geel vliegje - Tricholauxania praeusta

Gestart door harry60, mei 04, 2011, 13:08:16 PM

Vorige topic - Volgende topic

harry60

Is er wat van te maken voor een maam voor dit mooie vliegje ?

BVD voor reactie
Harry
M.Vr.Gr. Harry de Koning

sjonnoh

Weet het niet 100% zeker maar wellicht Tricholauxania praeusta.
met de groeten van de zeeuwse vogels en insecten,
Johnny Rommens

Mijn fotos
Mijn observado fotos

~het zit hem niet alleen in de kwaliteit, maar ook op hoe het diertje erop staat~

harry60

Voor 99% doe ik het ook.
Maar ik wacht nog even af of andere een ander oordeel hebben of ook mee gaan met Tricholauxania praeusta.

Al voor zover Hartelijk dank.
Harry
M.Vr.Gr. Harry de Koning

jeeweevz

Ik ga met de mening van Johnny mee
CiteerWeet het niet 100% zeker maar wellicht Tricholauxania praeusta.
Groeten,

Jan Willem van Zuijlen
Coordinator EIS-werkgroep Opomyzoidea

harry60

Dan ga ik hem invoeren als genoemde Tricholauxania praeusta.

Bedankt heren.
Harry
M.Vr.Gr. Harry de Koning

harry60

Kreeg vandaag een opmerking bij deze waarneming op waarnemingen.be met de volgende tekst:

Tricholauxania heeft normaal gezien getekende vleugels (dwarsade, apex van lengte aders), deze vlieg niet - lijkt me vreemd dat dit T. praeusta zou zijn.
Zijn er andere kenmerken gezien om tot deze soort te besluiten ?

Joris Menten

BVD voor reactie,
Harry

M.Vr.Gr. Harry de Koning

Joris Menten

't Is maar omdat ik er net zelf een determineerde dat ik even alle foto's overzag. Naar ik lees is het kenmerk van Tricholauxania de beharing op de aders + bijkomende kenmerken palpen met zwarte top en de kleuring van de vleugel (ik heb bij mijn waarneming de kenmerken proberen tonen: http://waarnemingen.be/waarneming/view/55424616).

Verder tonen alle foto's van deze soort op wnm.nl/be deze vleugeltekening. Je vlieg ziet er van lichaam ook zo uit maar niet van vleugeltekening, en naar ik meen zijn er een hele reeks zo'n gele vliegjes bij de Lauxaniidae zijn (bv bij Lyciella en Homoneura) - vandaar dus mijn vraag.

Joris

jeeweevz

Ik meen op de (op de foto) onderste vleugel deze beharing op ader r2+3 juist te zien, wat mij deed denken dat het inderdaad om Tricholauxania praeusta gaat. Wat betreft de vleugeltekening kan ik je vertellen dat die lang niet altijd zichtbaar is. Ik heb genoeg exemplaren van deze algemene soort gezien waar deze tekening helemaal of bijna ontbreekt.
Groeten,

Jan Willem van Zuijlen

Joris Menten

Ik kon me voorstellen dat die tekening niet altijd te zien was, maar dan was me niet duidelijk waarom het dan Tricholauxania was. Als de beharing te zien is, is het natuurlijk juist - wat ook mijn vraag was. Ik kan het persoonlijk niet echt zien, maar geloof het wel hoor. Mijn excuses voor het twijfel zaaien, maar zo leren we (of althans ik) wat bij ! Joris

nielsyese

Ik zou deze zo toch op onzeker zetten. Er zijn wel een aantal dingen die naar (een vers uitgekomen?) Tricholauxania wijzen, maar ik kan de beharing op r2+3 zo niet onderscheiden en als de verdonkerde dwarsaders dan ook nog eens ontbreken, dan vind ik dat erg magertjes voor een zekere determinatie.
Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

harry60

M.Vr.Gr. Harry de Koning

jeeweevz

Binnen het rode circeltje meen ik beharing op r2+3 te zien. Maar echt duidelijk is het niet. Ik ben het dan ook helemaal eens met het op onzeker zetten van de determinatie.
Groeten,

Jan Willem van Zuijlen