. Paddestoelen
----------------------------------
Disclaimer
----------------------------------
Ondanks alle aan de samenstelling van dit bericht bestede zorg, kan ik geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden voor eventuele directe dan wel indirecte schade voortvloeiende uit enig gebruik van dit bericht, de opgenomen links en attachements.

This message is provided "as is" without warranty of any kind. In no event shall I be liable for any loss of profits, loss of business, loss of life, loss of use or data, interuption of business, or for indirect, special, inci

Corryabbink

CiteerNu heb ik het weer gedaan...! Nou, ik zeg lekker niks...had je de lamellen maar moeten laten zien  <_<
Misschien ben je iets te snel.......en komen ze nog.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

knabenkraut

Tja, het was zo rustig hier, dus ik dacht ik zet hem toch even op het forum.
Het begon te regenen dus vandaar geen foto van de lamellen.
Maar ik heb hem wel meegenomen.
En je hebt helemaal niets gedaan, ja toch wel. Je zet me vaak op het goede spoor terwijl ik zelf helemaal in de verkeerde hoek zit.
^_^ Ook geen kleine hint ^_^ ?  
groetjes,
Dini

a.houter

Morgenmiddag of zo Dini?
@ndré
Admin. Paddestoelen
----------------------------------
Disclaimer
----------------------------------
Ondanks alle aan de samenstelling van dit bericht bestede zorg, kan ik geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden voor eventuele directe dan wel indirecte schade voortvloeiende uit enig gebruik van dit bericht, de opgenomen links en attachements.

This message is provided "as is" without warranty of any kind. In no event shall I be liable for any loss of profits, loss of business, loss of life, loss of use or data, interuption of business, or for indirect, special, inci

knabenkraut

Ja prima, zeg maar hoe laat?
groetjes,
Dini

a.houter

Van het weekend is de verjaardag van m'n dochter, daarom zit ik wat krap in m'n tijd. Maar ik wil toch ook graag nog even eruit, en dat kan ik dan mooi even met jou combineren. Is het goed dat ik je morgenochtend bel? Dan weet ik wat meer.
@ndré
Admin. Paddestoelen
----------------------------------
Disclaimer
----------------------------------
Ondanks alle aan de samenstelling van dit bericht bestede zorg, kan ik geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden voor eventuele directe dan wel indirecte schade voortvloeiende uit enig gebruik van dit bericht, de opgenomen links en attachements.

This message is provided "as is" without warranty of any kind. In no event shall I be liable for any loss of profits, loss of business, loss of life, loss of use or data, interuption of business, or for indirect, special, inci

knabenkraut

Je hebt m'n mobiele nr of niet?
Huisvrouwen zijn zaterdagmorgen nog al eens de hort op ;) .
groetjes,
Dini

knabenkraut

Ik ben nog even terug geweest en heb een foto genomen van de onderkant.
Misschien dat deze verse lamellen nog iets bijdragen. Overigens een gekke vergroeiing van de ondergrondse steel
groetjes,
Dini

knabenkraut

André, ik ben ook nog even naar het Wierdense veld geweest om onder betere omstandigheden foto's te maken van de onderkant.
Voor mij erg verrassend.
groetjes,
Dini

a.houter

Ik moet hem nog nakijken Dini, maar ik heb weinig tijd gehad zoals je weet, en eerlijk gezegd heb ik dat nog niet...misschien morgenavond.

Hou svp als het kan die Hygrophorus in de gaten; let dan op of hij geel verkleurd. Welke het ook is; het blijft een aparte vondst op dat stuk.
;)  
@ndré
Admin. Paddestoelen
----------------------------------
Disclaimer
----------------------------------
Ondanks alle aan de samenstelling van dit bericht bestede zorg, kan ik geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden voor eventuele directe dan wel indirecte schade voortvloeiende uit enig gebruik van dit bericht, de opgenomen links en attachements.

