Oproep: Foto's voor nieuwe wantsengalerij op Natur-in-NRW

Gestart door Arp, mei 06, 2011, 18:32:15 PM

Vorige topic - Volgende topic

Arp

Hallo allemaal,

Ik weet hoezeer jullie altijd genieten van overzichtelijke plaatjesgalerijen, dus bij deze een oproep om mee te helpen aan een nieuw projectje bij onze directe oosterbuurman Axel Steiner. De meesten zullen zijn fantastische site natur-in-nrw.de wel kennen en bij tijd en wijle dankbaar gebruiken.

Nadat hij in samenwerking met Reinhard Weidlich al een fantastisch overzicht met Loopkeverfilmpjes online heeft gezet (met veel materiaal dat in het oosten van Duitsland gefilmd is) komt er nu een overzicht met foto's van (ooit hopelijk) alle Wantsensoorten die in Noordrijn-Westfalen voorkomen, en wel (ooit hopelijk) met alle ontwikkelingsstadia, waarvoor ook foto's die niet in NRW zijn ontstaan worden opgenomen.

Voor Nederlanders lijkt me dit het interessantste Wantsengalerijproject tot nu toe - de overlap met Nederlandse soorten zal vrijwel 100% zijn.

De galerij ontstaat hier.

Voor wie mee wil helpen de (momenteel nog vele) lege plekken in te vullen is hier een oproep (met aanvullende discussie), waar uitgelegd wordt hoe je kunt helpen.

Ik zeg: DOEN!
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

MarjoSmeets

Hé leuk! Daar wil ik zeker aan meedoen! Enne.... die van mij zijn ook nog echt uit NRW al is het dan net nog op het randje  ;D
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

Arp

#2
that's the spirit Marjo! :duim: Nog niet alles is verwerkt, maar de eerste Nederlandse plaatjes zijn inmiddels opgenomen (bedankt Gert :lol: )

Ik vul m'n oproep nog even aan met de richtlijnen voor het aanleveren van foto's. Dit is een vriendelijk verzoek zodat het wat minder werk is voor Axel. Wie zelf moeite heeft met de beeldbewerking of twijfels over hoe of wat mag uiteraard ook (graag) gewoon originelen toezenden.

  • Voor alle soorten wordt één foto per ontwikkelingsfase in de galerij gebruikt, maar extra foto's van kleurvarianten, (identificatie)details, interessante situaties etc etc kunnen met tekstlinks achter de soortnaam worden toegevoegd.
  • Al aanwezige foto's worden bij gelegenheid vervangen door betere/duidelijkere/interessantere foto's. De oude foto's blijven eventueel behouden voor tekstlinks of soortprofielen.
  • Het heeft dus ook zin extra foto's aan te leveren als er al een foto voor de soort/stadium is.
  • Standaardformaat voor de foto's is 900x600 pixels, de thumbnails zijn 109x73. Gebruik een voor webpublicatie geschikte JPEG-compressie (grote foto circa 75-150kB, thumb circa 2-4kB), overdrijf niet met scherptefilters etc.
  • Voor de grote foto's kan wat ruimte om het dier worden gehouden als de resolutie geen krappe uitsnede op 900x600 toelaat. Voor het verkleinen naar thumbnail dan gaarne nog een keer iets strakker uitsnijden zodat op de thumbnail het beest beeldvullend te zien is.
  • Voor kleine dieren/stadia die niet beeldvullend in 900x600 beschikbaar zijn kunnen collages worden gemaakt. Naar keuze kan de thumbnail dan een enkel dier (sectie van de collage) tonen.
  • Bij voorkeur kijken de Wantsen allemaal naar links om het vergelijken van soorten onderling overzichtelijk te houden. Het is acceptabel als daarvoor bijvoorbeeld gespiegeld wordt. Indien het heel raar uitkomt om een foto zo te bewerken, doe het dan niet maar lever de foto gewoon aan - elke duidelijke foto is beter dan geen foto.
  • Bij voorkeer worden foto's gebruikt die in een natuurlijke omgeving/achtergrond zijn opgenomen, maar uitzonderingen zijn mogelijk.
  • Naamgeving van de bestanden alsvolgt: 3 letters voor de geslachtsnaam (genus) beginnend met een kapitaal; Onderstrepingsteken; 3 letters voor de soortnaam (onderkast); Minteken; Ontwikkellingsstadium (Ei, L1, L2 ... L5, Adult); Minteken; 5 tekens voor dag en maand van de opname (dd.mm); Minteken; Initialen van de fotoauteur (bijv. AS voor Axel Steiner). Voorbeeld: Sco_pic-Adult-16.10-AS.jpg
  • Indien je ook een thumbnail aanlevert krijgt deze de toevoeging -m, dus de thumb bij bovenstaand voorbeeld wordt Sco_pic-Adult-16.10-AS-m.jpg
  • Als dit je te lastig is, lever dan de foto gewoon origineel aan.
Tot slot: Axel kent ons niet en weet niet wie een wantsenweter is en wie niet. Probeer duidelijk te maken hoe zeker de identificatie is, bijvoorbeeld door te vermelden of deze door Berend of iemand anders is bevestigd of dat je soortnaam voor een larvestadium of eipakket door uitkweken hebt verkregen of dergelijke. Dit is uiteraard vooral van belang bij de wat problematischere wantsensoorten (Anthocoridae, Saldidae ...) en goeddeels onbekende ontwikkelingsstadia. Als je twijfelt, vraag het dan liever nog een keer na op het forum.

