Paring Beekrombouten

Gestart door frankneijts, mei 04, 2011, 00:41:57 AM

Vorige topic - Volgende topic

frankneijts

Na de afgelopen week een flink aantal uurtjes te hebben doorgebracht in de Dommelbeemden (langs de Dommel tussem Veldhoven en Waalre) kon ik vandaag dan eindelijk een paring van Beekrombouten fotograferen. Daarvoor kreeg ik ruim de tijd: vanaf het moment dat ik het stel ontdekte tot het moment waarop ze zichzelf 'loskoppelden' verstreken maar liefst 45 minuten. Dit is dus heel wat langer dan de literatuur (o.a. 'Die Flussjungfern Europas') vermeldt: 5 à 10 minuten! Ook de paringen die ik tot dusverre zag (maar niet kon platen) leken vaak maar kort te duren al waren daar diverse 'verkeerde' koppeltjes bij (mannetje/mannetje). Opmerkelijk was verder dat de paring plaatsvond op slechts 1 meter hoogte in een rietkraagje langs het pad (een veel gebruikte 'hangplek' met soms 25+ individuen op 2 m2) terwijl ik andere koppeltjes vaak hoog in de bomen zag verdwijnen. Ook liet het stel zich helemaal niet storen: niet door mij (terwijl copula's van libellen gewoonlijk moeilijk benaderbaar zijn) en niet door een ander wijfje dat vlakbij het parende stel plaatsnam. Als ze te dichtbij kwam zag je wel dat het mannetje met zijn voorpootjes afwerend bewegingen leek te maken. Grappig was het om te zien dat tijdens soms zeer stevige windvlagen het complete 3-tal geen millimeter van zijn plaats op het rietblad leek te wijken.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

ronald

leuke observatie en weer prachtige foto's Frank!
ik weet niet of de wind bij jullie ook zo koud was net als hier (brrrr). kou kan dergelijke activiteiten flink vertragen, mogelijk dat ze er daarom zo lang over deden.
groeten, Ronald van Seijen