Hoofdmenu

muggen?

Gestart door ratje, mei 10, 2011, 11:51:13 AM

Vorige topic - Volgende topic

ratje

Op het laken kreeg ik bij het lamplicht een aantal muggen? Hoewel ik eigenlijk niet weet of het muggen zijn. Het is een nieuwe wijk met veel wilde begroeiing. Misschien kan iemand helpen met de soorten?

Dieter

Hoi Hannie,
Probeer de eerste soort eens bij de Hymenoptera, wespen, bijen en mieren forum. Ziet er me een sluipwesp uit, maar ik ben niet zeker. ;)
Evolution is like modifying a machine while it's running. (Karel Liem)
FUNGI are FUN!
KVMV

LakeSide

1, 2 en 4 zijn sluipwespen: Netelia testacea

3 is een schietmot.

Dieter

Netelia testacea lijkt het me niet te zijn, die is donkerder op het uiteinde van het abdomen dacht ik, wat hier op het eerste zicht niet het geval is. Tenzij het gewoon minder duidelijk is dan op de andere foto's die ik er van gezien heb.
FUNGI are FUN!
KVMV

ratje

Hoi Dieter, ook aanwezig? ;D  De foto's zijn met flits gemaakt. Hoewel ze bij daglicht ook dezelfde kleur hadden, er waren er een paar naar binnen gekomen.

LakeSide

Ik dacht dat N. testacae de enige was met een rood/gele kleuring op de kop?

nielsyese

Waarom geen Ophion spec. in plaats van Netelia? De areola lijkt me geopend.
Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

Dieter

Ja Hannie, ook aanwezig.  B)
Ik sluit me trouwens aan bij Niels-Jan.
FUNGI are FUN!
KVMV

Alyn

En heeft iemand een idee wat dit voor prachtig beestje is? (5 a 6cm lengte totaal)
Het zat vanmorgen op mijn tuindeur.
Onhollands groot en ziet er vervaarlijk uit vind ik.

ratje

Heren bedankt voor jullie goede raad  :duim:
En Alyn dit beestje kwam ik ook tegen, Niet dat ik weet hoe hij/zij heet. :D

nielsyese

Het beestje van Alyn is een Tanyptera, ik kan niet goed zien of de trochanters nu zwart of oranje zijn, anders zou ook de soort gezegd kunnen worden.
Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

Alyn

Niels-Jan, dankjewel! Volgens mij zijn ze roze. Hoe heet dan de ondersoort?
Is het niet vreemd dat ik deze mug nog nooit eerder gezien heb in mijn tuin? En zo groot ook. Zou het iets met de warmte en droogte te maken kunnen hebben?
Ik las dat ze vooral in vochtige bossen voorkomen.

Alyn

jack_windig

Over de sluipwespen: voor zover ik kan zien zijn het Ophion soorten, maar eigenlijk moet je de vleugeladering wat beter zien. Zowel Netelia als Ophion soorten hebben die bruin met gele tekening, en helaas is die binnen soorten byzonder variabel en kan je er geen soort aan herkennen. Er zijn 15 Ophion soorten in Nederland, sommige schijnen herkenbaar te zijn, maar van veel weten de wetenschappers ook nog niet hoe ze uit elkaar te houden zijn. Er zijn 17 Netelia soorten in Nederland, en ik ben bang dat die ook moeilijk uit elkaar te houden zijn.

ratje

Dit is waarschijnlijk dezelfde als van Alyn?