Hoofdmenu

3 micro's

Gestart door Sjoerd, mei 05, 2011, 21:03:32 PM

Vorige topic - Volgende topic

Sjoerd


Vandaag deze drie micro's, ik kan er niets van maken :-\ 
1. Ik denk een mineerder, héél klein maar ik kan hem niet vinden.
2. Parornix spec.?
3. In de richting van ancylis? Zou volgens mij niet zo lastig moeten zijn, maar toch zie ik m niet...

Wie kan er iets van zeggen?
Alvast bedankt!

Sjoerd

Hier nog een, ook van gisteren. Helaas inmiddels overleden.
Ik kom uit op Ph. anderidae, vooral vanwege de spanwijdte, die is ongeveer 5 mm.

JohnvR

#2
Ha Sjoerd,

Anderidae zou zo maar kunnen. De vindplaats is dan wel belangrijk. Op bladmineerders.nl staat:
CiteerSterke voorkeur voor heel kleine zaailingen die groeien tussen lage planten
(het gaat om berk).

Een uiterlijk kenmerk valt te lezen op lepiforum. Bij anderidae zijn de zijden van de thorax (tegum) roodbruin en zilverwit, aansluitend aan de wortelstreep. Bij ulmifoliae is het alleen roodbruin. Op jouw foto lijkt dit het geval, maar ik vind het van deze toch wat onscherpe foto lastig te beoordelen hoe het nu zit met thorax en tegum of dat het wit daar net langs loopt (bij een paar foto's van ulmifoliae zie je dat).

EDIT: Op UKMoths staan zeer sterk getekende exemplaren van anderidae. Als je daarop ziet hoe de witte lijnen richting de kop lopen, dan twijfel ik toch wel over jouw exemplaar. Grootte is overigens vaak een lastig kenmerk.

N.B. Je eerste drie zijn denk ik een van de Nepticulidae, parornix spec. idd en de derde zou ik nog verder naar moeten kijken.

Groeten,
John


Sjoerd

Hoi,


ja dat kenmerk had ik gelezen, maar ik vind het lastig te beoordelen, maar ik zal er nog even naar kijken. Ik zal hem in ieder geval bewaren.
In ieder geval zijn op de vindplaats kleine berkjes aanwezig (ongeveer 1 meter hoog). Er zullen waarschijnlijk ook kleine zaailingen aanwezig geweest zijn, maar dat zal ik binnenkort nog even checken.
Ook bedankt voor de andere!

Sjoerd

Kan iemand nog iets zeggen over die laatste bladroller?

JohnvR

Hey Sjoerd,

Gefeliciteerd admin! Goed bezig.

Van de bladroller kan ik weinig maken, lijkt nog het meeste op Ancylis mitterbacheriana.

Groeten,
John

Elachista

Ik zeg, Cosmiotes spec (nu Elachista), Parornix anglicella en Ancylis uncella
Groet,
Tymo

Sjoerd

Ok bedankt!


en @John: Bedankt!;)