Hoofdmenu

welke spitsmuis?

Gestart door Debby Doodeman, juni 06, 2005, 12:18:59 PM

Vorige topic - Volgende topic

Debby Doodeman

Wie kan mij vertellen welke spitsmuizen dit zijn?
De levende was een stuk kleiner (of gewoon jong?) en met een spitsere snuit.

http://www.waarneming.nl/foto_overzicht.php?wrn_id=273274

alvast bedankt,

Groetjes, Debby

Pim

Als je er niet zeker van bent kun je je waarneming het beste van een vraagteken voorzien.

Ik kan je niet helpen bij je vraag, maar dacht dat een bosspitsmuis meer voor de hand ligt, deze leeft niet alleen in bossen, maar ook in (riet)moerassen etc.

vriendelijke groet,

Pim Julsing

met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

Jan Zwaaneveld

#2
Hoi Debby,

Gezien de duidelijk zwarte kleur van de bovenzijde, de witte kleur van de onderzijde, de scherpe scheiding tussen die twee kleuren en de (zo te zien) vrij lange staart durf ik wel voorzichtig te stellen dat dit waterspitsmuizen moeten zijn. Andere Nederlandse spitsmuissoorten zijn bruiner, een aantal heeft niet zo'n scherpe afscheiding tussen donkere bovenkant en lichte onderkant of heeft een verhoudingsgewijs kortere staart.
Verwarring is mogelijk met Miller's waterspitsmuis, maar die komt niet in Nederland voor.
Mooie soort trouwens, ik heb 'm zelf nog nooit gezien.

Groeten, Jan
Lekker vogelen (mijn vogelblog)

Debby Doodeman

Bedankt voor jullie snelle reactie!
Ik heb hem op waterspitsmuis gezet, ik had nog een paar foto's bekeken op google en hij lijkt precies.
Maar zag wel dat dit de eerste waarneming op waarnemingen van deze soort is! Komt deze veel voor?
Ik zal nog even vertellen hoe ik aan de levende kom:
Hij zat op het gras, en bewoog niet. Toen ik hem oppakte bleek hij nog wel te leven, maar wel wat traag. Snel een foto gemaakt en weer los gelaten en toen kroop ie onder het gemaaide gras.

De dode muis was zelfs nog warm, klopt het dat als iets ze vangt ze een smerige geur afgeven zodat ze niet opgegeten worden? (de muis die ik vast had stonk trouwens niet)

thijs

Staat op de Rode Lijst van bedreigde zoogdieren(!)

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

Andre321

Ja,
Ik dacht ook dat het een waterspitsmuis was...maar die heb ik zelf nog nooit gezien (vreemd genoeg wel weer Millers waterspits, maar dat was in het buitenland). Deze waterspitsmuis is zo groot (7-10 cm) dat ie op grootte te determineren zou moeten zijn. Wat ik mis is de staart. Even opgezocht:
'De doorgaans tweekleurige staart is aan de onderzijde voorzien van een karkteristieke rij stijve haren'

simova

Over spitsmuizen gesproken: regelmatig loop ik hier in Almere in het natuurgebied "de Lepelaarsplassen" en elke keer zie ik dode spitsmuizen (weet helaas niet welke maar zal volgende keer een foto maken). Gisteren kwam ik op een wandeling van een uur 6 (!) dode spitsmuizen tegen. Ze lagen gewoon dood in het gras alsof ze ter plekke waren neergevallen.
Iemand enig idee waarom ik altijd dode spitsmuizen tegenkom?

thijs

Ik was er vandaag, en over een kilometer, had ik er vijf, het viel mij ook erg op...

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

Debby Doodeman

Misschien is dit de reden?
Toen ik ook een dode spitsmuis vond in het twiske vertelde de gids mij dat als ze gepakt worden ze een onaangename geur afgeven. Maar misschien zijn ze dan niet lekker, maar alsnog vaak dood...

Groetjes,
Debby

tekenaar

Met mijn langzame verbinding krijg ik de foto niet geopend. Is het mischien een heel grote foto???  
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

thijs

1 seconde, hooguit, fijn van m'n vaders werk. ^_^ (10 MB per seconde)
Maar ze zijn gewoon niet groot, 563 en 323,40 kb.
Kijk ff bij de eigeschappen van je verbinding, dan kun je zien of er iets fout gaat (bij verzonden en ontvangen bytes)

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

carel

Citeer563 en 323,40 kb
dit is al behoorlijk groot voor een langzame verbinding
je kunt de fotos makkelijk verkleinen naar 50kb scheelt een stuk voor diegene die
op een telefoonlijntje zitten
Carel van der Sanden

http://www.natuurlijk-erp.nl/