Hoofdmenu

ridderzwam?

Gestart door knabenkraut, oktober 04, 2006, 20:36:06 PM

Vorige topic - Volgende topic

knabenkraut

Deze zwammen stonden in een droge sloot. In de direkte omgeving stonden berken. Verdere omgeving veengebied.
Ze groeien in kleine bundeltjes en de doorsnee van de hoed was bij de grootste 4 cm.
Moet ik deze bij de ridderzwammen zoeken?
groetjes,
Dini

knabenkraut

nog een fotto van de lamellen.
groetjes,
Dini

kvb

#2
Dini

Ik denk witte bundelridderzwam. Beter herkenbaar als de vruchtlichamen afrijpen. Ik zie ze in het Twiske alleen in grotere bundels.


Kik

Drachten

was het geen viltige maggizwam? hoe rook de zwam? naar maggi (zeer kruidig) ?
Met uitzinnig vriendelijke mycologische groet'n

Menko

http://www.weatherservice.nl/skyalert.htm

Niko Buiten

#4
Menko,

De Viltige maggizwam is een melkzwam. Zijn dit melkzwammen? Volgens mij niet.

:)  
Groet,

Niko Buiten.


Drachten

#5
ik heb niet in de lamellen gesneden dus dat kan ik niet beoordelen. Weet alleen dat hij erg veel op de viltige maggizwam lijkt.. Waarom is het bijv. geen melkzwam dan?
Met uitzinnig vriendelijke mycologische groet'n

Menko

http://www.weatherservice.nl/skyalert.htm

Corryabbink

Ik dacht ook aan een melkzwam misschien wel dom daar Dini wel melkzwammen kent ;)  
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Niko Buiten

Ja, ik moet bekennen dat ik ook even aan melkzwammen dacht, maar er ook vanuit ga dat Dini die wel kent. Verder heb ik nog nooit melkzwammen in bundels zien groeien.
Groet,

Niko Buiten.


Drachten

#8
daar heb je idd gelijk in. Maar een trio vergroeide paddenstoelen hoeft niet meteen een bundelsoort te zijn. Tenzij de gehele vindplaats vergeven was van deze gebundelde zwammen  :lol:

Nogmaals, laatst ook maggizwammen gevonden, ze lijken er precies op, en de foto van de lamellen doet mij daarnaast ook erg aan een melkzwam denken.  
Met uitzinnig vriendelijke mycologische groet'n

Menko

http://www.weatherservice.nl/skyalert.htm

Corryabbink

#9
CiteerJa, ik moet bekennen dat ik ook even aan melkzwammen dacht, maar er ook vanuit ga dat Dini die wel kent. Verder heb ik nog nooit melkzwammen in bundels zien groeien.
Zo heb ik ook wel melkzwammen zien groeien o.a. de Viltige- en Rimpelige maar ik vond de steel onderaan zo dik.

Dini heb je niet geroken of geproefd?
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Drachten

Citeermaar ik vond de steel onderaan zo dik.
De steel van de maggizwam is ook vaak dik. check de soort maar eens op google.
lactarius helvus
Met uitzinnig vriendelijke mycologische groet'n

Menko

http://www.weatherservice.nl/skyalert.htm

knabenkraut

Nee het waren absoluut geen melkzwammen. De witte bundelridderzwam is het ook niet die heb ik al wel eerder onder handen gehad. En het was ook geen toevallige vergroeing want op 1 meter afstand stond weer een bundeltje.
Ik ben nog steeds aan het puzzelen ook met het basisboek maar kom er nog niet uit. Misschien dat ik over een paar dagen weer ga en wordt het dan wat duidelijker.
Fijn dat jullie allemaal meedenken  :D  
groetjes,
Dini

Drachten

#12
graag gedaan.  :lol:

het feit dat de rest ook gebundeld is schrijft de maggizwam helaas af...
Met uitzinnig vriendelijke mycologische groet'n

Menko

http://www.weatherservice.nl/skyalert.htm

knabenkraut

#13
Geroken heb ik wel maar kon geen geur waarnemen. Geproefd niet, ik wil toch nog altijd eerst weten met welke soort ik te maken heb voor ik ga proeven.
En bij beschadigen kwam er geen melk vrij.
groetjes,
Dini

Niko Buiten

In ieder geval heb ik nog nooit Melkzwammen op deze wijze in bundels zien groeien. Maar ik herken Melkzwammen dan ook aan andere kenmerken (m.n. melk).

