(illegaal!) gezenderde Korhoen

Gestart door Ted van der Knaap, mei 10, 2011, 18:25:36 PM

Vorige topic - Volgende topic

Ted van der Knaap

Zat even te twijfelen om dit in het topic "vogelnieuws in de media" te plaatsen maar denk dat dit nieuws wel een eigen topic verdiend.

Uit de nieuwsbrief van Natuurmonumenten:
http://www.natuurmonumenten.nl/content/overijssel-werkt-niet-mee-aan-reddingsplan-korhoen?utm_source=VNO%2Bmei&utm_medium=e-mail&utm_campaign=Van%2BNature%2BOnline

Waar gaat het heen als mensen op eigen initiatief (hoe goed bedoeld ook) "in gaan grijpen" om de natuur te beschermen/behouden.

Zo weinig ex. nog in Nederland en dan zelf een haan/hen vangen en zenderen  ??? 

groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Jeroen Nagtegaal

#1
Zou ook goed een vogel kunnen zijn van een van de uitzet-projecten met zenders!
Veluwe - Salland is een aardige afstand, maar ik zou er niet van opkijken.

Edit: Even een aanvulling.
Ik ben bekend met (een van de) onderzoekers naar Korhoen in NL bij de herintroducties. Deze worden alle met zender losgelaten. De laatste loslaatactie is ca. een jaar geleden gebeurd. Ik zal vanavond navraag doen. Eens kijken of hij er meer van weet.

Overigens lijkt het mij niet aannemelijk dat er al vogels gezenderd worden/werden in Salland. Hierbij loopt al een redelijke tijd een discussie over het wel of niet vangen/zenderen...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

HPM

Volgens mij is het niet zo simpel als je het voorstelt, Ted. Als ik het goed begrijp hebben Natuurmonumenten, Staatsbosbeheer en het Nationaal Park Sallandse Heuvelrug gezamenlijk vergunning aangevraagd om te zenderen. Tot hun verbazing is die aanvraag door de Provincie afgewezen. Dat is ook het onderwerp van het artikel.
Ik kan me voorstellen dat er al voorzieningen waren getroffen in de (kennelijk voorbarige) veronderstelling dat de vergunning wel zou afkomen. Zo zullen er zenders zijn aangeschaft, een onderzoeker zijn aangesteld enz.
Uiteraard mogen de organiasaties niet goedkeuren dat er onwettelijk gevangen en gezenderd wordt. Toch lijkt het mij niet zo waarschijnlijk dat een onderzoeker het heeft gedaan zonder dat iemand anders ervan af wist. Het was de bedoeling dat het zou  gebeuren en het is gebeurd en nu komt er toch geen vergunning. Het kan best dat de directies daardoor in verlegenheid zijn gebracht. Het lijkt er sterk op dat een onderzoeker nu de zwarte piet krijgt toegespeeld.
Herman van der Meer

Jan vH

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op mei 10, 2011, 18:47:05 PM
Zou ook goed een vogel kunnen zijn van een van de uitzet-projecten met zenders!
Veluwe - Salland is een aardige afstand, maar ik zou er niet van opkijken.

Dat lijkt me sterk, tot nu toe zijn de Veluwe-Korhoenders alleen in het centrale deel van de Veluwe gezien (Hoge Veluwe, Hoog Buurlosche Heide en Deelerwoud, zo'n 10 km van de plek van uitzetten). Het lijkt me wel erg toevallig als er dan opeens eentje naar de Sallandse Heuvelrug vliegt. Ik vraag me zelfs af of er nog wel exemplaren over zijn, de laatste waarnemingen van de Korhoenders die kan vinden zijn al meer dan een jaar oud.

Misschien is een vogel die op de Sallandse Heuvelrug is uitgezet wel een mogelijkheid.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

GijsB

Ik heb hier wel eens iets in een lezing over gehoord.
Een groot probleem bij de korhoenders is dat al een aantal jaar alle jongen dood gaan in de kuikenfase (het percentage uitgekomen eieren is boven gemiddeld, vorig jaar zelfs 100%). Er is dus onderzoek nodig om de doodsoorzaak van de jongen te achterhalen. De vrouwtjes zijn echter onvindbaar als ze eenmaal op het nest zitten en jongen hebben. Als deze jongen niet gevonden worden kan de doodsoorzaak niet achterhaald worden en is de korhoen dus sowieso verloren.

Volgens mij had de gemeente ook al toestemming gegeven voor het onderzoek maar werkten alleen de provincie  en het rijk nog niet mee.
Gijs

HPM

Er is wel degelijk een vergunning voor het onderzoek, inclusief zenderen afgegeven!

"Ontheffing project 'Telemetrisch onderzoek Korhoen Sallandse Heuvelrug' 20 februari 2011 - besluit"

Dit is de volledige tekst van de vergunning, gedateerd 15 februari 2011:
http://www.hetlnvloket.nl/txmpub/files/?p_file_id=2200522
(pfd, 7 pp, 108 kb)

Wie begrijpt het nog?

Herman van der Meer

Maico Weites

Maico
Waarnemingen en foto's:
Nederland: https://waarneming.nl/users/15919/
Rest v/d wereld: https://observation.org/users/15919/

GijsB

Citaat van: HPM op mei 10, 2011, 19:35:45 PM
Er is wel degelijk een vergunning voor het onderzoek, inclusief zenderen afgegeven!

"Ontheffing project 'Telemetrisch onderzoek Korhoen Sallandse Heuvelrug' 20 februari 2011 - besluit"

Dit is de volledige tekst van de vergunning, gedateerd 15 februari 2011:
http://www.hetlnvloket.nl/txmpub/files/?p_file_id=2200522
(pfd, 7 pp, 108 kb)

Wie begrijpt het nog?

De provincie was in ieder geval nog tegen.
Gijs

HPM

Ik denk dat ik het nu ineens begrijp. De rijksoverheid heeft ontheffing op de FF-wet verleend, maar de provincie wil niet meewerken.
Zoiets verwacht je natuurlijk niet.

Herman van der Meer

Yeronimo

Soortgelijk onderzoek wordt toch eigenlijk ook in Duitsland uitgevoerd?
Waarom in Nederland ook doen? Wat zou in Nederland een extra voordeel zijn? Volgens mij spelen in Duitsland dezelfde problemen net als in Belgiƫ en zou het onderzoek dus dezelfde resultaten moeten krijgen.
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

HPM

Citaat van: Yeronimo op mei 10, 2011, 20:30:26 PM
Soortgelijk onderzoek wordt toch eigenlijk ook in Duitsland uitgevoerd?
Waarom in Nederland ook doen? Wat zou in Nederland een extra voordeel zijn? Volgens mij spelen in Duitsland dezelfde problemen net als in Belgiƫ en zou het onderzoek dus dezelfde resultaten moeten krijgen.

Dat weet je pas als je onderzoek hebt gedaan.
Herman van der Meer