kameelhalsvlieg

Gestart door mennovandenbos, mei 07, 2011, 22:15:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

mennovandenbos

Toch maar ff proberen, iemand? http://waarneming.nl/waarneming/view/54296697
De eerst die ik ooit zie, echt een mooi beest.


grt,


Menno

Arp

Erg leuk - dit is een enigszins aberratief wijfje van Atlantoraphidia maculicollis, met voor de verandering eens twee dwarsaders in het pterostigma :P

Ik zou het leuk vinden "voor de verzameling" als je nog een mooie uitsnede kunt maken van grofweg de hele vleugel? *pllllease* :lol: (kun je ook hier uploaden, dan kan de plaat wat groter blijven) 
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

mennovandenbos

Natuurlijk wil ik dat. Dank voor de determinatie. Ik kan evt ook nog andere foto's voor je maken als je die nodig hebt.

grt,

Menno

Arp

Geweldig Menno, hartelijk dank! Ik zie dat je foto's op wrn onder een CC-BY-NC-ND licentie staan - ook daarvoor dank, ik zal er graag een keer gebruik van maken voor een online sleutel/overzicht voor de kameelhalzen :duim:

Begrijp ik dat je het beest nog hebt? Ga je het vrijlaten of komt het in je verzameling? In het laatste geval verzin ik wellicht nog iets als ik met de sleutel bezig ga, maar voor nu heb ik geen andere specifieke wensen die me te binnen schieten, behalve misschien iets in deze geest, maar dat zou sowieso al betekenen dat ze op een speldje gaat ...
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

mennovandenbos

Deze komt inderdaad in mijn collectie. Ik zal hem mooi opspelden.

grt,

Menno

Arp

Prima, als ik nog een detail verzin kom ik je lastigvallen  ;)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

mennovandenbos

Heb je hier wat aan voor je tabel?

Met prepareren was goed te merken dat de lange nek eigenlijk gewoon een deel van het borststuk is. Als je het voorste pootpaar omhoog deed, ging de nek mee omhoog. De poten zitten gewoon aan de nek vast.

grt,

Menno

Arp

Fantastisch Menno - ben er blij mee :duim: Rest van de vleugeladering lijkt idd behoorlijk "standaard" :lol:

Die "nek" is idd gewoon het halsschild - zit bij kameelhalzen ook ongebruikelijk ver naar de buikzijde omgekruld :)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

nielsyese

Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

mennovandenbos

Dank je, ik vind het zelf ook een topper.

Zat nog ff te denken. Misschien leeft het beest wel wat hoger in bomen. Anders zou die toch wel vaker gezien worden? Er zijn immers een paar fanatieke waarnemers in de Noordhollandse duinen. Bij mij kwam het beestje ook op hoogte binnenvliegen (boven in de badkamer).

Weet iemand waar die lange nek en platte kop voor is? Misschien om tussen boomschors naar beestjes te zoeken? Er staan wel twee grote eiken met veel dood hout erin voor mijn huis.

grt,

Menno

Arp

Voor zover bekend (!) vreten de imago's vrijwel alles wat ze voor de voeten komt en langzaam genoeg is (het zijn zelf geen bijzonder handige/vlotte beesten), waaronder vooral bladluizen en larvjes van diverse insecten (vliegen, LHBtjes etc), maar ook spinnetjes of hooiwagens worden wel verschalkt. De meeste gegevens over de voeding komen echter uit gevangenschap en zijn dus wellicht vertekend.

De larven leven idd jagend onder boomschors, een beetje vergelijkbaar met onze vuurkevers, maar er zijn ook soorten die (deels ondergronds) tussen de wortels van struiken e.d. jagen.

Wat de functie van die lange hals is? Your guess is as good as mine. De beesten vliegen niet heel handig, kunnen lopend al wat beter uit de voeten, maar vooral de hals/kop is weer wel heel bewegelijk en verrassend snel (met toehappen, als eenmaal de beslissing genomen is). Misschien dat de bewegelijke kop/hals een beetje van de andere klunzigheid compenseert ???

Dat je ze niet veel ziet heeft denk ik vooral als reden dat ze er domweg niet heel veel zijn (je vindt er meestal maar één of hooguit een paar tegelijk, en ook de larvjes worden zelden gevonden/getoond) en ook omdat de imago's relatief kort leven. De ontwikkeling van de larve duurt echter wel 2 tot 3 jaar. De eitjes worden ook weer dicht bij de grond gelegd, dus heel veel reden om in boomkronen te vertoeven lijkt er niet te zijn. Maar goed, die zijn ook slecht onderzocht over het algemeen, dus wie weet ...?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

grunsven

Er is wel gesugereerd dat ze de lange hals hebben om prooien te kunnen verrassen. Ze zouden vooral kleine prooien vangen en met die lange nek een prooi pakken voor ze zelf gezien zijn.

In hoeverre ze echt zelfzaam zijn weet ik niet. Ze zijn erg onopvallen en vliegen niet veel. Ik heb ook wel het idee dat ze veel in boomkronen zitten, daar is ook relatief veel prooi.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

Arp

Menno,

Mogen de extra foto's worden toevoegd aan je waarneming? Dan kunnen we ze makkelijker bij de soortinfo e.d. gebruiken :)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

mennovandenbos

Tuurlijk, ga je gang.

grt,

Menno

Arp

Met dank aan Jorgen staan ze erbij (ik mag dat niet ;) )

Menno, de vleugelfoto heb ik iets gedraaid, uitgesneden en verkleind naar 800pix. De laterale foto alleen heel iets uitgesneden en verkleind. Strikt genomen is dit tegen de "ND"-voorwaarde van jouw licentie (CC-BY-NC-ND), maar aangezien de foto's niet al bij de waarneming stonden, maar hier op het forum gold die licentie niet (deze waren nog gewoon volledig auteursrechtelijk beschermd).

Lang verhaal kort: als je het niet met mijn "versies" eens bent kun je ze natuurlijk weer verwijderen.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

mennovandenbos

Lang verhaal kort, ik vind het allemaal prima. Ik zet slechts mijn lens ervoor en doe klik. De natuur zelf is zo bijzonder.

grt,

Menno