Overigens is het geen Ridderzwam, Tricholoma, omdat daarvoor de plaatjes uitgebocht moeten zijn aangehecht. Bij Ridderzwammen ligt er als het ware een slotgracht om de steel en die zie ik hier niet.

Bij Bundelridderzwammen kunnen die plaatjes, zoals hier, wel breed zijn aangehecht.
Groet,

Niko Buiten.


a.houter

Al aan Clitocybe geotropa gedacht? ;)  
@ndré
Admin. Paddestoelen
----------------------------------
Disclaimer
----------------------------------
Ondanks alle aan de samenstelling van dit bericht bestede zorg, kan ik geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden voor eventuele directe dan wel indirecte schade voortvloeiende uit enig gebruik van dit bericht, de opgenomen links en attachements.

This message is provided "as is" without warranty of any kind. In no event shall I be liable for any loss of profits, loss of business, loss of life, loss of use or data, interuption of business, or for indirect, special, inci

Niko Buiten

#16
Nee, wel aan Nevelzwam, Clitocybe nebularis. Maar die ken ik ook niet in bundels.
Groet,

Niko Buiten.


knabenkraut

CiteerAl aan Clitocybe geotropa gedacht? ;)
Hoi Andre,

Nee niet aangedacht, ik zocht het meer in de bundels. Deze week ga ik hem weer even opzoeken. Het staalsteeltje en een hele jonge erg donkere berkenboleet staat er ook in de buurt dus genoeg te doen, of mee te nemen. :D  
groetjes,
Dini

Drachten

Met uitzinnig vriendelijke mycologische groet'n

Menko

http://www.weatherservice.nl/skyalert.htm

knabenkraut

Citeerdenk wel dat andré gelijk heeft.

http://www.provincia.ct.it/produzioni/Albu...%20geotropa.jpg
Wanneer nou niet? :D  :D  :D

Het lijkt er inderdaad heel veel op.
groetjes,
Dini

knabenkraut

Gisteren weer even een foto gemaakt.
groetjes,
Dini

a.houter

Ze waren tamelijk klein...zijn ze nog wat groter geworden?
Nu krijgt de grootste ook dat typische bultje van geotropa. Ik kan er nog steeds niets anders in zien. :unsure:  
@ndré
Admin. Paddestoelen
----------------------------------
Disclaimer
----------------------------------
Ondanks alle aan de samenstelling van dit bericht bestede zorg, kan ik geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden voor eventuele directe dan wel indirecte schade voortvloeiende uit enig gebruik van dit bericht, de opgenomen links en attachements.

This message is provided "as is" without warranty of any kind. In no event shall I be liable for any loss of profits, loss of business, loss of life, loss of use or data, interuption of business, or for indirect, special, inci

knabenkraut

CiteerZe waren tamelijk klein...zijn ze nog wat groter geworden?
Nu krijgt de grootste ook dat typische bultje van geotropa. Ik kan er nog steeds niets anders in zien. :unsure:
Hij heeft nu een doorsnee van 6 cm en begint de boole vorm duidelijk te verliezen.
Ik vind het wel leuk om hem verder te volgen :D  
groetjes,
Dini

a.houter

Dat kleine exemplaar wat ik had meegenomen sporuleerde (nog) niet...schiet dus ook niet op. <_<  
@ndré
Admin. Paddestoelen
----------------------------------
Disclaimer
----------------------------------
Ondanks alle aan de samenstelling van dit bericht bestede zorg, kan ik geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden voor eventuele directe dan wel indirecte schade voortvloeiende uit enig gebruik van dit bericht, de opgenomen links en attachements.

This message is provided "as is" without warranty of any kind. In no event shall I be liable for any loss of profits, loss of business, loss of life, loss of use or data, interuption of business, or for indirect, special, inci

knabenkraut

tja, geduld André, Marian heeft ons een mooi voorbeeld van geduld hebben gegeven afgelopen zomer ;)  
groetjes,
Dini