Hoofdmenu

@MO Mei

Gestart door Vincent Hart, mei 02, 2011, 20:58:40 PM

Vorige topic - Volgende topic

Vincent Hart

Ik vroeg (weer lekker laat natuurlijk) me af hoe we de Maandopdracht mei gaan doen: Mogen alle foto's meedingen van soorten die in NL broeden? Of moet het aannemelijk zijn dat de vogel die je fotografeert, zelf tot de NL broedpopulatie behoort? Dus alle individuen van alle NL broedvogelsoorten, of alleen NL broeders?

Wat vinden jullie?
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Folkert Jan

Om nestfotografie te voorkomen misschien het eerste doen?
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Theovanv

Het lijkt me dat het een exemplaar moet zijn van een soort die in Nederland broedt.
Theo van Veenendaal

Vincent Hart

Als het om nestfotografie voorkomen gaat, weet ik wel wat effectievers: Wie een nestfoto instuurt, komt met naam op het forum, en is verder uitgesloten van de maandopdracht (ook voor latere maanden). Als ik Theo begrijp, mag het ook een overduidelijke doortrekker zijn van een soort die daarnaast ook in NL broedt?
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Theovanv

Citaat van: Vincent Hart op mei 02, 2011, 21:12:22 PM
Als het om nestfotografie voorkomen gaat, weet ik wel wat effectievers: Wie een nestfoto instuurt, komt met naam op het forum, en is verder uitgesloten van de maandopdracht (ook voor latere maanden). Als ik Theo begrijp, mag het ook een overduidelijke doortrekker zijn van een soort die daarnaast ook in NL broedt?
Ja, wat mij betreft wel, wat is trouwens een overduidelijke doortrekker? Maw, hoe sluit je uit dat die doortrekker niet in Nederland gaat broeden? Dat is toch waarom een deel van de vogel trekt, om van overwinteringsgebied weer naar broedgebied te gaan. Je kan toch niet precies per exemplaar vaststellen of deze in NL broedt of niet als je geen nestfotografie toepast (wat we uiteraard niet gaan doen, de gestelde maatregel lijkt me terecht), dus dan zou ik helemaal geen grens daarin trekken en als enige criterium nemen dat het een soort moet zijn die hier in NL broedt. Of anders moet de bedenker met een verduidelijking of aanpassing komen.
Theo van Veenendaal

Vincent Hart

Je kunt in de meeste gevallen wel een aanname doen over of een bepaalde vogel in NL een broedpoging zal gaan doen, bijv. door ;eeftijd, gedrag, aldanniet gepaard zijn, biotoopkeuze, tijd van het jaar. Met 'doortrekker' bedoel ik dan ook een vogel die NL aandoet tijdens zijn reis naar z'n broedgebieden.  Als je nu een paapje in een akker in NH ziet, kun je ervan uitgaan dat het een doortrekker is. Zie je 'm op een ondergescheten paaltje in het Fochteloerveen, en vliegt ie telkens naar hetzelfde plekje met voer in z'n bek, dan kun je ervan uitgaan dat het een locale broeder is.

Maar misschien maak ik het allemaal veel te moeilijk  ;D
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

GijsB

Citaat van: Theovanv op mei 02, 2011, 21:17:04 PM
Citaat van: Vincent Hart op mei 02, 2011, 21:12:22 PM
Als het om nestfotografie voorkomen gaat, weet ik wel wat effectievers: Wie een nestfoto instuurt, komt met naam op het forum, en is verder uitgesloten van de maandopdracht (ook voor latere maanden). Als ik Theo begrijp, mag het ook een overduidelijke doortrekker zijn van een soort die daarnaast ook in NL broedt?
Ja, wat mij betreft wel, wat is trouwens een overduidelijke doortrekker? Maw, hoe sluit je uit dat die doortrekker niet in Nederland gaat broeden? Dat is toch waarom een deel van de vogel trekt, om van overwinteringsgebied weer naar broedgebied te gaan. Je kan toch niet precies per exemplaar vaststellen of deze in NL broedt of niet als je geen nestfotografie toepast (wat we uiteraard niet gaan doen, de gestelde maatregel lijkt me terecht), dus dan zou ik helemaal geen grens daarin trekken en als enige criterium nemen dat het een soort moet zijn die hier in NL broedt. Of anders moet de bedenker met een verduidelijking of aanpassing komen.

