Grote aardster?

Gestart door hermankoek, oktober 05, 2006, 14:31:32 PM

Vorige topic - Volgende topic

hermankoek

Is dit allemaal grote aardster of is de laatste aardster een andere (vierslippige aardster)? De witte Bittere kaaszwam!
Met vriendelijke groet
Herman Koek

hermankoek

De 'mondjes' zijn wel verschillend maar zal de leeftijd zijn denk ik.
Met vriendelijke groet
Herman Koek

hermankoek

Hier is al een en ander van afgevreten door slakken maar is dit dezelfde (grote aardster)?
Met vriendelijke groet
Herman Koek

hermankoek

Bittere kaaszwam?
Met vriendelijke groet
Herman Koek

Drachten

#4
de laatste lijkt mij idd de vierslippige! kaaszwam lijkt mij ook een goede optie...al die druppeltjes.. lijkt de bittere kaaszwam.

vlekte hij bij druk? je hebt zeker niet ff lekker geproefd? zoja: erg bitter? ook nog na enkele min. --> bittere kaaszwam.  
Met uitzinnig vriendelijke mycologische groet'n

Menko

http://www.weatherservice.nl/skyalert.htm

hermankoek

Menko,
Ik vond het zonde om het aan te raken met al die schitterende druppels erop. Deze zouden er zeker afvallen. Ik beloof je dat ik een volgend keer ga proeven.
Met vriendelijke groet
Herman Koek

a.houter

Aardsterren zijn redelijk goed op veldkenmerken te onderscheiden, maar dan moet je eigenlijk toch het materiaal bij de hand hebben, en dan het boekje van Leo Jalink erbij "Aardsterren van Nederland en België".
Belangrijk bij determinatie zijn de vorm van de mond, en het al dan niet aanwezig zijn van een hof rond de mond. De Vierslippige aardster heeft een geprononceerd 'Hof', wat niet aanwezig is op de laatste opname. De Grote aardster heeft op die leeftij het bolletje op een dun steeltje staan. Dat kun je ook niet zien. Oppervlakkig gezien lijkt het ook wel wat op de Grote vierslippige aardster. Maar dan moet je behoorlijk stevig in je schoenen staan om die op te voeren.
Van verder belang is ook of de slippen dubbelgelaagd zijn, dwz dat er een soort kuipje op de grond achterblijft waarop de staande slippen zijn bevestigd. Zelfs het al dan niet blijven plakken van zand oid aan de onderkant van de slippen telt mee voor determinatie.

Een foto alleen is niet voldoende denk ik Herman; er moeten een heel stel kenmerken bij genoemd worden, maar dan moet je natuurlijk wel weten om welke het gaat.
Bovendien worden in de gangbare boeken (Phillips, Gerhardt) te weinig soorten behandeld voor een goed vergelijk.
;)
@ndré
Admin. Paddestoelen
----------------------------------
Disclaimer
----------------------------------
Ondanks alle aan de samenstelling van dit bericht bestede zorg, kan ik geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden voor eventuele directe dan wel indirecte schade voortvloeiende uit enig gebruik van dit bericht, de opgenomen links en attachements.

This message is provided "as is" without warranty of any kind. In no event shall I be liable for any loss of profits, loss of business, loss of life, loss of use or data, interuption of business, or for indirect, special, inci

hermankoek

André ik kom binnenkort toch nog een keer ter plekke en zal er aan denken om zoveel mogelijk van de kenmerken die je nu hebt opgenoemd te registreren al begrijp ik dat het moeilijk zal blijven. Het waren mijn eerste aardsterren en vind dit op zich al een fenomeen om te zien. In ieder geval bedankt.  
Met vriendelijke groet
Herman Koek

Corryabbink

#8
Dag allemaal,

Naar ik weet heeft een Vierslippige of Grote vierslippige aardster altijd 4 slippen ik zie er hier 5 en 6 op de foto. Dan zou het geen van die 2 soorten kunnen zijn.

