Schubbige bundelzwam?

Gestart door adinda, oktober 02, 2006, 20:03:52 PM

Vorige topic - Volgende topic

adinda

Foto 1
Steel 48 mm, Hoed 54 mm, Steeldikte 10 mm op het smalle punt.
Deze exemplaren werden aangetroffen op een boomstronk, het exemplaar met de knol lag los en de tweede was half afgerukt maar nog wel bevestigd aan de stronk.
In de scheuren van de stronk zaten allemaal kleine knuppelachtige steeltjes zoals in grotere vorm bij de opname van de Wollige Bundelzwam zichtbaar was.
Het zijn naar alle waarschijnlijkheid oudere exemplaren de onderste ring bestond uit groen uitgeslagen schubben.
Met vriendelijke groeten,

Joop

adinda

Foto 2
Er kon niet worden geconstateerd dat de exemplaren echt in bundels vastzaten op de stronk al zou je dat van de kleintjes wel zeggen.
Als het nodig mocht zijn wil ik nog wel een foto van gaan nemen.


Joop
Met vriendelijke groeten,

Joop

adinda

Met vriendelijke groeten,

Joop

adinda

Foto 4
Meer detail van de schubben.
Met vriendelijke groeten,

Joop

Drachten

Je geeft zelf al aan dat het geen bundelzwammen zijn; ze zijn immers niet gebundeld  :duim:

Dit lijkt me een interessante champignonsoort.

Met uitzinnig vriendelijke mycologische groet'n

Menko

http://www.weatherservice.nl/skyalert.htm

a.houter

Als je terug zou gaan dan zou je met name op de onderkant van de hoed van jongere exemplaren moeten letten, best mogelijk dat je daar nog een intact gordijn zou kunnen aantreffen.
Bij de oudere exemplaren is de ringzone het interessantst: de kleur van de sporen die daarop blijven kleven. Een goede kleurindicatie is belangrijk.
;)
Probeer ook een goede opname ervan op de standplaats te maken.
@ndré
Admin. Paddestoelen
----------------------------------
Disclaimer
----------------------------------
Ondanks alle aan de samenstelling van dit bericht bestede zorg, kan ik geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden voor eventuele directe dan wel indirecte schade voortvloeiende uit enig gebruik van dit bericht, de opgenomen links en attachements.

This message is provided "as is" without warranty of any kind. In no event shall I be liable for any loss of profits, loss of business, loss of life, loss of use or data, interuption of business, or for indirect, special, inci

a.houter

Waar in Limburg woon je Joop?
@ndré
Admin. Paddestoelen
----------------------------------
Disclaimer
----------------------------------
Ondanks alle aan de samenstelling van dit bericht bestede zorg, kan ik geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden voor eventuele directe dan wel indirecte schade voortvloeiende uit enig gebruik van dit bericht, de opgenomen links en attachements.

This message is provided "as is" without warranty of any kind. In no event shall I be liable for any loss of profits, loss of business, loss of life, loss of use or data, interuption of business, or for indirect, special, inci

Drachten

#7
Wat een supergafe spectaculaire soort trouwens...doet mij toch het meest aan een champignon denken... ik zie idd ook een gordijn. hmm. waar denk jij aan andré?
Met uitzinnig vriendelijke mycologische groet'n

Menko

http://www.weatherservice.nl/skyalert.htm

adinda

CiteerWaar in Limburg woon je Joop?
Ikzelf woon in Roermond, 8 november ga ik weer terug naar het westen Oegstgeest.
Af en toe rij ik taxi en dan kom ik wel eens op plaatsen die normaal niet toegankelijk zijn, alleen heb ik dan meestal niet mijn camera bij me dus neem ik één of twee exemplaren mee.
Ik het geval van deze paddestoelen is het wel mogelijk dus ik zal proberen een detailfoto van de kleintjes te verkrijgen.
De plaats was overigens tussen Neer en Helden.

Joop
Met vriendelijke groeten,

Joop

adinda

#9
Moet ik de doorsnede eventueel afgeven in Valkenburg-Houtem voor verdere determinatie?
Met vriendelijke groeten,

Joop

adinda

Wat meer detail van de andere.
Met vriendelijke groeten,

Joop

a.houter

CiteerMoet ik de doorsnede eventueel afgeven in Valkenburg-Houtem voor verdere determinatie?
Zou ik doen als ik jou was...
Je kunt aan hem ook een mogelijk adres bij jou in de buurt vragen.
;)  
@ndré
Admin. Paddestoelen
----------------------------------
Disclaimer
----------------------------------
Ondanks alle aan de samenstelling van dit bericht bestede zorg, kan ik geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden voor eventuele directe dan wel indirecte schade voortvloeiende uit enig gebruik van dit bericht, de opgenomen links en attachements.

This message is provided "as is" without warranty of any kind. In no event shall I be liable for any loss of profits, loss of business, loss of life, loss of use or data, interuption of business, or for indirect, special, inci

adinda

Hier heb je een detailopname van je sluier Menko, denk dat het een spinneweb is omdat dit exemplaar los op de stronk lag, genomen mét flitslicht.

Joop
Met vriendelijke groeten,

Joop

adinda

Deze opname is genomen zonder flitslicht en dan vallen de witte puntjes aan het eind op.
Met vriendelijke groeten,

Joop

a.houter

De steelhuid scheurt op diverse plaatsen...kan de droogte zijn....
@ndré
Admin. Paddestoelen
----------------------------------
Disclaimer
----------------------------------
Ondanks alle aan de samenstelling van dit bericht bestede zorg, kan ik geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden voor eventuele directe dan wel indirecte schade voortvloeiende uit enig gebruik van dit bericht, de opgenomen links en attachements.

This message is provided "as is" without warranty of any kind. In no event shall I be liable for any loss of profits, loss of business, loss of life, loss of use or data, interuption of business, or for indirect, special, inci

adinda

Ik ben nog even teruggeweest naar de boomstronk André en heb de volgende serie foto's gemaakt.
Het lijkt erop dat het toch een soort bundelzwam is.
Met vriendelijke groeten,

Joop

adinda

Foto 2
De volgende generatie weer in de maak
Met vriendelijke groeten,

Joop

adinda

Foto 3
Groene schimmel op een afgebroken steelstuk.
Op dit stuk is meer schimmel te zien dan op die van foto 1.
De eerste scheur was ook veel droger van binnen dan de tweede waar de foto's 2 en 3 zijn gemaakt.
Met vriendelijke groeten,

Joop

adinda

Foto 4
Zoals deze foto laat zien was de binnenzijde van de tweede scheur bekleed met een op deze foto zichtbaar substraat.
Met vriendelijke groeten,

Joop

a.houter

Bundelzwammen = Pholiota Joop. Kijk eens of je een bundelzwam kunt vinden met die lamelkleur...

Heb je 'm niet even laten nakijken?

Van je laatste foto's kan ik niets meer maken: alles is aangetast door e.o.a. schimmel.
:mellow:  
@ndré
Admin. Paddestoelen
----------------------------------
Disclaimer
----------------------------------
Ondanks alle aan de samenstelling van dit bericht bestede zorg, kan ik geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden voor eventuele directe dan wel indirecte schade voortvloeiende uit enig gebruik van dit bericht, de opgenomen links en attachements.

This message is provided "as is" without warranty of any kind. In no event shall I be liable for any loss of profits, loss of business, loss of life, loss of use or data, interuption of business, or for indirect, special, inci

adinda

Heb er nog niet de tijd voor gevonden André zit midden in een verhuizing en elke vrije minuut die ik hier in Limburg nog kan doorbrengen zoek ik nog naar iets bijzonders.
Maar als de mogelijkheid daar is zal ik het zeker nog laten nakijken.

Joop
Met vriendelijke groeten,

Joop

adinda

#21
Ben weer eens langsgeweest en het heeft er toch alle schijn van dat we hier te maken hebben met een Bundelzwam.
De kleintjes zijn weer aan het groeien, de stronk overigens is die van een Populier.

Joop
Met vriendelijke groeten,

Joop

adinda

#22
Dit is een foto die ik op 20 september heb gemaakt, eveneens van de stronk van een Populier met jonge Wollige Bundelzwammen.
Met vriendelijke groeten,

Joop