larven Dolycorus baccarum

Gestart door michiel k, oktober 06, 2006, 21:51:36 PM

Vorige topic - Volgende topic

michiel k

De onderstaande wants had ik gedetermineerd als Dolycorus baccarum.  :unsure: Nu vraag ik me af of de larven die op de zelfde plant zaten bij deze wants horen. De foto's zijn genomen in Zweden.  
Michiel van Kerkvoorde

michiel k

Dit zijn de larven.
Michiel van Kerkvoorde

gardensafari

Nee, dit zijn larven van de groene stinkwants (Palomena prasina).
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

roelandlibeer

Nimfen. Moeilijk, want we weten er zo weinig van. De nimfen lijken inderdaad op de nimfen van Palomena prasina maar misschien zien de nimfen van Dolycoris baccarum in een van de stadia er wel ongeveer hetzelfde uit. Daarvoor heb ik geen vergelijkingsmateriaal.
Ik zeg dit omdat ik vind dat de bandering van de antennes van de nimfen wel wat overeen komt met die van de volwassen D. baccarum.

Een goed nederlandstalig wantsenstandaardwerk zou heel welgekomen zijn...  

gardensafari

Citeer
Een goed nederlandstalig wantsenstandaardwerk zou heel welgekomen zijn...
Zéér juist!
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

gardensafari

CiteerDe nimfen lijken inderdaad op de nimfen van Palomena prasina maar misschien zien de nimfen van Dolycoris baccarum in een van de stadia er wel ongeveer hetzelfde uit. Daarvoor heb ik geen vergelijkingsmateriaal.
Ik zeg dit omdat ik vind dat de bandering van de antennes van de nimfen wel wat overeen komt met die van de volwassen D. baccarum.

Ik ben zo vrij om het hiermee niet eens te zijn. Larven van D. baccarum zijn nooit groen met zwart, maar altijd rood(bruin) met zwart en opvallend harig. Deze zijn geheel kaal, en beide lijken mij dan toch ook echt groene stinkwantsen.
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

roelandlibeer

't was maar een idee, ik ken niet alle nimfenstadia van D. baccarum...

michiel k

OK, groene stinkwants dus.
Roeland en Hans bedankt voor jullie antwoorden.  
Michiel van Kerkvoorde