Groeit in boutengat van een biels

Gestart door hermankoek, oktober 04, 2006, 16:22:51 PM

Vorige topic - Volgende topic

hermankoek

Deze paddestoel groeit in een boutengat van een biels bij mij in de tuin. regelmatig komt er ergens zo een op. De lamellen lopen door op de steel. Krulzoom soort? Cantharel lijkt me bijna onmogelijk groeien niet zo volgens mij. Ruikt aangenaam. Er zijn niet zo veel soorten waarvan de lamellen dorlopen tot op de steel.
Met vriendelijke groet
Herman Koek

hermankoek

Met vriendelijke groet
Herman Koek

knabenkraut

Dag Herman,

Ik zelf denk meer aan een taaiplaat. Kijk maar eens bij Lentinus. Je hebt de Schubbige en de Tijgertaaiplaat, resp. groeiend op naald en loofhout groeiend.
groetjes,
Dini

hermankoek

#3
Dini,
Heb het nagezocht en is de schubbige taaiplaat. Deze blijkt inderdaad veel op spoorbielzen te groeien. Bij wrn.nl staat (Schubbige Taaiplaat - Lentinusus) vermeld, dit moet volgens mij (Lentinus lepideus) zijn. Misschien kan een van de admin's hier uitsluitsel over geven.
Dank je wel voor de hulp.
Met vriendelijke groet
Herman Koek

a.houter

Was het groeien op bielzen het enige criterium Herman? Er is nl nog een opvallend kenmerk. :unsure:  
@ndré
Admin. Paddestoelen
----------------------------------
Disclaimer
----------------------------------
Ondanks alle aan de samenstelling van dit bericht bestede zorg, kan ik geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden voor eventuele directe dan wel indirecte schade voortvloeiende uit enig gebruik van dit bericht, de opgenomen links en attachements.

This message is provided "as is" without warranty of any kind. In no event shall I be liable for any loss of profits, loss of business, loss of life, loss of use or data, interuption of business, or for indirect, special, inci

hermankoek

André ik weet niet waar je precies op doelt daarom zal ik er maar meerdere noemen.
1. Kan zelfs zonder hoed voorkomen
2. Lamellen bestaan uit korte lamellen en lamellen die tot op de steel doorlopen.
3. Lamellen zijn gekerft (mini zaagjes)
4. Als ie wat ouder is ontstaat er in de hoed meestal een kuiltje.
5. Veroorzaakt bruinrot
Ik weet niet of datgene wat je bedoeld er tussen zit.
Met vriendelijke groet
Herman Koek

a.houter

Dat zijn de kenmerken die je in een boekje kunt lezen. Wat ik graag had willen weten of je zelf geconstateerd hebt dat de lamelrand gezaagd is. Dat is een van de belangrijke kenmerken bij deze.
:duim:  
@ndré
Admin. Paddestoelen
----------------------------------
Disclaimer
----------------------------------
Ondanks alle aan de samenstelling van dit bericht bestede zorg, kan ik geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden voor eventuele directe dan wel indirecte schade voortvloeiende uit enig gebruik van dit bericht, de opgenomen links en attachements.

This message is provided "as is" without warranty of any kind. In no event shall I be liable for any loss of profits, loss of business, loss of life, loss of use or data, interuption of business, or for indirect, special, inci

hermankoek

#7
Nadat ik de paddestoel uit het gat had gepeuterd en een stuk van de hoed had afgebroken (zie foto) had ik dat wel gezien. Maar heb meer plaatjes en foto's vergeleken dan de (beschreven) kenmerken. Gelukkig heb ik nog een hoop te leren.
Klopt het dat de benaming van deze paddestoel in de lijst van waarneming.nl niet juist staat aangegeven?
Met vriendelijke groet
Herman Koek

a.houter

Klopt inderdaad Herman, bedankt voor de tip...is inmiddels aangepast.
:duim:  
@ndré
Admin. Paddestoelen
----------------------------------
Disclaimer
----------------------------------
Ondanks alle aan de samenstelling van dit bericht bestede zorg, kan ik geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden voor eventuele directe dan wel indirecte schade voortvloeiende uit enig gebruik van dit bericht, de opgenomen links en attachements.

This message is provided "as is" without warranty of any kind. In no event shall I be liable for any loss of profits, loss of business, loss of life, loss of use or data, interuption of business, or for indirect, special, inci