Onbekende wants

Gestart door Actiereactie, oktober 05, 2006, 19:04:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

Actiereactie

Weet iemand de exacte naam van bijgesloten insect waarbij ik denk dat het om een wantssoort gaat.
Tevens heb ik een erg gelijkende maar dan rood exemplaar, betreft het dezelfde soort in een ander stadium?

gardensafari

Heb je niet wat meer foto's en ook van die rode. Ik zou graag de bovenkant ook willen zien. De vleugels van deze groene lijken mij volkomen ontwikkeld, dus is het een adult. Groene wantsen kleuren overigens wel vaker rood of bruin in het najaar.
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Actiereactie

Hoi Hans,
Helaas heb ik wel meer foto's maar zijn deze allemaal van de zijkant genomen.
De vleugels waren volgens mij inderdaad helemaal ontwikkeld.
Ik weet van het verkleuren van Groene wantsen daarom ook de aanname dat het wellicht dezelfde soort betreft. De foto van de rode variant is niet van mij dus ik zal persoon in kwestie vragen of ik hem hier kan plaatsen voor determinatie, deze is overigens ook van de zijkant maar wellicht zijn er andere foto's van.

Wat ik alvast wel kan bieden is een grotere versie van een andere foto van de groene, maar als geschreven dus ook van de zijkant dus voegt waarschijnlijk maar weinig toe.
Maar goed niet geschoten is altijd mis, je vind hem hier:

http://www.actiereactie.com/fotolog/images/Onbekend-2.jpg

gardensafari

#3
Begin een vermoeden te krijgen. Ga er morgenavond mee aan de slag, tenzij morgen iemand eerder langs komt die weet welke het is....
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Actiereactie

#4
Hierbij alsnog de rode variant, in de hoop dat het beestje zijn naam vindt.




wilde

De wantsen zien er zo 'propperig' uit. Ze lijken verder wel wat op de blindwants Amblytylus nasutus, maar misschien zit ik helemaal naast, want dat gebeurt nog al eens. :)  
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

gardensafari

Hoewel ze veel op elkaar lijken, hoeft het niet zo te zijn dat de groene en de rode ook daadwerkelijk tot één en dezelfde soort behoren. Een voor het determineren echt bruikbare foto zit er helaas nog altijd niet bij, maar vanwege het kennelijk ontbreken van de ocelli ben ik het met Albert eens dat het lijkt te gaan om blindwantsen.
De groene doet dan erg denken aan Apolygus lucorum. Maar een Lygocorus spec. durf ik ook niet uit te sluiten.
De bruine kan dezelfde zijn als de groene, vooral omdat een aantal wantsensoorten voor de overwintering verkleurt van groen naar bruin, maar ik ben bij de blindwantsen in mijn boeken een dergelijke soort niet tegengekomen. Dus heb ik daar een gebrek aan kennis. Ook de leden van het geslacht Alloeotoumus zijn wel wat gelijkend.
Betere foto's van de bovenkant zijn echter zeer gewenst. We kunnen dan ook de verhoudingen tussen de verschillende lichaamsdelen beter zien. Garantie echter dat we er dan wel uitkomen, geven we niet  :P  
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Actiereactie

Albert en Hans, in ieder geval heel erg bedankt voor de moeite, erg veel gelijkende soorten inderdaad, leert ons in ieder geval de eerst volgende keer meer foto's te nemen :-)

Berend Aukema

De groene is Closterotomus norwegicus, zeer algemeen. Lijkt veel op Adelphocoris lineolatus (licht behaard) en A. quadripunctatus (zwart behaard), maar de halsring is dikker!

De rode is veel minder algemeen en leeft monofaag op kattestaart: Adelphocoris ticinensis. Waar is dit plaatje genomen?