Iedereen alvast hartelijk dank voor de hulp - wordt volgens mij een erg bruikbaar overzicht :)

Adresgegevens voor Axel Steiner vind je in het "Impressum" op de site.
Samenvatting: steiner APESTAARTJE natur-in-nrw PUNT de
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

John Bouwmans

Hallo Arp,

Heb de NRW-site bekeken en ik vind het prima als foto's van mij daar gebruikt zouden worden. De enige voorwaarde is dan eigenlijk " Diese Bedingungen sind meist sowas wie "mein Name erwähnen" und/oder "nicht für kommerzielle Zwecke" "
Ik ben zelf vooral natuurliefhebber en vind het leuk om  alles wat ik "buiten" zie te fotograferen. Echte insectenkennis heb ik niet, maar via waarneming.nl en het forum groeit mijn soortenkennis wel.
Wantsen vind ik een van de moeilijkste soortgroepen, omdat het uiterlijk in de verschillende ontwikkelingsstadia zo kan verschillen. Kijk alleen al naar de Groene Stinkwants. Mijn wantsenkennis is vrijwel nihil en heb echte kenners als Harry60, Thijs  en jou nodig om soorten op naam te brengen. Goedkeuring op waarneming.nl is er ook zelden bij wantsen, dus daar heb je dan ook weinig houvast aan.
Het aanleveren van plaatjes zoals je omschrijft vind ik wel ingewikkeld en ik denk voor veel potentiële plaatjesaanbieders een drempel. Ik heb meer zoiets van dit is wat ik heb op wantsengebied,
http://waarneming.nl/user/photos/20255?q=&from=1980-01-01&to=2011-05-08&g=15&sex=
zeg wat je wilt hebben en ik zoek de foto wel op en mail die wel. Als jij daar tussenpersoon bij wilt zijn, zou ik dat een goede oplossing vinden. Als men uit zou gaan van het waarnemings.nl beeldformaat van max 800 pixels breed, dan is het nog makkelijker, want dan kun je ze zo van de site opslaan en gebruiken. Zou voor iedereen het makkelijkste zijn eigenlijk.

Groeten en succes met dit leuke project,
John
Vriendelijke groet,
John Bouwmans

Link Topic-selectie (kweekresultaten, metamorfoses, etcetera). https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=352513.msg1937618#msg1937618

Arp

#4
Hoi John,

Hartelijk dank voor je nuttige feedback (en bereidheid tot hulp)  :duim:

Even voor de goede orde: Het is niet mijn project, ik heb alleen (op eigen initiatief) de oproep van Axel hier doorgegeven omdat ik denk dat het overzicht voor ons ook nuttig is en veel mensen hier, dankzij experts als Berend, "zeker" gedetermineerde foto's hebben van grofweg dezelfde groep soorten (NL en NRW zullen iet extreem verschillen). Zelf ben ik juist géén "kenner", maar meer een nincompoop en dus is zo'n overzicht voor mij juist erg handig - een echte kenner heeft er waarschijnlijk juist helemaal niks mee/aan. Daarom wil ik me er ook wel wat voor inzetten. Dit soort projecten lukken eigenlijk alleen (binnen afzienbare tijd) als je er echt gezamenlijk de schouders onder zet - in je uppie is het gewoon teveel.