Als je een groep van een paar honderd graspiepers ziet weet je 100% zeker dat het doortrekkers zijn die niet in nederland broeden
Gijs

Theovanv

Citaat van: dralion13 op mei 02, 2011, 23:25:06 PM
Citaat van: Theovanv op mei 02, 2011, 21:17:04 PM
Citaat van: Vincent Hart op mei 02, 2011, 21:12:22 PM
Als het om nestfotografie voorkomen gaat, weet ik wel wat effectievers: Wie een nestfoto instuurt, komt met naam op het forum, en is verder uitgesloten van de maandopdracht (ook voor latere maanden). Als ik Theo begrijp, mag het ook een overduidelijke doortrekker zijn van een soort die daarnaast ook in NL broedt?
Ja, wat mij betreft wel, wat is trouwens een overduidelijke doortrekker? Maw, hoe sluit je uit dat die doortrekker niet in Nederland gaat broeden? Dat is toch waarom een deel van de vogel trekt, om van overwinteringsgebied weer naar broedgebied te gaan. Je kan toch niet precies per exemplaar vaststellen of deze in NL broedt of niet als je geen nestfotografie toepast (wat we uiteraard niet gaan doen, de gestelde maatregel lijkt me terecht), dus dan zou ik helemaal geen grens daarin trekken en als enige criterium nemen dat het een soort moet zijn die hier in NL broedt. Of anders moet de bedenker met een verduidelijking of aanpassing komen.

Als je een groep van een paar honderd graspiepers ziet weet je 100% zeker dat het doortrekkers zijn die niet in nederland broeden
Of dat echt 100% is waag ik te betwijfelen, er kan er best eentje hier blijven en hier broeden, zeker nu de laatste jaren zo ontzettend veel aan het veranderen is binnen de vogelwereld, vooral door het veranderende klimaat, maar dat is een andere discussie. Ik denk dat we het simpel moeten houden. Naar mijn mening trek je dan ergens een duidelijke lijn. Dus een soort die hier in Nederland bekend staat als broedvogel is akkoord, de andere soorten niet. Wat voor exemplaar je van die soort dan fotografeert maakt niet uit, als het maar geen nestfotografie is. Maar als jullie een ander voorstel beter vinden is dat ook prima natuurlijk :) ik weet niet wie de opdracht bedacht heeft, maar misschien dat diegene een idee heeft ;)
Theo van Veenendaal

GijsB

Tijd om met een schijnwerper op zoek te gaan naar de ruigpootuilen dan maar  >:D

:P
Gijs

frankw

Citaat van: Vincent Hart op mei 02, 2011, 21:12:22 PM
Als het om nestfotografie voorkomen gaat, weet ik wel wat effectievers: Wie een nestfoto instuurt, komt met naam op het forum, en is verder uitgesloten van de maandopdracht (ook voor latere maanden).
Goed bezig. :duim:

Rickschonewille

En mogen Steltkluten dan, of bijv. Bijeneters. Het zijn namelijk wel zowat jaarlijkse broedvogels ( Wel zeldzame broedvogels. )

Harm058

Mischien een Nieuwe? 'Fotografeer een vogel in of bij het water'
Groet!
Harm Dijkstra

Leeuwarden


Jan vH

Citaat van: Harm058 op mei 03, 2011, 16:56:06 PM
Mischien een Nieuwe? 'Fotografeer een vogel in of bij het water'

Dat lijkt me wel een leuker onderwerp.  :duim:
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Harm058

Citaat van: Jan vH op mei 03, 2011, 17:22:06 PM
Citaat van: Harm058 op mei 03, 2011, 16:56:06 PM
Mischien een Nieuwe? 'Fotografeer een vogel in of bij het water'

Dat lijkt me wel een leuker onderwerp.  :duim:

En wat makkelijker te beoordelen ;)
Groet!
Harm Dijkstra

Leeuwarden


GijsB

Beetje laat om nu nog te veranderen lijkt me, misschien zijn er al mensen op pad gegaan om foto's te maken...
Gijs

Theovanv

In ieder geval handig dat we de maandopdracht nu gaan opstarten en een knoop doorhakken. Wie voelt zich geroepen? ;)
Theo van Veenendaal

Maarten Hotting

Citaat van: dralion13 op mei 03, 2011, 18:54:38 PM
Beetje laat om nu nog te veranderen lijkt me, misschien zijn er al mensen op pad gegaan om foto's te maken...
Ach, we hebben de hele maand nog om foto's te maken dus wisselen van opdracht kan nog wel even snel lijkt me  :P
Groet,
Maarten

Vincent Hart

Nou vooruit: We doen voor mei de alternatieve opdracht van Harm: 'Fotografeer een vogel in of bij het water'

Kunnen we evt. nog in juni de broedvogels doen. Dan ook wat meer Vincentgezeverproof, want dan zijn er stukken minder doortrekkers  ;)

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

GijsB

lijkt me dat voor juni de winnaar van deze maand gewoon mag kiezen
Gijs

Vincent Hart

Vandaar het woord 'eventueel'. En de winnaar vindt het niet altijd even makkelijk een nieuwe MO te kiezen  :angel:
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

GijsB

klopt, is nog best lastig om origineel te blijven
Gijs