M.i. Kom je dan op Grote aardster(Geastrum pectinatum uit). Dat steeltje zou nog wel eens kunnen krimpen .......

Herman niet teveel naar me luisteren ik ben nog maar een beginneling op dit gebied.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

hermankoek

Corry, wat betreft de onderste foto van de aardsterren had ik er een van voren gemaakt. Is helaas niet helemaal scherp. Deze had duidelijk vier slippen tegenover de anderen 5 of of 6
Met vriendelijke groet
Herman Koek

Corryabbink

Dan kunnen het meer soorten zijn? Weet je ook nog hoe groot ze waren? Zou ik ook meten.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

a.houter

Leo Jalink stelt voor beide Vierslippigen: 4 slippen (soms 5, zelden 3 of 6). De benaming is dus wat betrekkelijk.
Mijn commentaar was vnl op de derde foto gericht. Aan de eerste twee twijfelde ik of het wel dezelfde soort was. Wat als ze allemaal dicht bij elkaar groeiden. Daarom hield ik mij in het midden. Je moet echt het materiaal in handen hebben, zodat je alle (kleine) details kunt nagaan. Maar dan is het best op veldkenmerken te doen.
;)  
@ndré
Admin. Paddestoelen
----------------------------------
Disclaimer
----------------------------------
Ondanks alle aan de samenstelling van dit bericht bestede zorg, kan ik geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden voor eventuele directe dan wel indirecte schade voortvloeiende uit enig gebruik van dit bericht, de opgenomen links en attachements.

This message is provided "as is" without warranty of any kind. In no event shall I be liable for any loss of profits, loss of business, loss of life, loss of use or data, interuption of business, or for indirect, special, inci

a.houter

Overigens: hoe ouder Grote aardster wordt, hoe hoger het bolletje komt te staan, doordat de massa binnenin steeds droger wordt.
@ndré
Admin. Paddestoelen
----------------------------------
Disclaimer
----------------------------------
Ondanks alle aan de samenstelling van dit bericht bestede zorg, kan ik geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden voor eventuele directe dan wel indirecte schade voortvloeiende uit enig gebruik van dit bericht, de opgenomen links en attachements.

This message is provided "as is" without warranty of any kind. In no event shall I be liable for any loss of profits, loss of business, loss of life, loss of use or data, interuption of business, or for indirect, special, inci

Corryabbink

#13
OK André. Ik heb me ook al verbeeld dat het mogelijk 2 soorten betrof. Bedankt voor de informatie het steeltje krimpt dus echt :D
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

hermankoek

Deze aardsterren stonden allemaal binnen een straal van 20 meter van elkaar.  
Met vriendelijke groet
Herman Koek

JW_2all

#15
CiteerDeze aardsterren stonden allemaal binnen een straal van 20 meter van elkaar.
Dat zegt niets; ik heb ook wel eens baretaardster en gekraagde aardster door elkaar zien staan binnen 1 vierkante meter. Ik hoop maar dat het echt een baretaardster was (maar heb Jalink's Aardsterren van Nederland en Belgie er toen wel bij gebruikt.

Het vervelende is dat ik bij jouw derde foto er zo op het eerste gezicht ook niet uit kwam. Het gaat om een aantal details o.a. van de mondzone en de apophyse (de uitzakking van de wand van het bolletje bij de overgang naar de steel), die op de foto op het eerste gezicht toch echt scherp te zien lijkt.

Bij de andere twee aardsterfoto's waag ik me niet aan een uitspraak, omdat gewimperde aardster en gekraagde aardster (althans de subvarieteit zonder kraag) er sterk op lijken. En daarom zou ik zelf ook de aardsterren in mijn handen willen houden, voor ik een uitspraak doe.
Groet,
Jan

hermankoek

Foto 1 een paar dagen later. Een gekraagde aardster dus. Net als foto 2
Met vriendelijke groet
Herman Koek

hermankoek

Met vriendelijke groet
Herman Koek