Ik begrijp je kritiek op de wat omvangrijke specificatie voor het aanleveren van foto's hierboven. Dat is deels mijn schuld - ik tik nogal snel te veel woorden in de hoop dat dingen daarmee duidelijker worden. Het idee van deze specificatie is om Axel zoveel mogelijk te ontlasten zodat hij zich kan concentreren op alleen het inbouwen van de foto's (en "real life"). Het opzoeken van foto's, vinden van contactinformatie, aanschrijven van de auteur voor toestemming, wachten op de foto's, zelf foto's bewerken etc kost gruwelijk veel tijd (vooral het zoeken en aanschrijven in xx verschillende talen). Als mensen dus zelf zien of ze gaten kunnen vullen en de foto's "kant en klaar" aanleveren is dat in veel opzichten efficienter (niet eens per se alleen voor Axel) en hebben "we" sneller een completer overzicht waar we allemaal wat aan hebben. De publieke oproep is in eerste instantie daarop gericht.

Natuurlijk is Axel blij met elke foto van ontbrekende soorten/stradia in wat voor vorm dan ook, dus laat je vooral niet ontmoedigen door de specificatie en stuur ze desnoods gewoon als origineel op!

Korte versie van de handleiding dus:

  • Kijk of er soorten/stadia zonder foto's staan waarvan je weet dat jij foto's hebt
  • Zoek er een paar op, bij voorkeur mooie scherpe die makkelijk "linkskijkend" te maken zouden zijn
  • Stuur ze op.
Is het overzicht uiteraard ook mee geholpen.

- - - -

De discussie op het Duitse forum, waar je mijn citaat "mein Name erwähnen" und/oder "nicht für kommerzielle Zwecke" uit haalde gaat in grote lijnen precies over jouw voorstel ("hier staan m'n foto's, je mag ze gebruiken").

Er is een min of meer ingeburgerde manier om dit in een standaardvorm te gieten: "Vrije licenties". Van oudsher publiceren mensen dingen strak met een "copyright" tekentje erbij. Je mag er, wettelijk gezien, (nagenoeg) niks mee, zonder eerst toestemming te vragen. Maar vaak vind je het prima als anderen je spullen gebruiken, bijvoorbeeld voor educatieve, niet-commerciële doeleinden etc. Je kunt dat meteen bij de publicatie al duidelijk maken door je werken onder een licentie te publiceren die anderen nadrukkelijk toestaat er gebruik van te maken - onder bepaalde voorwaarden. Dit werkingsprincipe is ontstaan vanuit de "open source" beweging onder software-ontwikkelaars, maar wordt tegenwoordig heel breed toegepast voor vanalles en nogwat. De populairste licenties worden gepubliceerd door de organisatie "Creative Commons" en maken het makkelijk om een licentievorm naar je eigen smaak uit te kiezen en op eenvoudige wijze met logo's en links naar de volledige licentietekst in vele, vele talen duidelijk te maken hoe je het hebben wilt.

Als je bijvoorbeeld wil dat anderen je werk gebruiken, maar jou naam erbij vermelden dan gebruik je de Creative Commons module "Attribution" (BY). Wil je tevens dat anderen je werk niet voor commerciële doeleinden mogen gebruiken, dan gebruik je de module "Non-Commercial" (NC). Of je kunt eissen dat anderen het resultaat van hun wijzigingen op jouw werk ook weer onder dezelfde voorwaarden "vrijgeven" zodat jij, en de rest van de wereld, ook de vruchten kunt plukken van hun aanvullingen op jouw werk; dan gebruik je "Share Alike" (SA). Je kunt ook eissen dat anderen juist niets aan jouw werk mogen veranderen als je niet wilt dat met jouw werk "geknoeid" wordt bijvoorbeeld: "No Derivatives" (ND).

Zo kun je dan bijvoorbeeld je werk publiceren onder een "Creative Commons Attribution Non-Commercial" licentie () ofwel: Creative Commons Naamsvermelding-NietCommercieel dus. Of een willekeurige andere combinatie natuurlijk (voor zover zinnig).

