Wollig bijtje uit DE

Gestart door nielsyese, mei 04, 2011, 08:33:37 AM

Vorige topic - Volgende topic

nielsyese

Dit prachtige bijtje vond ik in Enkirch, aan de Moezel in Duitsland. Ik denk aan een Andrena, maar weet iemand misschien ook de soort? Bedankt.
Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

gko

#1
ik denk een bijtje uit de minutulagroep en mogelijk Andrena subopaca,
maar dit zijn lastig te determineren bijtjes
met vr gr gkoopman

nielsyese

Dit is toch een vrij grote bij hoor. Is het dan wel minutula-groep?
Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

gko

#3
hallo niels, je zei bijtje en daarom dacht ik aan een kleintje, afgezien daarvan moest ik so wie so aan subopaca denken.De minutula-groep gaat tot  8 a 9 mm lang, weet je de maat ongeveer?
met vr gr gkoopman

gko

persoonlijk lijkt het me geen Andrena barbilabris,

de bijgevoegde foto werd op het forum door Han Endt gedetermineerd met het volgende commentaar:
Dit is een dwergzandbijtje, mogelijk Andrena subopaca, maar dat is onmogelijk om van foto met zekerheid te zeggen. Er zijn schaarsere gelijkende soorten die alleen onder een binoculair zijn te determineren.
met vr gr gkoopman

nielsyese

8 a 9 mm zou nog wel kunnen wat mij betreft. Hij lijkt inderdaad sprekend op onderstaande foto. Misschien dat iemand anders het nog kan bevestigen dat het om de minutula-groep gaat.
Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

Stijn Schreven

ik vind dit toch lastig te beoordelen. De eerste doet me ook wel denken aan Andrena chrysosceles, ze lijkt ook oranje/rood gekleurde schenen te hebben (maar niet goed zichtbaar vanwege stuifmeel).
Groeten en bedankt,

Stijn Schreven.

gko

ben het deze keer niet met je eens Stijn, op de onderste foto zijn de poten eigenlijk hetzelfde gekleurd en ik mis bij
A. chrysosceles de kenmerkende wittige haarbanden of 'verticale wenkbrauwen' aan de binnenkant van de ogen, ik ben het wel met je eens dat het lastig te beoordelen is
met vr gr gkoopman

gko

#8
ik heb even iemand geraadpleegd, die dus zegt dat hij eigenlijk geen uitspraak kan doen over de juiste soort, omdat de vleugels essentiele zaken verbergen, hij vindt hem zo op het eerste gezicht wat groot voor micrandrena, maar in de tot nu toe genoemde soorten kan hij zich ook niet vinden. Het is mogelijk een in Nederland wat zeldzamere soort als ruficrus, maar dit echt onder voorbehoud.
Ik blijf de zeer gelijkende foto van Han Endt waar ik mij op baseerde een probleem vinden. Wat mij betreft vooralsnog ondetermineerbaar en ik moest van de expert degene die de foto instuurde een lastpak noemen, maar misschien bedoelde hij ook wel het bijtje. Dit soort foto's zijn dus niet zo populair bij bijenkenners. :)   Maar misschien verandert dat nog
met vr gr gkoopman

Harsbijtje

Kan het geen Wimperflankzandbij (Andrena dorsata) zijn?

nielsyese

Het bijtje vloog weg en daardoor kon ik geen extra foto's maken. Zeer waarschijnlijk is er met deze foto dus niet uit te komen dus houd ik het maar op Andrena spec. Bedankt iedereen voor de hulp!
Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek