Blauwe kever (naam gevonden)

Gestart door Botervlieg, mei 07, 2011, 12:25:54 PM

Vorige topic - Volgende topic

Botervlieg

Hallo allemaal,

Ik vond zojuist deze kever. Kop/kont is 8mm. De kever is 4mm breed.

Als ik kijk op de duitse site kerbtier.de / bladhaandjes dan vind ik wel een naam (denk ik althans).

Oreina caerulea.

Ook op deze site vind ik die naam terug.

Maar op waarneming kan ik hier niets over vinden. Ook als ik zoek in observado vind ik het niet.

- Of dit is niet de juiste naam voor 'mijn' kever.
- Of deze soort moet worden toegevoegd?

Ik denk eigenlijk dat dit niet de juiste naam is voor 'mijn' kever.

Wie kan mij helpen?

Ik bewaar de kever nog even, dus als extra foto's nodig zijn kan dat.

Groetjes, Marleen

Botervlieg

Ik denk dat ik het al heb gevonden.

Blauw muntgoudhaantje.

Groetjes, Marleen

Arp

Ha Marleen,

Kerbtier is een fantastische site, maar bedenk altijd dat niet alle soorten zijn afgebeeld. In dit geval zal het meevallen en denk ik dat jouw beest er wel tussen staat, maar je weet dat pas zeker als je ook alles kunt uitsluiten wat er niet staat afgebeeld. Navragen blijft dus nodig.

Maar ook binnen die beperking kun je er zelf meer van maken. Begin bij de grootte - Kerbtier is fantastisch (had ik dat al gezegd?), want geeft in de "tooltips" op elk plaatje de grootte weer. Je hebt die niet genoemd hier (ook voor de keverkenners die je hier kunnen helpen is dat hele zinnige info), maar alleen al op basis daarvan kun je verreweg de meeste blauwglanzende kevertjes van die pagina af laten vallen. Bedenk dat er ook enkele kunnen zijn die in twee of meer kleurtjes kunnen voorkomen en waarvan maar één kleur is afgebeeld.

Klik de overgebleven kandidaten aan om de grote afbeeldingen elk in een eigen tab/venster te openen en let dan goed op de dingen die in de thumbnails niet goed zichtbaar zijn:
- Structuur (punctering, glad, bobbelig) van de dekschilden en halsschild
- Vorm van halsschild - of meer algemeen de habitus
- Vorm/breedte en kleur van kop
- Vorm en lengte van antennes en hoever deze aan de inplanting uit elkaar staan
- Vorm/dikte, kleur en behaaring van de pootjes
- etc.

Blijf je dan bij Blauw muntgoudhaantje?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Botervlieg

Hallo Arp,

Hartelijk bedankt voor je uitgebreide uitleg. Leuk! Daar kan ik van leren!

Ik ga ermee aan de slag en kom daarna op je vraag terug of dit het blauwe muntgoudhaantje is.

Citaat van: Pudding4brains op mei 07, 2011, 14:31:23 PM
Maar ook binnen die beperking kun je er zelf meer van maken. Begin bij de grootte - Kerbtier is fantastisch (had ik dat al gezegd?), want geeft in de "tooltips" op elk plaatje de grootte weer. Je hebt die niet genoemd hier (ook voor de keverkenners die je hier kunnen helpen is dat hele zinnige info), maar alleen al op basis daarvan kun je verreweg de meeste blauwglanzende kevertjes van die pagina af laten vallen.

In de eerste post van dit topic staat (en stond al) de maat van de kever.   ;)

Groetjes, Marleen

MarjoSmeets

Citaat van: Pudding4brains op mei 07, 2011, 14:31:23 PM

Maar ook binnen die beperking kun je er zelf meer van maken. Begin bij de grootte - Kerbtier is fantastisch (had ik dat al gezegd?), want geeft in de "tooltips" op elk plaatje de grootte weer. Je hebt die niet genoemd hier (ook voor de keverkenners die je hier kunnen helpen is dat hele zinnige info), maar alleen al op basis daarvan kun je verreweg de meeste blauwglanzende kevertjes van die pagina af laten vallen.

En wat is dit dan Arp?  ;) 
Citaat van: M. Baltus op mei 07, 2011, 12:25:54 PM
Hallo allemaal,

Ik vond zojuist deze kever. Kop/kont is 8mm. De kever is 4mm breed.


Edit: Juist, dat zeg ik!  ;)

De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

Botervlieg

Bij nader inzien....  ;D ...En de handige les van Arp ...  :duim:

... is Linaeidea aenea misschien een beter passende naam voor deze kever.

Klopt dat?

Groetjes, Marleen

Arp

Oeps

... niet te geloven zeg, dat ik zo blind ben - had zelfs nog een keer extra nagekeken of er echt niks stond  :rolleye:

Linaeidea aenea leek mij in elk geval ook een betere optie, mja ikke ook maar leek hè ;)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Botervlieg

Het is je vergeven, Arp, geen probleem.

Iedereen ziet wel eens iets over het hoofd. Jij een paar letters, ik een kever ;)

Bedankt in elk geval voor je reactie.
Ik merk nu hoe handig die tool werkt (ik had het wel gezien, maar niet gebruikt).  :duim:

Straks ook eens met andere ongedetermineerde kevers kijken of ik er met de tool uitkom.

Groetjes, Marleen

MarjoSmeets

Over Kerbtier.de gesproken, hebben jullie dat ook dat als je op een thumbnail klikt voor vergroting, dat dan even de foto verschijnt, maar vrij snel daarna helemaal wit wordt? Of heb ik de een of andere storing, doe ik iets verkeerd?
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

harry60

Nog geen last van gehad Pietsje

Gr harry
M.Vr.Gr. Harry de Koning

MarjoSmeets

Bedankt Wim  :P , nee gekheid, dat is vreemd Harry. Ik zou niet weten wat ik dan verkeerd doe, maar mij is nu opgevallen, dat andere foto's nu op een andere manier geopend worden dan vroeger, tenminste hier bij mij. Eerst kreeg je zo'n pop-up schermpje bovenop de site, die dan nog op de achtergrond te zien bleef. Nu openen verschillende foto's in een eigen hele pagina, met veel wit omheen. Misschien dat de site onder constructie is? Ik vind het in elk geval maar lastig dat ik de vergrotingen niet goed kan bekijken, want ik gebruik de site vaak.
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

Botervlieg

Marjo, ben je een andere browser gaan gebruiken? Of wellicht is dat een idee. Ik gebruik chrome en heb zoals je zegt de foto voor de site, terwijl de site op de achtergrond te zien blijft.

Als de maker van de site iets veranderd, kan het zijn dat niet alle browsers daar juist mee omgaan.

Groetjes, Marleen

harry60

Ik gebruik ook chrome en heb geen problemen.
Soms kan het inderdaad aan de internet browser liggen of aan de virus programma wat je gebruikt, die bepaalde scripts blokkeert ?

Gr Harry
M.Vr.Gr. Harry de Koning

Henk Soepenberg

Wanneer het om goudhaantjes gaat natuurlijk ook altijd even kijken bij De Nederlandse goudhaantjes van Jaap Winkelman! ;)

Met hier Plagiosterna (= Linaeidea) aenea.
Vriendelijke groeten,
Henk