Hoofdmenu

Gewone ossentong?

Gestart door Ismael, oktober 04, 2006, 18:23:13 PM

Vorige topic - Volgende topic

Ismael

Hallo deze planten gevonden op een veldje. Het veldje ligt al zeker 25 jaar braak, daarvoor een huis gestaan. Het kan dus zijn dat het een verwilderde is. Is het dan ingeburgerd of hoe doe je dat dan?

1
Groeten Ismaël Wind

Ismael

Groeten Ismaël Wind

Ismael

Groeten Ismaël Wind

Windekind

Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Corryabbink

Ismael waar heb je die Ossentong gevonden? Is dat in een streek waar deze normaal ook voor kan komen?
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Ismael

Groeiplaatsen: Duinen, langs spoorwegen, ruigten, wallen, molenbelten, industrieterreinen en parkeerterreinen in de duinstreek, langs duinwegen, langs infiltratiekanalen, verlaten duinakkertjes, duindoornstruikgewas, rivierduinbosranden (Rijn), dijken en bermen (bron wilde-planten.nl)

Wat is de normale groeiplaats dan, waarschijnlijk meer richting de duinen dus? Deze is dus gewoon in Nijverdal gevonden daar is hij naar navraag nog niet eerder gesignaleerd. Dat doet mij dus vermoeden dat het een verwildere soort is, eerst geplant (25 jaar geleden) en nu uitgezaaid?
Groeten Ismaël Wind

Corryabbink

#6
Niet bij een spoor of op een industrieterrein? Ossentong vind ik eigenlijk nooit verwilderend vanuit tuinen. Ik heb ze zelfs nog nooit in tuinen zien staan. Misschien is deze er gekomen omdat er zand gestort is voor het dichten van de gaten of met de machines die het huis afbraken.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Ismael

Het is niet bij een spoor of industrieterrein. Maar het is vroeger waarschijnlijk wel met zand gestort. Het is er in elk geval droog. Misschien helpt het als ik zeg dat er  ook aardig wat Grote berenklauw staat en braam en mosplekken.

groetjes Ismael
Groeten Ismaël Wind

Corryabbink

#8
Ismael deze wordt dan als adventief beschouwd. Dat zijn de soorten die op industrieterreinen met duinzand meekomen ook.  

In dit geval kan er in het verleden ook gezaaid zijn om het braakliggende terrein een beetje leuker te maken. Dat doen ze in Wierden ook. Vaak zie je dan na jaren nog planten staan die er eigenlijk niet horen.  
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Ismael

OJA dat was de term daarvoor dat was ik vergeten. Wat houdt dat in voor de waarneming dan? Het is dus eigenlijk gebiedsvreemd. Het handhaaft zich in elk geval wel.

Greetings Ismael
Groeten Ismaël Wind

Corryabbink

In deze database krijgen ze de titel exoot mee. Bij Floron zou dat een cijfer zijn in dit geval geloof ik een 8.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Ismael

#11
Oke dan zal ik hem als exoot (dat is toch de ESC he?) invoeren. Bedankt voor alle info allen!

Groetjes Ismael
Groeten Ismaël Wind

Windekind

Hoezo, exoot ?
Hoezo adventief ?

Dit gaat mij allemaal wel erg kort door de bocht.

Graag uitleg, want ik begin hier zeer ernstige bedenkingen te krijgen.

Dat de standplaats en regio van voorkomen niet echt gebruikelijk is lijkt mij niet persé een reden te zijn ok de soort als b.v. adventief (onopzettelijk door de mens aangevoerd) op te geven.

Daar moeten m.i. duidelijk aanwijsbare redenen voor zijn , zoals onmiskenbaar opgebracht zand of andere merkwaardige soorten.

Hier wordt het de omgekeerde wereld. Als ik iets niet verwacht zal het wel adventief zijn.

mijn mening: gewoon invoeren zonder verdere opmerkingen omtrent exoot/adventief etc.


Elmar

Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Ismael

#13
Tja dat idee heb ik dus ook een beetje ja. Volgende planten staan er ook: solidago, brem, st. janskruid, veel mos, een grove den zaailing en deze grijs viltige anjersoort lijkt mij

Groeten Ismaël Wind

Ismael

#14
2 de bloem bij de plant
Groeten Ismaël Wind


Ismael

#16
Ja die hoort bij de plant erboven, erg anjerachtig. Ik weet bijna zeker dat het een gekweekt iets is maar hij heeft wel zaailingen niet dat dat nu speciaal is ofzo. Zeker geen ezelsoren
Groeten Ismaël Wind

Ismael

3 blad upclose

Groeten Ismaël Wind

Corryabbink

#18
CiteerDat de standplaats en regio van voorkomen niet echt gebruikelijk is lijkt mij niet persé een reden te zijn ok de soort als b.v. adventief (onopzettelijk door de mens aangevoerd) op te geven.

Daar moeten m.i. duidelijk aanwijsbare redenen voor zijn , zoals onmiskenbaar opgebracht zand of andere merkwaardige soorten.

Dag Elmar,

Langs het spoor, op industrieterreinen enz. worden veelal dergelijke planten gevonden. Nu worden het vaak urbane soorten genoemd maar in het verleden werden soorten die buiten hun oorspronkelijke plek van voorkomen gevonden werden vaak bestempeld als in wezen zijnde adventief.

Hierover wil ik al helemaal niet me je discussiëren want daarvoor ontbreekt me de kennis en hebben we allemaal onze eigen ideeën.
Daar zul jij wel meer verstand van hebben. Wat vind jij dan van het voorkomen van Grote tijm op een dergelijk terrein?
Je ziet het de leerling is nog steeds aanwezig ga je gang.

