Melkzwam maar welke?

Gestart door adinda, oktober 04, 2006, 10:50:43 AM

Vorige topic - Volgende topic

adinda

Met vriendelijke groeten,

Joop

adinda

Joop

adinda

Joop

adinda

Foto 3
Rossige Melkzwam?
Deze twee stonden vlakbij de zwammen van foto's 1 t/m 3

Joop

adinda

Joop

adinda

Joop

adinda

Joop

adinda

Joop

Niko Buiten

Wanneer deze paddestoelen in naaldbos stonden zouden het Levermelkzwammen kunnen zijn. Kijk daar even, Joop.
Groet,

Niko Buiten.

adinda

Foto 9

Joop

adinda

Foto 10

Joop

adinda

CiteerWanneer deze paddestoelen in naaldbos stonden zouden het Levermelkzwammen kunnen zijn. Kijk daar even, Joop.
Was een loofbos Niko, veel iepen en zeer vochtig, buitenrand op het droge gedeelte eiken en de grond begroeid met bramen en brandnetel.
Deze paddestoelen zijn veelal tussen de bramen te vinden en mijns inziens in meerdere soorten zal de volgende keer ter plekke een exemplaar doorsnijden om te kunnen zien of er werkelijk melk uit komt en eventueel verkleurd.

Joop

Joop

Niko Buiten

Wanneer er geen naaldbomen in de buurt stonden kunnen het geen Levermelkzwammen zijn. Je schrijft dat er eiken stonden, dan zou het de Kruidige melkzwam kunnen zijn.

Omdat zo dadelijk elders wordt verwacht kan ik je nu niet verder helpen bij het determineren.  
Groet,

Niko Buiten.

Drachten

1 t/m 3 lijken mij de rimpelende melkzwam. Vooral de holle steel is een goed kenmerk. Tevens zijn ze vrij broos.

De andere zou ik zo ook niet weten... Waar ruiken ze naar? (pelargonium? kruidig?) Verkleurt het melksap je het dept op een wit doekje?  sommigen kleuren namelijk geel.

Met uitzinnig vriendelijke mycologische groet'n

Menko

http://www.weatherservice.nl/skyalert.htm

kvb

Joop

Ondanks je uitvoerige fotodocumentatie mis ik voor melkzwammen, en dat zijn dit, informatie over de kleur van de melk en de smaak. Deze zijn minimaal nodig om iets zinnigs te kunnen zeggen. Ook mijn eerste reactie was levermelkzwam maar dat is door Nico uitgesloten. Voor kruidige melkzwam kijk eens in dit topic.

http://forum.waarneming.nl/forum/index.php...632&hl=kruidige

Kik

kvb

Sorry D. we vielen over elkaar heen.

Kik

Drachten

ach, als de info maar doorkomt. daar gaat het om  :D  
Met uitzinnig vriendelijke mycologische groet'n

Menko

http://www.weatherservice.nl/skyalert.htm

Niko Buiten

Volgens Horak is dit een elkaar uitsluitend verschil tussen de groepen van Kruidige en Rimpelende melkzwam:

Kruidige melkzwam: Melk waterig wit, later niet geel. Geur sterk, aromatisch of stinkend.

Rimpelende melkzwam: Melk wit of creme, later vaak gelig tot geel. Geur zwak, zurig of stinkend.
Groet,

Niko Buiten.

Corryabbink

met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

adinda

Ik ga zaterdag weer eens snuffelen zal meteen kijken hoe alles in elkaar steekt als ze vers zijn.
Kan het proeven geen kwaad?

Joop

Joop

knabenkraut

Dag Joop,

Melkzwammen en Russula's dat zijn paddestoelen waar je zeker van kunt proeven.
Het is niet altijd even smakelijk maar daar kom je vaak te laat achter :lol:  
groetjes,
Dini

a.houter

Als de paddestoel 'melkt' dan kan het volstaan die te proeven. Met de vingertop een druppeltje pakken en voorop de tong plaatsen en proeven. Allerlei gewaarwordingen kunnen plaatsvinden in smaak: bitter of juist zoetig, zuur tot branderig heet. In bepaalde gevallen voelt je tong aan alsof je een heel droge wijn genipt hebt, zoals bijv. het Schaapje.

Van een melkzwammetje zelf proeven heeft alleen zin wanneer die te weinig melkt. Een klein stukje fijnkauwen, niet doorslikken maar uitspuwen wanneer je de reactie bemerkt hebt.

Er zijn in Nederland geen echt giftige melkzwammen bekend.
@ndré
Admin. Paddestoelen
----------------------------------
Disclaimer
----------------------------------
Ondanks alle aan de samenstelling van dit bericht bestede zorg, kan ik geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden voor eventuele directe dan wel indirecte schade voortvloeiende uit enig gebruik van dit bericht, de opgenomen links en attachements.

This message is provided "as is" without warranty of any kind. In no event shall I be liable for any loss of profits, loss of business, loss of life, loss of use or data, interuption of business, or for indirect, special, inci