Als het je allemaal geen biet uitmaakt en mensen echt totaal vrij wilt laten in hoe ze je foto's gebruiken (dus ook commercieel en niet verplicht een naam erbij als dat "lelijk" staat of onhandig is), dan kun je ook voor een CC0-licentie kiezen - de legale versie van "Publiek Domein" (die is in veel wetgeving strikt genomen onwettig).

Veel mensen kiezen er al voor hun werk onder vrije licenties vrij te geven, en het maakt het makkelijk voor anderen om verder door te borduren op basis van reeds gepubliceerd werk van anderen. Zo zijn bijvoorbeeld alle foto's op galerie-insecte.org beschikbaar onder de bovengenoemde licentie (cc-by-nc). Zo'n foto mag ik dus oppakken, veranderen (pijltjes intekenen ofzo) en hier op waarneming weer op het forum gebruiken om anderen iets duidelijk te maken of een vraag te onderbouwen, zolang ik erbij vermeld door wie de foto gemaakt is. Zonder vrije licentie mag dat niet (of alleen onder hele strikte randvoorwaarden als "citaat" en dat is risicovol want er is te weinig jurisprudentie over). 

Ook op waarneming.nl kun je aangeven onder welke (licentie)voorwaarden jouw foto's mogen worden hergebruikt - helaas maken nog maar weinig waarnemers daar gebruik van. De foto's van John bijvoorbeeld staan gekenmerkt als niet beschikbaar, terwijl hier blijkt dat hij het eigenlijk prima vind als z'n foto's (onder bepaalde voorwaarden) worden gebruikt - en hij is niet de enige. Dat is nadrukkelijk geen persoonlijke "kritiek" op John, maar een herinnering aan allen om nog eens te overwegen in het profiel een vinkje te zetten bij één van de door wrn ondersteunde licenties.

Maar goed, er zijn dus legio plaatsen op het internet waar foto's met een "vrije licentie" gevonden kunnen worden die prima in de galerij van Axel zouden passen. En waarneming.nl is (theoretisch) inderdaad één van die plekken.

Ik heb Axel aangeboden (t.z.t.) een aantal van deze galerijen door te spitten en foto's voor missende soorten bij elkaar te scharrelen. Dat zou geen probleem moeten zijn, want hij "voldoet" immers al (ongevraagd) aan de voorwaarden voor bijvoorbeeld "Naamsvermelding" en "Niet-Commercieel", maar hij had er nog even moeite mee om deze werkwijze te accepteren en wil er nog even over nadenken. Soort drempelvrees denk ik dan maar ;)  Dit is waar de discussie op insektenfotos.de op neerkwam.

Kortom: Ik zal (enkelen) van jullie van tijd tot tijd nog wel lastig vallen met verzoekplaatjes, niet alleen omdat velen geen licentie hebben geconfigureerd in hun profiel, maar ook omdat Axel graag systematisch vast wil houden aan de 900x600 en "we" dus een groter origineel nodig zouden hebben - ook al vanwege kwaliteitsverlies bij andere bewerkingen (rotatie etc).

De reden voor deze oproep is dat jullie mij ook (gaarne) vóór mogen zijn door zelf wat uit te zoeken en op te sturen. Wat jullie doen, hoeft Axel (of ik) niet te doen. Samen gaat het sneller. En eventueel zal ik t.z.t. nog wel komen "bedelen", maar voor foto's die jullie hebben en die niet op wrn staan kan ook dat natuurlijk niet.

Foto's, in wat voor vorm dan ook, mogen dus ook (gaarne) aan mij worden toegestuurd als je dat prettiger vindt: pudding4brains APESTAARTJE gmail PUNT com

Gooi je er een paar naar me toe John? Dank!  ;D
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

John Bouwmans

Heb je nog 'n link met de wantsen die op de zoek/wanted-lijst staan? Die kom ik zo niet tegen Arp.
Vriendelijke groet,
John Bouwmans

Link Topic-selectie (kweekresultaten, metamorfoses, etcetera). https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=352513.msg1937618#msg1937618

Arp

Ha John,

Er is geen aparte lijst (nodig). Simpelweg elke soort/stadium op deze pagina waar geen foto voor aanwezig is.

Voor alle duidelijkheid: Onder elke soortnaam moeten 7 foto's komen voor:

Ei; L1; L2; L3; L4; L5; Adult

Zie bijvoorbeeld (tamelijk onderaan) voor Carpocoris purpureipennis of Eysarcoris venustissimus

Verder zijn extra foto's welkom voor speciale situaties/details die met tekstlinks in de rij achter de soortnaam toegankelijk worden gemaakt. Ook bij beide bovengenoemde aanwezig.