Mijn ervaring met braakliggende terreinen is dat er vaak toch in het verleden gezaaid of zand op aangebracht is.

Ik weet niet of deze de titel escape verdient. Voor adventief is er geen code. In ieder geval is het geen van oorsprong natuurlijke standplaats en denk ik dat je zoiets moet beschouwen als gevonden op een industrieterrein. Voor de rest moet je deze discussie niet met mij voeren daar ik me daar nooit erg druk over gemaakt heb en er bovendien het fijne niet van weet. Zoals je weet ben ik floriste en geen ecoloog of taxonoom.

Vroeger, toen ik pas begon, snapte ik het al helemaal niet en dacht heel simpel "als ze er staan dan horen ze er toch"
Wat dat betreft denkt Ismael al verder door.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Corryabbink

Dag Ismael,

Het is Prikneus(Lychnis coronaria). Dat is een tuinplant en zeker in dit geval een escape.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Windekind

Dag Corry,

het gaat er mij om dat het duidelijk wordt op basis waarvan de term "escape" of adventief wordt meegegeven. Dit moet m.i. eigenlijk altijd bij de opmerkingen worden geschreven.
Misschien kunnen er wat categoriën worden gemaakt.

Het maakt nogal verschil of er b.v. een soort wordt gevonden op een zeer bedenkelijke plaats tussen allerlei tuinplanten (mt de vuilniszak er nog naast bij wijze van spreken) of dat de soort langs de spoorrails wordt gevonden of misschien zelfs wel gewoon op een niet verwachte plaats. Of op opgebrachte grond op een industrieterrein of.....




Groet,

Elmar
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Corryabbink

#21
Citeerhet gaat er mij om dat het duidelijk wordt op basis waarvan de term "escape" of adventief wordt meegegeven. Dit moet m.i. eigenlijk altijd bij de opmerkingen worden geschreven.
Misschien kunnen er wat categoriën worden gemaakt.
Dag Elmar,

Dat ben ik met je eens. In dit geval is er niet veel keuze. Bij de opmerkingen zou Ismael nog kunnen zetten dat de soort op een braakliggend terrein is gevonden. Als de biotoop ingevuld wordt is dat probleem ook opgelost. Hier betreft het naar ik begreep stedelijk gebied. De categoriën hebben wel zin en zouden dan gelijk kunnen zijn aan de cijfercodes van Floron.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Ismael

#22
Hallo bedankt weer allemaal, en ik ben het er mee eens dat duidelijk moet blijken in wat voor gebiedsomstandigheden de plant is gevonden.
De soort al ingevuld als gevonden op braakliggend terrein als opmerking stedelijk gebied opgebracht zand.

Groetjes Ismael
Groeten Ismaël Wind

Windekind

Welke cijfercodes bedoel je Corry ?

Het aangeven van stedelijk gebied zou al zeker meer informatie bieden.
In dit geval zou denk ik ook aangegeven moeten worden dat de combinatie van planten aanleiding geeft om aan "aanvoer"  te denken.

Zinvol lijkt mij een lijstje met opties waarbij meerdere dingen aangekruist kunnen worden, zoals:

- aangevoerd zand
- samen met tuinsoorten
- met meerdere soorten die niet in dit district thuishoren
- meerdere soorten op zeer ongebruikelijke  standplaats
- op industrieterrein.

... en andere.


Elmar


p.s. Mij realiserende dat ook de eenvoud van de site bewaakt moet worden en gewoon een opmerking erbij ook verhelderend werkt, maar het later minder makkelijk maakt om statistiekjes te laten zien en conclusies te trekken, wat natuurlijk heel erg leuk en waardevol kan zijn.
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Ismael

Citeerp.s. Mij realiserende dat ook de eenvoud van de site bewaakt moet worden en gewoon een opmerking erbij ook verhelderend werkt
Dat lijkt mij ook! Hoewel een cijfercode ook erg makkelijk kan zijn. Ik ken de cijfercode van Floron niet helaas, daar zal ik eens naar kijken.

Ismael
Groeten Ismaël Wind

Corryabbink

#25
CiteerWelke cijfercodes bedoel je Corry ?

De code voor verwilderende planten t.w. 8 en 9. Ik heb het lijstje zo niet bij de hand maar een 8 is naar ik meen voor soorten die zich handhaven.

Verder blijkt uit de Floron-lijsten in welk gebied je geweest bent b.v. industrieterreinen, wateren enz. Dat kan hier ook ingevuld worden bij biotoop.

Je kunt wel veel meer punten maken maar dat schept ook meer verwarring en het begint ook al aardig op boekhouden te lijken. Ik heb het idee dat ik dan nog meer tijd kwijt word aan administratie dan aan veldwerk.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Windekind

Corry,

Ik weet wat je bedoelt:

op de km-hok lijst

8: verwilderd
9: uitgezaaid, aangeplant of adventief.

Ik zal de bijbehorende uitleg eens opzoeken.

Wanneer je het simpel wilt houden zou ik zeggen. Alleen escape aangeven als duidelijke kenmerken van  aanvoer aanwezig zijn.

B.v. tuinplanten, opgebracht zand e.d.. En opmerking er bij plaatsen gewenst.


De rest gewoon opgeven zonder aantekening, want dat is zo diffuus dat dat volgens mij zonder opmerkingen nergens toe leidt dan verwarring.

Of  dus de onderbouwing die ik niet ken van Floron. (even geen zin om dit nu op te zoeken, want ik wil zo even luisteren naar a saucer full of secrets van Pink Floyd, 1968)  :duim:

Elmar
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins