Misschien...C. trigeminella ?

Gestart door jgw_pouw, mei 04, 2011, 09:32:06 AM

Vorige topic - Volgende topic

jgw_pouw

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming http://waarneming.nl/waarneming/view/54081668
Microvlinder onbekend - Microlepidoptera indet. gezien op 2011-05-03 te Egmond aan Zee - Wimmenummerduinen
Foto's:




bij voorbaat dank , Jack Pouw

Elachista

Het leuke is, veel van deze zakjes die je nu vind, komen spoedig al uit. Je kunt dit testen door ze los te maken en te kijken of de opening waar deze vast zit aan het substraat, goed is dichtgesponnen.
Groet,
Tymo

jgw_pouw

Hallo Tymo,

Kan je bijv.bij deze foto uitwendig zien aan de zak/koker of deze een popvorm in het binnenste heeft.Deze zak/koker doet vermoeden als zijnde volgroeid.Vol en rond en zelfs aandoende een beetje zweterig uitpuilend.Alleen de huidige plaats op het nog gesloten Meidoorn-bloemhoofdje doet anders vermoeden.Immers ik heb andere zak/kokers en rupsen ook zich te goed zien doen op het binnenste van bloemhoofdjes.
Zit ik daar goed mee of zijn hier andere redenen in het geding ? Laat de volgroeide zak/koker zich bijv.vallen of zoekt het een geschikte popplaats?
Zomaar wat vragen.
Zelf heb ik de C.albitarsella nog overwinterend op een potje staan en zit eigenlijk te wachten opdat deze uitkomt , maar weet eigenlijk niet of deze bezet is.Is het raadzaam om te kijken of de opening waar deze vast zit aan het substraat ,te gaan controleren.Doe ik dit dan zit deze niet meer vast aan het stokje.
Ik ben benieuwd naar je advies.

Jack