Er valt dus nog heeeeel wat in te vullen  :o
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

John Bouwmans

Arp, ik ga er mee aan de slag en stuur je binnenkort wel foto's uit mijn lijst http://waarneming.nl/user/photos/20255?from=1980-01-01&to=2011-05-08&sex=&id_kleed=0&g=15&q=&id_akt=0&page=1
Dat zijn dan de originele, meestal gecropt (oorspronkelijke afmeting 2816*2116 geloof ik; 6M-pixel, meestal per stuk 1,5 Mb groot geloof ik.) Op welke wijze jij ze dan aan Axel doorleverd, laat ik aan jou. Van ontwikkelingstadium e.d. heb ik helemaal geen verstand. Geef de naam aan die er vaak via het forum aan de waarneming is toegekend. De meesten zijn echter (helaas) nooit gevalideerd.

Groeten,
John
Vriendelijke groet,
John Bouwmans

Link Topic-selectie (kweekresultaten, metamorfoses, etcetera). https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=352513.msg1937618#msg1937618

Arp

Helemaal goed John, harstikke bedankt alvast  :duim:

Als de identificatiehulp in het forum "betrouwbaar" was (Berend, Roeland of andere kennert voor de lastige gevallen, andere wantsenkenners voor de wat duidelijkere) is de validatie minder van belang - Berend komt daar vaak niet aan toe ben ik bang, is ook heeeel veeeeel werk.

Een linkje naar forum of waarneming erbij is nuttig, maar als het te lastig wordt kun je het ook nalaten.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

harry60

#9
Vind dat erg leuk en wil daar ook aan mee doen,
Maar eigenlijk is dit iets meer voor de wintermaanden Arp, als er niets te vinden buiten is  ;D
En volgens mij staan mijn fotos ook behoorlijk vrij voor gebruik ??? heb dat toendertijd volgens mij ingevuld.

Maar ik zal ook eens kijken.
Nu dat ik het weet, dan kan ik ze gelijk doorsturen naar je, na determinatie op het forum ?

Gr harry
M.Vr.Gr. Harry de Koning

harry60

Ik heb een volgende vraag,
Ik wil best wat foto's versturen en aangezien dat ik genoeg fotos heb......
Als ik in me mappen blader en zie een geschikte mooie foto van een .... en wil versturen kan ik met mijn muis er op
klikken en kiezen voor kopieren - naar email geadreseerde.
Ik heb zelf geen email programma geinstalleerd staan op mijn pc, is het mogelijk om dit te koppellen aan b.v. hotmail of gmail ?

BVD voor reaktie
Harry
M.Vr.Gr. Harry de Koning

Arp

Hoi Harry,

Ja, stuur maar lekker op :)

Zelf gebruik al een tijd geen Windows meer, maar het moet zeker kunnen - ik weet alleen niet hoe makkelijk/moeilijk het is. Welke browser gebruik jij? Chrome toch? Het lijkt me bizar als er voor Chrome geen uitbreiding beschikbaar is die dit zou regelen - tenminste voor Gmail ?

Anyway, als zoiets er toch niet mocht zijn, dan zijn er altijd kleine stand alone programma's te verzinnen die je met een e-mail account kunt configureren en die dan gewoon zonder tussenkomst van je standaard e-mail interface (outlook/browser/whatever) een bestand als attachment versturen. Even snel googelen geeft bijvoorbeeld deze twee (maar ik ken ze niet en er zullen meer/andere/betere zijn):

http://www.snaphow.com/send-files-to-any-email-address-directly-from-windows-explorer/

http://www.addictivetips.com/windows-tips/send-file-attachment-gmail-email-client-windows-explorer-context-menu/

Maar kijk eerst even of er iets voor Chrome is ... zou toch te zot zijn ;)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

