vleermuis in vlucht fotograferen

Gestart door jeroenroelofsen, mei 08, 2011, 13:40:12 PM

Vorige topic - Volgende topic

jeroenroelofsen

Hallo

Ik zit met nogal een prangende vraag.

Op de plek waar ik mijn honden uitlaat, vliegen 's avond behoorlijk veel vleermuizen. Verschillende soorten en maten, van klein tot groot. Tot zover gaat mijn kennis.
Nu mijn vraag. De vleermuizen hebben een soort van plek waar ze het pad op duiken dat het bosplan in loopt. Dat is dus eigenlijk een ideale plek om ze vliegend op de foto te krijgen. Mijn idee is om dit met een groothoek lens te doen. Deze dan schuin omhoog te richten. En de vleermuizen als het ware te bevriezen met een flits. Technisch allemaal niet zo moeilijk, echter
Is flits licht schadelijk voor vleermuizen (in vlucht)?

Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Johannes Regelink

Nee, is niet schadelijk, uiteraard wel enigzins verstorend.

Als bijlage heb ik een artikel van Kamiel Spoelstra in de VLEN nieuwsbrief toegevoegd die daarin over het fotograferen van vleermuizen met een normale camera beschrijft: doe er je voordeel mee!

jeroenroelofsen

Hoi Johannes

Bedankt voor je reactie. En de PDF. Dat is ook ongeveer hoe ik het in mijn hoofd heb zitten.
Later deze week maar eens tijd voor maken om het uit te proberen. Eventuele resultaten zal ik hier wel delen dan :)
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)