Ook Raphidioptera (Kameelhalsvliegen)

Gestart door blaauw7, mei 10, 2011, 20:00:29 PM

Vorige topic - Volgende topic

blaauw7

Vandaag geklopt uit een struik in de tuin. Welke Raphidioptera is dit?
Groeten,
Dick Belgers

Arp

Ha Dick,

Leuk, nog eentje  :blink:

Het zal danwel Xanthostigma xanthostigma of Subilla confinis zijn. De vleugeladering van beide lijkt erg op elkaar, met enkele subtiele verschillen in de voorvleugel die echter variabel zijn en een duidelijk verschil in de achtervleugel dat van dergelijke foto's alleen met lang puzzelen zichtbaar te maken is. De kopvorm van Xanthostigma is veel scherper driehoekig naar de nek toe, maar dat vertekend nogal snel - ik vind het van foto's nog steeds moeilijk in te schatten.

Bij deze heb ik de indruk dat de kop ook nog net Subilla zou kunnen zijn, maar de vleugeladering heeft apicaal meer van de (zwakke) kenmerken voor X.x.. Kortom, ik durf nog niet goed (ook nog niet genoeg ervaring met deze beesten) en zou de achtervleugel moeten zien om zeker te gaan ...

Heb je haar nog?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

blaauw7

Ik heb haar nog Arp. Ik zal kijken of ik een foto van de achtervleugel kan maken.
Groeten,
Dick Belgers

Arp

#3
Ha Dick,

Ik had naar analogie van mijn eigen puzzeltje voor Subilla confinis nog even met jouw foto zitten rommelen.

Het lijkt me dat ik hier in de achtervleugel (groen=radiussector; geel=media; rood=verbindingsader) een normale "dwars"ader als verbinding tussen basis van radius en media zie. Vergelijk met mijn Subilla of met deze waar de rode er uitziet als een lengteader.

Ook de adering van de vleugeltip lijkt op X.x. te duiden (maar is zwak kenmerk meen ik) en de kopvorm is goed als driehoekig te interpreteren (blijf het lastig vinden). Ik zet mijn centjes in op Xanthostigma xanthostigma, maar zou een foto van de achtervleugel nog steeds geweldig vinden voor bij het soortenoverzicht  B)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

blaauw7

Groeten,
Dick Belgers

Arp

Geweldig Dick :duim: Had ik het goed gezien B)

Ik durf het bijna niet te vragen, maar heb je eventueel een uitsnede met beide vleugels (of desnoods een aparte van de voorvleugel) voor het soortoverzicht? Het zal de eerste correct ingevoerde X.x. zijn, dus leuk voor erbij ...
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

blaauw7

Zal ik voor je regelen Arp. Dat verdien je zeker na al dat werk. Mijn complimenten :duim: . Wordt wel morgen.
Groeten,
Dick Belgers

Arp

Geen haast natuurlijk Dick - hartelijk dank alvast voor de moeite  ;)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

blaauw7

Groeten,
Dick Belgers

Arp

#9
Helemaal geweldig Dick!  :duim:

... ennnn ... bizar en opvallend ... deze heeft óók dubbele dwarsaders in het pterostigma van de voorvleugel  :o Op de foto van de rechter(voor)vleugel, in het zijaanzicht hierboven ergens, lijkt dat niet het geval te zijn ?? Is deze inderdaad asymetrisch? Edit/P.S. Of zijn dit de rechter vleugels, vanaf de onderkant?

Het is wel enigszins verontrustend dat we binnen de weinige op naam gebrachte waarnemingen van kameelhalzen op wrn nu voor 3 soorten een aberratief exemplaar hebben met twee dwarsaders in hte pterostigma van de voorvleugel. Allemaal dames overigens, maar daar zal ik verder maar niets achter zoeken dan  ;)


Atlantoraphidia maculicollis (f)
Aberratief: twee dwarsaders in pterostigma voorvleugel.

Foto: cc-by-nc-nd Menno van den Bos
Subilla confinis (f)
Aberratief: twee dwarsaders in pterostigma voorvleugel.

Afbeelding: (c) Jacomijn Prinsen
Xanthostigma xanthostigma (f)
Aberratief: twee dwarsaders in pterostigma voorvleugel.

Foto: cc-by Dick Belgers
Eén ding moge duidelijk zijn: Nederlandse Kameelhalsvliegen lezen niet graag Duitstalige handboeken  :wacko:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)