MarjoSmeets

Tjonge jonge Arp, daar heb je me wat teweeg gebracht met jouw oproep! Kun je je misschien nog herinneren dat ik 2 jaar geleden hier een hele serie foto's heb gezet van de ontwikkeling van Liorhyssus Hyalinus van ei tot adult? Nou die foto's wou ik dus opsturen voor de site, maar ik kon de soort niet terugvinden in de lijst van Axel. Dus heb ik Axel een mail geschreven en gevraagd of hij de foto's wou hebben en waarom de soort niet in de lijst staat. Volgens hem was de soort nog helemaal niet bekend voor NRW! Hij heeft mij toen doorverwezen naar een Dr. Werner van de Uni van Köln, die mij inderdaad bevestigde dat L. hyalinus in NRW nog niet voorkwam en ik dus de eerste melding heb gedaan! Hij heeft me ook gevraagd of ik wat foto's wou opsturen, hij wil ze gaan gebruiken voor plaatsing in een (vak)blad (HETEROPTERON heft 35)! Wauw!  :rolleye:  Eerst had ik al het geluk dat ik die hele ontwikkeling van dichtbij mocht meemaken, daarna had Berend belangstelling voor mijn foto's en nu blijk ik ook nog de eerste melding te hebben in NRW en wordt mijn naam dadelijk ook nog genoemd in een vakblad/tijdschrift. Ik had hier op wrn. al vaker gelezen over eerste ontdekkingen en meldingen, maar me nog nooit gerealiseerd hoe leuk dat is als het je overkomt en dan geld dat van mij alleen maar in een deelstaat, dus hoe moet het gevoel dan zijn als het voor een heel land geld!?  ;D  Dus Arp, mijn dank is groot, dat je dit op mijn pad hebt gebracht!  ;D
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

Arp

Ha Marjo,

Wat een leuke reactie  :P

Sukkel ikke vergeet verdorie steeds dat jij net over de grens zit :rolleyes: Harry had me ook wat foto's opgestuurd en ik kwam dus al snel ook tot de conclussie dat de soort (plus een paar andere) niet op de lijst stond. Heb ik op het Duitse forum zitten zoeken naat meldingen van Liorhyssus hyalinus (en ook ééntje gevonden uit Neuss), maar dus sufkut die ik ben helemaal vergeten dat één van jullie prachtige topic(s) van een tijdje terug wantsjes uit NRW betrof  :rolleye:

Nou, dan heeft meneer Werner meteen twee meldingen  ;D

Leuk dat je er zo enthousiast voor bent Marjo - en dat heb je dus gewoon zelf op je eigen pad gebracht ;)  :duim:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

MarjoSmeets

#14
Arp op dat duitse forum is er sprake van dat dit de 2e L. hyalinus al is van Michael Becker. Ik zou wel willen weten wanneer die eerste wants gevonden is, maar ik weet niet hoe die site in elkaar zit, en kan hem niet vinden. Heb jij enig idee van wanneer die eerste melding is, dan kunnen we dat ook doorgeven aan Dr. Werner. Tot nog toe is die van mij in elk geval als eerste waargenomen, nu hangt het er natuurlijk vanaf wanneer die eerste van Michael Becker geweest is!  ;) 

Edit: ik heb hem toch gevonden. Dat andere exemplaar had hij in Tenerif op de foto gezet en zijn 3e in Japan. Nu begrijp ik ook dat stukje dat de wants hem vanuit Tenerif nagelopen is.  ;D  Misschien is dat zelfs wel het geval.  ;)


Die wantsen van Harry zijn grotendeels uit Belgïe, dus dan zou het goed kunnen dat die niet in NRW voorkomen, maar inderdaad, die van mij kómen uit NRW, al zijn ze misschien alleen maar hier in de buurt aan het shoppen, zoals zoveel nederlanders doen  ;D
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

Arp

Ha Marjo,

Ik had Axel er ook nog eens apart naar gevraagd of hij die had doorgegeven - ik neem aan dat hij het zal doen of al gedaan heeft ;)

De eerste L.h. van Michael was kort daarvoor op de Canarische Eilanden geloof ik (oh ja, op Tenerife) - in elk geval niet in NRW - jij hebt dus nog steeds de oudste  ;D

Opvallen trouwens dat er in 2010 dan geen meldingen waren - jij ook niks, of alleen niet ingevoerd? (of waren het eendagsvliegen?)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

MarjoSmeets

Ik heb er daarna nóg een keer een paar nimfen van gezien. Ik weet alleen niet meer wanneer dat was. Moet ik toch nog eens naar gaan zoeken en zal dat dan ook melden!
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

harry60

M.Vr.Gr. Harry de Koning