This message is provided "as is" without warranty of any kind. In no event shall I be liable for any loss of profits, loss of business, loss of life, loss of use or data, interuption of business, or for indirect, special, inci

kvb

Dini

Ik denk een vaalhoed. Als ie naar radijs ruikt dan weet je het zelf wel. Toevallig vandaag zelf gevonden inclusief druppeltjes met sporen. Zie Keizer.

Kik

a.houter

Hebeloma heeft geen witte lamellen Kik... ;)  
@ndré
Admin. Paddestoelen
----------------------------------
Disclaimer
----------------------------------
Ondanks alle aan de samenstelling van dit bericht bestede zorg, kan ik geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden voor eventuele directe dan wel indirecte schade voortvloeiende uit enig gebruik van dit bericht, de opgenomen links en attachements.

This message is provided "as is" without warranty of any kind. In no event shall I be liable for any loss of profits, loss of business, loss of life, loss of use or data, interuption of business, or for indirect, special, inci

Drachten

ik zie op de eerste foto een slijmerige hoed.. idd, hygrophorus?
Met uitzinnig vriendelijke mycologische groet'n

Menko

http://www.weatherservice.nl/skyalert.htm

knabenkraut

André, de eerste 2 foto's zijn idd de witte duifridderzwam. Ik werd vanmiddag gebeld door Agnes Bouwhuis uit Haarle, lid van de paddestoelenwerkgroep.
Ze vertelde enthousiast dat ze de WDRZ had gvonden. Het bleek om de zelfde locatie te gaan. Deze heeft er in 1998 ook een keer gestaan en is toen gedetermineerd door Wim Ligterink.

Wil je zo even online komen?
groetjes,
Dini

kvb

Dini

Is er nog wat te zeggen van je laatste onderkantt foto. Op deze baseerde ik mijn vaalhoed. Arno vindt dit te wit maar ook wit is er in  soorten. Mijn radijsvaalhoed was niet wit maar wit/grijs/roze. Moeilijk om dit op foto's te reproduceren


Kik  

Arno van Stipdonk

CiteerArno vindt dit te wit maar ook wit is er in  soorten. Mijn radijsvaalhoed was niet wit maar wit/grijs/roze. Moeilijk om dit op foto's te reproduceren

?????? :blink:
Ik weet van niks. ^_^  

kvb

Stomme fout. Arno moet Andre zijn. Sorry

Kik

knabenkraut

Dag Kik,


gisteren nog even terug geweest maar men had de berm gemaaid helaas.
De plek is iig opgeslagen in m'n geheugen. Wie weet? ;)
De Witte duifridderzwam is ook na 8 jaar weer te voorschijn gekomen.
groetjes,
Dini

kvb

Dini


Zo een lijstje heb ik ook. Zo is er altijd wat om naar uit te kijken.


Kik

Arno van Stipdonk

CiteerStomme fout. Arno moet Andre zijn. Sorry

Kik
No problem Kik. Is maar een geintje...

kvb

Dini

Weet jij wat jouw witte duifridderzwam een witte duifridderzwam maakte. Ik heb ook een witte ridderzwam die in de buurt komt van de jouwe maar ik blijf met een keus van 3 soorten zitten.
Deze stond onder eik. Heeft witte sporee en de kleine sporen met pukkeltje. Maximaal 80 mm en bijna zo goed als wit. Centrum hoed misschien een klein beetje kleur.
Geur is voor mij altijd een raadsel. Deze is bepaald zeldzaam in de duinen want ik heb hem in de tijd dat ik dit gebied intensief bezoek nog nooit gezien en nu ook maar 5 exemplaren gevonden.

Kik

knabenkraut

Dag Kik

Het opvallende verschil voor mij was de inwitte kleur en de kleverige hoed.
Vorige week heb ik waarschijlijk de Witte ridderzwam gevonden maar daar ben ik nog mee aan het puzzelen. Ik zal de foto van de vermoedelijke WRZ hier onderplaatsen.
Succes met de determinatie ;)  
groetjes,
Dini